قبل از مرگ هماهنگ کنید

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

اصولا ضمایر زبان فارسی در ادبیات سیاسی معانی مختلفی دارند. مثلا م، ت، ش، مان، تان، شان الزاما به همان معنی که همه در فارسی بکار می برند نیست، یا حتی من، تو، او، ما، شما، ایشان هم توسط افراد مختلف و در زمان های مختلف معانی مختلفی دارند. مثلا آقای احمدی نژاد، قبل از انتخابات “من” است، آقای خامنه ای هم قبل از رهبری “من” است، اما احمدی نژاد و خامنه ای بعد از انتخابات می شوند “ما”. دو واژه ای که در سالهای اخیر نقش مهمی در اداره کشور و سیاست داشتند، یکی “اینها” بود و آن یکی “خودشان”. اینها که با اسامی مختلف( معمولا انواع اسامی کشدار شامل آن می شود) جایگزین می شود مثل این بلاکش ها، این جورکش ها یا انواع … کش های دیگر، به عنوان نماینده حکومت عمل می کردند. و واژه “خودشان” به معنی مخالفان حکومت یا مردم به معنای اعم. مثلا وقتی گفته می شود “اینها می روند” یعنی حکومت می رود” و وقتی می گویند “خودشان عامل تجاوز بودند” یعنی خودشان به خودشان تجاوز کردند. به همین دلیل و با توجه به وقایع اخیر، با یکی از مسوولان قضایی مصاحبه کردیم.

 

ما: شما فرمودید که در تجاوز گروهی به هشت زن در خمینی شهر، عامل اصلی تحریک به تجاوز زنانی بودند که با لباس تحریک کننده به یک باغ رفته بودند و مهمانی گرفته بودند.

نماینده عدالت: بله، این زنان با لباس تحریک کننده به یک باغ رفتند و در آنجا باعث شدند که عده ای تحریک شوند و به آنها تجاوز کنند.

 

ما: با توجه به اینکه عوامل متجاوز اکثرا قبلا به دلیل شرارت دستگیر شدند، آیا قبلا هم کسان دیگری آنها را به چاقوکشی و سرقت و تجاوز تحریک کرده بودند؟

نماینده عدالت: نه به آن صورت، قبلا خودشان متجاوز بودند و ما آنها را دستگیر و بعد از مجازات آزاد کرده بودیم، ولی این بار این زنان حجاب کامل نداشتند.

 

ما: اگر زنی در خانه یا باغ یا مهمانی بدون حجاب باشد، باید به او تجاوز کرد؟

نماینده عدالت: هنوز چنین مصوبه ای را تصویب نکردیم، و به همین دلیل عوامل تجاوز را دستگیر کردیم، ولی زنانی که در باغ بودند، حجاب شان درست نبود.

 

ما: با توجه به اینکه شما قبل از اینکه بفهمید چه کسی تجاوز کرده است، اول درباره بدحجابی این افراد نظر دادید و بعد آنها را دستگیر کردید، اصولا چرا چنین نظری دادید؟

نماینده عدالت: ما نمی دانستیم چه کسی به این زنان تجاوز کرده است. یکی از همکاران گفت شاید نیروهای خودی این کار را کردند، به همین دلیل اعلام کردیم که زنان مذکور حجاب شان ایراد داشت. وگرنه بطور طبیعی عوامل قوه قضائیه به هر زنی که بدحجاب باشد تجاوز نمی کنند.

 

ما: با توجه به اینکه سه روز بعد از این تجاوز گروهی، ده نفر به یک زن در روستایی در کاشمر تجاوز کردند، آیا آن زن هم بدحجاب بود؟

نماینده عدالت: ما هنوز در این مورد اطلاعاتی نداریم، ولی اول باید ببینیم که آیا متجاوزین از برادران خودمان هستند یا نه، بعدا اگر نبودند، باید ببینیم دستگیر می شوند یا نه، اگر دستگیر شدند باید ببینیم که سابقه تجاوز غیردولتی دارند یا نه، اگر داشتند، ممکن است زنی که مورد تجاوز قرار گرفته بیگناه نباشد و حجاب خود را رعایت کرده باشد.

 

ما: کلا چه نوع لباسی برای زنان از نظر شما تحریک کننده است؟

نماینده عدالت: بحث بر سر حجاب نیست، بحث بر سر این است که به هر حال زیر هر لباس زنانه یک زن وجود دارد و همین تحریک کننده است. ما به کلیه خواهران هشدار می دهیم که اگر واقعا زن هستند، نباید کاری کنند که کسی به آنها تجاوز کند.

 

ما: یعنی اگر زنی با حجاب بود، و هیچ کاری هم نکرده بود، ولی ده نفر به او تجاوز کردند، آن وقت شما چه می کنید؟

نماینده عدالت: بستگی دارد که عوامل تجاوز دستگیر شوند یا نه، اگر دستگیر شدند و دیدیم آدمهای شروری هستند و به درد ما نمی خورند، آنها را به اشد مجازات محکوم می کنیم.

 

ما: اخیرا آقای هدی صابر در زندان کشته شد، علت کشته شدن ایشان چه بود؟

نماینده عدالت: ایشان اعتصاب غذا کرده بود و کسی که اعتصاب غذا می کند، ممکن است دچار شوک قلبی شود، که ایشان دچار شوک قلبی شده بود و کشته شد.

 

ما: گفته می شود که ایشان در بهداری زندان کتک خورده بود و به همین دلیل کشته شد.                       

نماینده عدالت: البته این هم ممکن است، و ما شدیدا به زندانیانی که اعتصاب غذا می کنند و دچار ضعف می شوند اخطار می کنیم که در بهداری زندان کتک نخورند وگرنه ممکن است شوک قلبی بگیرند و کشته شوند.

 

ما: یعنی کسی مقصر مرگ آنها نیست؟

نماینده عدالت: چرا، قطعا کسی مقصر مرگ آنهاست، کسی که اعتصاب غذا می کند، طبیعتا از نظر ما مقصر است، و پزشکان ما هشدار می دهند که هر زندانی مقصری که با اعتصاب غذا به آشپز ما در زندان توهین می کند، ممکن است خودش کتک بخورد و کشته شود.

 

ما: در مورد خانم هاله سحابی که در مراسم بزرگداشت پدرش کشته شد، لطفا بفرمائید عامل مرگ چه بود؟

نماینده عدالت: البته آقای عزت الله سحابی نباید در شرایطی که ماموران ما قرار بود در مجلس ختم ایشان حاضر شوند، فوت می کردند. این موضوع جزو مسائل خانوادگی ایشان است و به ما ربطی ندارد، ولی ما اصلا فوت شخصیت های سیاسی را که ممکن است ماموران در مراسم آنها حاضر شوند، به صلاح این وضعیت حساس نمی دانیم. از نظر ما در درجه اول، مقصر کشته شدن خانم هاله سحابی مهندس مهدی بازرگان بود که نهضت غیرقانونی آزادی غیرقانونی را تشکیل داده بود و مهندس سحابی در آن مدتی عضو بود و بدون هماهنگی و در شرایط بسیار سخت انقلابات منطقه و جریان انحرافی خودشان فوت کردند که اصلا با ما هماهنگی نشده بود. دختر ایشان هم در آن مراسم به دلیل شوک عصبی ناشی از مرگ پدر خوردند به چکمه مامور نیروی انتظامی و سکته کردند. که البته هنوز معلوم نیست بخاطر سرطان یا مننژیت سکته کردند یا در این مورد غرض خاصی داشتند که ما در صورت دوم محکوم می کنیم.

 

ما: گفته می شود ایشان در اثر ضرب و شتم ماموران امنیتی کشته شدند؟

نماینده عدالت: این شایعه را کاملا تکذیب می کنیم، اصغر ع که ایشان با چکمه وی برخورد کرد، مامور اطلاعاتی بود و مامور امنیتی نبود و این یکی از دروغپردازی های رسانه های بیگانه است.

 

ما: پس ایشان توسط یکی از ماموران اطلاعاتی کشته شدند، نه توسط یکی از ماموران امنیتی؟

نماینده عدالت: البته مرگ دست خداست، حالا ممکن است کسی عکس یکی از مخالفان نظام را دستش بگیرد و ماموران هشدار بدهند و ایشان زخمی شده و دچار آسیب داخلی شده و کشته شوند، ولی موضوع عکس را نمی توان فراموش کرد.

 

ما: ایشان عکس پدرشان را در فردای درگذشت ایشان دست شان گرفته بودند. آیا این جرم است؟

نماینده عدالت: اینکه آقای عزت الله سحابی پدر هاله سحابی بود، ما اطلاع مشخصی نداریم و هنوز در این مورد استعلام نکردیم، ولی من می خواهم هشدار بدهم به کلیه عوامل دشمن، چه کسانی که فرزند آقای سحابی هستند، یا نیستند، این افراد وقتی می بینند که کسی عکس رهبر معظم انقلاب را در دست می گیرد و در آن حالت نه تنها لگد نمی خورد و کشته نمی شود، بلکه اگر دوست داشت به دیگران هم لگد می زند و از آنها گاز می گیرد، برای حفظ سلامتی خودشان باید در انتخاب عکسی که در دست می گیرند دقت کنند، در غیر این صورت ممکن است شوک عصبی به آنها وارد شود و کشته شوند.

 

ما: در دو سال گذشته تعدادی از معترضان به نتایج انتخابات در خیابان یا در بازداشتگاه های مختلف کشته شدند. دلیل کشته شدن آنها چه بود؟

نماینده عدالت: ما البته قبول نداریم که تعدادی کشته شدند، بلکه حدود هفتاد نفر کشته شدند که این رقم خیلی کمتر از آن “ تعدادی” است که عوامل استکباری می گویند. بخشی از این افراد که ما پیگیر مجازات قاتلین آنها هستیم، توسط بی بی سی کشته شدند، که ما در این مورد بطور جدی اعتراض کردیم و خواهیم کرد، بعضی دیگر هم خودشان به خیابان آمدند یا روی پشت بام رفتند، یا در خوابگاه خوابیدند که این امر از نظر امنیتی خلاف قانون است و وقتی دانشجویی در هنگام حمله نیروی انتظامی در خوابگاه می خوابد، در حقیقت خودش نیروی انتظامی را تحریک می کند. بسیاری از این افراد اگر در دانشگاه وارد نمی شدند، اصلا کشته نمی شدند و ما به این افراد هشدار می دهیم که خودشان رعایت کنند. هم حجاب شان را رعایت کنند و هم تا حد امکان وارد دانشگاه نشوند.

 

ما: اما گروهی از افراد در زندان و بازداشتگاه کشته شدند، عامل کشته شدن آنها چه بود؟

نماینده عدالت: البته ما عوامل این جنایات را دستگیر و زندانی کردیم، ولی از نظر ما عامل اصلی کشته شدن این افراد این بود که آنها به جای اینکه ده نفر ده نفر به خیابان بیایند و اعتراض کنند که ما به نوبت آنها را دستگیر کنیم و به زندان ببریم، یک دفعه چند میلیون تظاهرات کردند. ما هم که زندانی برای همه نداشتیم، رافت اسلامی باعث شد نتوانیم همه را دستگیر کنیم، زندان کهریزک هم جای زیادی نداشت. ما مسوول اینکه یک دفعه هزار نفر بخواهند زندانی شوند نیستیم، مطمئنا اگر قبل از اعتراض با ما هماهنگ می کردند، ما یکی یکی آنها را می گرفتیم و به نوبت زندانی یا اعدام می کردیم، تا مجبور نشویم اینهمه هزینه کنیم تا زندان کهریزک را برای آنها آماده کنیم. من هشدار می دهم، قبل از هر عملی، عوامل فتنه یا عوامل انحرافی به صورت تلفنی در زندان اوین برای خودشان جا بگیرند، و با وقت قبلی از بازجو وقت بگیرند که ما مجبور نشویم آنها مننژیت بگیرند و کشته شوند.

 

ما: بطور کلی عامل شکنجه و کشتار و زندانی شدن و تجاوز به زنان از نظر شما چیست؟

نماینده عدالت: از نظر ما دو گروه اصلی عامل حوادث اخیر هستند، یکی زنان و دوم مردان. اگر این دو گروه در خانه باشند و مخالف نظام نباشند و با چیزی مخالفت نکنند، یا مهمانی نروند و حجاب شان را در حمام هم رعایت کنند، مطمئنا چنین وقایعی پیش نمی آید. البته وقتی در خانه هستند، سعی کنند به ماهواره نگاه نکنند و وارد اینترنت نشوند و کلا بمیرند تا ما آنها را نکشیم. خیلی ممنون، خدا همه شما را بیامرزد.