آمار مشکوک، نتیجه گیری در تردید

نویسنده

» گزارش از گاردین از گزارش صندوق بین المللی پول درباره ایران

سعید کمالی دهقان

 

اقتصاددانان در شرایطی که کشور با تحریم های تنبیهی روبرو است، با شک و تردید به گزارش صندوق بین المللی پول واکنش نشان داده اند،  در این گزارش سیاست های اقتصادی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران تحسین  شده است.

صندوق بین المللی پول می گوید در آمار و ارقام قبلی خود در مورد اقتصاد ایران پس از دیداری کوتاه از آن کشور تجدید نظر کرده است و  از بعضی برنامه های جنجالی و بحث بر انگیز رئیس جمهور تندروی ایران را تحسین کرده است.

هیاتی که به ریاست  یکی از معاونان منطقه ای صندوق برای مدت دوهفته، در ماه می و ژوئن، از ایران دیدن کرد نتیجه گیری کرده است که اقدامات دولت ایران در مورد “کاهش نابرابری، بهبود شاخص های  زندگی و پشتیبانی از تقاضای داخلی” موثر بوده است.

صندوق بین المللی پول که قبلا پیش بینی کرده بود اقتصاد ایران در سال جاری رشد صفر درصدی خواهد داشت، اکنون می گوید تولید ناخالص داخلی واقعی در سال گذشته از رشدی سه و نیم درصد ی رسیده است، وپیش بینی کرده است که این رشد مثبت در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت. صندوق بین المللی پول همچنین می گوید نرخ تورم از  25.4 درصد به 12.4 درصد کاهش پیدا کرده است.

کارشناسان مستقل ضمن ابراز شک و تردید به نتیجه گیری های جدید صندوق بین المللی پول، پشتیبانی این صندوق از برنامه احمدی نژاد در مورد حذف یارانه های سوخت، غذا و دیگر مایحتاج روزمره را که در ماه دسامبر تصویب شد، به چالش کشیده اند.

در گزارش صندوق بین المللی پول آمده است: “این هیات به مقامات ایرانی برای موفقیت زودرس در برنامه های اصلاحات اقتصادی شجاعانه اش تبریک می گوید.”

حسن حکیمیان، کارشناس اقتصادی و مدیر انستیتوی خاورمیانه ای دانشگاه لندن [سوآز]  در لندن، می گوید: “صندوق بین المللی پول مدت هاست که از حذف یارانه های غذا و انرژی در ایران پشتیبانی می کند. آنچه فعلا درک آن دشوار است اساس و دلایلی است که این صندوق در مورد بهبود شاخص های زندگی و برابری های بیشتردر نتیجه اجرای این برنامه در یک دوره زمانی کوتاه مدت به آنها استناد کرده است. به عقیده من، صندوق بین المللی پول جهت خوش بینانه برخورد کرده و در قضاوت عجله کرده است.”

به گفته حکیمیان، آمار های رسمی در مورد وضعیت اقتصادی ایران از جمله در مورد تورم و نرخ بیکاری چه در داخل و چه در خارج مورد تردید است.

برقان نظامی نراج آباد، استادیار علوم اقتصادی در دانشگاه رایس تکزاس ضمن انتقاد از آنچه که “شیوه های قدیمی” و “نتیجه گیریهای ناپخته” توسط صندوق بین المللی پول توصیف می کند، می گوید اختلاف میان مجلس و دولت ایران برسر برنامه یارانه ها معرف ثمربخش نبودن آن است. وی می گوید: “برنامه یارانه ها در واقع بار مسئولیت هایی مالی دولت را سنگین تر کرده است. صندوق بین المللی پول کاملا مخالف با نظرات قبلی خود گزارش می دهد و به نظرات کارشناسان مستقل بی اعتنایی کرده است”.

از سال 2005 که احمدی نژاد رئیس جمهور ایران شد، اقتصاددان های مستقل وادار به سکوت شده اند و کسانی مثل سعید لیلاز و فریبرز رئیس دانا زندانی.

گاردین، 17 ژوئن