دفاع از محیط زیست، باز هم قربانی می‌گیرد؟

نویسنده
حسین محمدی

» غلامحسین خالدی در آستانه اعدام

پس از گذشت دو سال و نه ماه از زندانی شدن غلامحسین خالدی، محیط‌‌‌‌بان  منطقه حفاظت‌شده دنا، دادگاهی در یاسوج حکم اعدام وی را  با “علم قاضی” و قید “احتمالا” تایید کرده است.  این حکم توسط سه قاضی دادگاه کیفری استان و با وجود وارد بودن ۱۵ ایراد اساسی به پرونده صادر شده است.

روایت منتشر شده از این درگیری در رسانه‌های داخل کشور این‌گونه است که این حادثه روز ۲۴ تیر سال ۸۹ اتفاق افتاده است. محیط‌بانان با شنیدن صدای گلوله برنو، اقدام به تعقیب ۴ شکارچی می‌کنند. در این تعقیب و گریز شکارچیان با محیط بانان درگیر شده و پس از شلیک تیر هوایی، محیط‌بان خالدی با دو شکارچی که به روی او چاقو کشیده بودند درگیر می‌شود. همکاران خالدی نیز با شکارچیان درگیر می‌شوند. در‌گیرو‌دار این جدال، ۱۲ گلوله از پنج اسلحه کلاشینکف شلیک می‌شود و “محمد پایه‌گذار” با چاقویی که در دست اش بود، جان خود را از دست می دهد.

این حکم در شرایطی صادر شده که غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور، در پاسخ به سوال خبرنگاران، رسیدگی به این گونه پرونده ها را “موردی” دانسته و گفته است: “اگر این محیط بان طبق ضوابط از سلاح استفاده کرده باشد، حکم قصاص نمی گیرد”.

“محیط بان “، عبارتی است که برای توصیف محافظان حیات وحش در کشور استفاده می شود؛ کسانی که به طور قانونی مسلح می شوند تا از شکار غیرقانونی در مناطق ممنوعه ممانعت به عمل آورند. حالا یکی از این محیط بان ها قرار است به جرم محافظت از محیط زیست در یک “ماموریت کاری” اعدام شود. این را روز گذشته دادستان عمومی و انقلاب شهرستان یاسوج اعلام کرد. محمد موسوی‌پور که با خبرگزاری ایسنا مصاحبه می کرد گفته است: “این پرونده در دادگاه کیفری استان کهگیلویه و بویراحمد رسیدگی اولیه شد و این دادگاه برای اسعد تقی‌زاده متهم پرونده حکم قصاص و اعدام با طناب دار را صادر کرد.”

غلامحسین خالدی، دومین قربانی حفاظت از حیات وحش “دنا” است. اسعد تقی زاده دیگر محیط بان “دنا” است که سال گذشته حکم اعدام وی صادر شد واکنون نزدیک به پنج سال است که در زندان به سر می برد. اسعد تقی زاده برای حفاظت از حیات وحش “دنا” با پنچ شکارچی مسلح درگیر شد. در این تبادل آتش یکی از شکارچیان جان خود را از دست داد و حالا طبق حکم دستگاه قضائی جمهوری اسلامی، محیط بان محیط زیست باید تاوان پس دهد و قصاص شود. وی در آن زمان ۲۶ سال داشت و اکنون پنج سال است که در زندان به سر می برد.

دادستان یاسوج آن زمان گفته بود که این حکم یک بار در “دیوان عالی” نقض شده و به دادگاهی در استان فارس ارجاع داده شده بود: “دادگاه کیفری استان فارس هم با رسیدگی به این پرونده حکم قصاص متهم پرونده را تایید کرده است که این حکم این بار به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.”

سعید پرهام از محیط بانان محیط زیست شهرستان شیروان آذر ماه دو سال پیش هنگام تعقیب و گریز شکارچیان غیر مجاز دام در منطقه گلول و سرانی این شهرستان به قتل رسید.  این سرنوشت مشابه  یحیی شاهکو محلی بود که  در یک نیمه شب تابستانی سال ۸۵ در شمال خراسان با شلیک گلوله یک شکارچی از پادرآمد. پاییز سال پیش از آن نیز حسین صادقی و همکار محیط‌بانش در حین گشت‌زنی با موتور سیکلت به دو خودرو برخورد کردند و برای شناسایی خودروها به آن‌ها نزدیک و در چند متری خودرو‌ها با رگبار گلوله از داخل یکی از آن‌ها مواجه شدند. هیچ یک از قاتلان هنوز دستگیر نشده‌اند.