سپاه هیچ تریبون و امکاناتی ندارد!

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» نماینده آیت الله خامنه ای مدعی شد:

با گذشت دو هفته از تایید “مهندسی انتخابات” توسط سپاه پاسداران و بازتاب گسترده آن در رسانه های داخلی و خارجی، حجت الاسلام علی سعیدی با ادعای اینکه “سپاه هیچ تریبون و امکاناتی ندارد” به اصلاح اظهارات پیشین خودش پرداخت و اعلام کرد که سپاه توانایی “دخالت” در مسایل کشور را ندارد.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران در جریان “مسابقات قرآن نیروهای مسلح کشورهای اسلامی” که توسط این نهاد نظامی برگزار شد، مدعی شد: “سپاه هیچگاه در انتخابات دخالت نمی‌کند زیرا شأن سپاه فراتر از احزاب و گروه‌هاست و مهندسی معقول انتخابات یعنی تبیین گفتمان امام و رهبری.”

وی با تفسیرو تغییر دوباره گفته های پیشین خود و اشاره به اینکه “منظور از مهندسی معقول، تبیین گفتمان امام و رهبری است” اضافه کرد که “ ما معیارها و چارچوب‌ها را بیان می‌کنیم تا بدین وسیله پاسداران و بسیجیان را توجیه منطقی کنیم.”

او همچنین ادعا کرد که “ سپاه نمی‌تواند در مسائل کشور دخالت کند. سپاه هیچ تریبون و امکاناتی ندارد و ما کاری به بیرون از سپاه نداریم بلکه من به عنوان نماینده ولی فقیه در سپاه اعلام می‌کنم که حیطه وظیفه و فعالیت ما در داخل سپاه است.”

علی سعیدی در عین حال با تاکید بر اینکه “بسیجیان و پاسداران نباید بر اساس انفعال و سطحی‌نگری در انتخابات شرکت کنند و انفعال به معنی لجبازی است” خطاب به آنها تصریح کرد: “از هم‌اکنون نیروهای اطلاعاتی و امنیتی باید مراقب باشند تا اتفاقاتی که در سال ۸۸ افتاد دیگر رخ ندهد.”

نماینده آیت الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران ۱۹ دی ماه هم همزمان با اظهارات رهبرجمهوری اسلامی که مدعی “آزادی انتخابات” در جمهوری اسلامی شده بود در گفت و گویی با خبرگزاری ایسنا، متعلق به جهاد دانشگاهی که تحت نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشور فعالیت می کند، به صراحت از “مهندسی انتخابات” توسط سپاه پاسداران خبرداده بود.

او این دخالت سازمان دهی شده را “وظیفه ذاتی سپاه” دانسته و گفته بود: “سپاه هرگز بصورت مصداقی در انتخابات وارد نمی‌شود. سپاه تنها چارچوب‌ها و معیارها را تبیین می‌کند و این به معنای دخالت در انتخابات نیست بلکه وظیفه ذاتی ما «مهندسی معقول و منطقی انتخابات» است.”

علی سعیدی همزمان با طرح این ادعا که “دخالت سپاه در انتخابات از آن حرف‌هایی است که سند ندارد” بخشی از تخلفات سپاه در این زمینه را پذیرفته و در عین حال در حمایت از اصولگرایان گفته بود: “من نمی‌خواهم برخی را که اشتباهاتی مرتکب شده‌اند تبرئه کنم، اما این به معنای دخالت سپاه در انتخابات نیست. سپاه فراتر از احزاب و سازمان‌هاست و خود را برای حزب یا فرد خاصی هزینه نمی‌کند. سپاه معیارها را مطرح می‌کند و از اصولگرایی به عنوان یک تفکر و اندیشه و بازگشت به اسلام ناب و نه به عنوان حزب دفاع می‌کند.”

 نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شرایطی در تازه ترین اظهارات خود مدعی شده است که سپاه پاسداران “هیچ تریبون و امکاناتی ندارد” و “نمی تواند در مسایل کشور دخالت کند” که در اظهارات ۱۹ دی ماه خود سپاه را “محور” نظام جمهوری اسلامی خوانده بود.

او گفته بود: “برخی «مهندسی انتخابات» را قبول ندارند و ادعا می‌کنند که سپاه در انتخابات دخالت دارد. اینکه عناصر و شخصیت‌های ذی‌نفوذی در میان مردم هستند که تاثیرگذارند، خللی به انتخابات وارد نمی‌کند. همین ادعا یعنی ادعای تقلب در انتخابات، ریشه اصلی فتنه ۸۸ بود”.

وی همچنین تاکید کرده بود که “هر نهادی که در «محوریت نظام» قرار داشته و نقش تعیین‌کننده‌تری در تحقق آرمان‌های نظام دارد، از سوی کسانی که این قدرت و نفوذ را مانع خود می‌بیند مورد تخریب قرار می‌گیرد. امروز شاهدیم که بیشترین اتهامات نظام سلطه و تحریم‌های آنها علیه سپاه است.”

سپاه پاسداران قدرمندترین نهاد نظامی جمهوری اسلامی است که بر اساس قانون منفک از دولت و تحت نظر رهبرجمهوری اسلامی فعالیت می کند. این نهاد نظامی پس از پایان جنگ هشت ساله میان ایران و عراق به فعالیت های اقتصادی روی آورد و اکنون بخش های گسترده ای از تولید و اقتصاد ایران را اختیار دارد.

سپاه پاسداران همچنین در سالهای اخیر، به گفته محمدعلی جعفری فرمانده کل این نهاد نظامی “بازوی توانمند آیت الله خامنه ای”است و با مجوز او در همه عرصه ها اعم از اقتصادی، سیاسی،امنیتی، فرهنگی و… فعالیت می کند.

حجت الاسلام علی سعیدی در حالی در گفته های اخیر خود به تفسیر و تغییر اظهارات پیشین خود پرداخته است که از زمان انتشار گفت و گوی او با خبرگزاری ایسنا بسیاری از مقامات سپاه پاسداران نیز در صدد توجیه گفته های وی برآمده اند.

 ابتدا سرتیپ پاسدار رمضان شریف سخنگوی سپاه و مسئول روابط عمومی این نهاد نظامی گفته بود که “منظور از عبارت «مهندسی معقول و منطقی در زمینه انتخابات» مهندسی ورود منطقی و معقول برای فعال سازی ظرفیت‌های سپاه در اجرای مأموریت‌ها و مسئولیت‌های قانونی در حوزه انتخابات بوده و در واقع یک رویکرد درون سازمانی برای کمک به تأمین امنیت برگزاری انتخابات به شمار می‌رود و دقیقاً در مقابل نقطه القایی دشمن محسوب می‌شود.”

او که پیش از این اعلام کرده بود مواضع رسمی سپاه پاسداران تنها از طریق فرمانده کل، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه و روابط عمومی اعلام می شود،مدعی شده بود که “ امپریالیسم رسانه‌ای و معاندین نظام از فتنه ۸۸ تاکنون با مهندسی یک سلسله ادعاها، تلاش سخیف و نخ نما شده‌ای را برای القای شبهه دخالت سپاه در انتخابات عملیاتی کرده و درپی سوء‌استفاده از اظهارات منسوب به فرماندهان و مسئولین سپاه و در مجموع مقامات و مدیران نظام هستند.”

روز شنبه ۳۰ آذر اما سرتیپ پاسدار محمدحسین سپهر در توجیه گفته های علی سعیدی درباره “مهندسی انتخابات” سعی کرد اظهارات او را از مواضع سپاه تفکیک کند. او برخلاف اظهارات پیشین سخنگوی سپاه اعلام کرد که” بر اساس سیاست‌های ابلاغی، مرجعیت سیاسی و بصیرتی سپاه تنها بر عهده نماینده ولی فقیه در سپاه است. انعکاس دیدگاهها و مواضع سیاسی سپاه نیز بر اساس سیاست های راهبردی بر عهده روابط عمومی است.”

وی نیز مدعی شد که “ سپاه هیچگاه از هیچ فردی در انتخابات حمایت نکرده و نمی‌کند و نقش سپاه در انتخابات و دیگر عرصه‌ها، پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.”

ادعای عدم حمایت سپاه از فرد یا گروه در حالی است که علاوه بر اظهارات صریح فرمانده کل و سایر فرماندهان ارشد و حمایت نماینده آیت الله خامنه ای از “اصولگرایان”، اخیرا با نزدیک تر شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری سه گزینه احتمالی برای کاندیداتوری در انتخابات در همایش های هادیان سیاسی سپاه و همچنین بسیجیان حضور فعال دارند و به سخنرانی درباره انتخابات می پردازند.

از جمله غلامعلی حدادعادل پدر همسر مجتبی خامنه ای که اخیرا از میان اصولگرایان با علی اکبرولایتی مشاور عالی رهبرجمهوری اسلامی و محمدباقرقالیباف شهردار تهران و فرمانده سابق سپاه ائتلافی موسوم به ۱+۲ را تشکیل داده است در جمع اعضای سپاه پاسداران به سخنرانی درباره انتخابات آتی پرداخته است.

وی در تازه ترین حضور خود درمیان اعضای بسیج سراسرکشور گفت که”انتخابات ریاست جمهوری شخص محور است، ما با تجربه‌ای که داشتیم گفتیم چرا جریانات تصمیم‌گیری کنند ما خودمان شاید راحت‌تر بتوانیم قضیه را حل کنیم.”

او همچنین در جمع اعضای بسیج و سپاه مدعی شد: “از دو سه ماه پیش وقتی در نظرسنجی‌ها معلوم شد که نزدیک به ۶۰ درصد آرا برای این سه نفر است گفتیم یکبار هم برای خدا بیایم دور هم بنشنیم و با هم وحدت کنیم. فعلا دو سه ماهی است که حول این محور با هم گفت‌وگو می‌کنیم. امیدواریم این تجربه ناموفق نباشد و یک ساز و کاری پیدا کنیم تا بتوان از این ائتلاف به وحدت رسید.”