باهنر: حداقل بگویند ما نبودیم اگرچه بوده‌اند!

نویسنده
حسین محمدی

» اصرار اصول‌گرایان بر اعتراف موسوی و کروبی

اعتراف نکردن میرحسین موسوی و مهدی کروبی به “اشتباه” باعث شده است که طی روزهای گذشته اصول‌گرایان نسبت به تلاش‌های دولت یازدهم برای رفع حصر خرده بگیرند و این مساله را غیرممکن ارزیابی کنند؛موضوعی که در هفته‌های اخیر بارها مورد تاکید اصول‌گرایان قرار گرفته است. در تازه ترین نمونه، محمدرضا باهنر٬ نایب رییس مجلس حتی به این هم رضایت داده که موسوی و کروبی حداقل “بگویند ما نبودیم اگرچه همه میدانیم که بوده‌اند”؛ او در غیر این صورت رفع حصر را منتفی دانسته است.

٬وی در گفت‌وگویی با فارس٬ با اشاره به این‌که “همین روزها عده‌ای به ما پیامک می‌زنند که چرا حصر خانگی به این شکل است”٬‌ گفته است: “ما می‌گوییم آنها جنایت و ظلم کردند و حداقلش این است که بگویند ما اشتباه کردیم اما همین را هم حاضر نیستند بگویند بنابراین برخی‌ها چه توقعی دارند که می‌گویند حصر خانگی باید کم شود؟ حصر خانگی فردی که این همه ظلم کرده و حاضر نیست بگوید اشتباه کرده‌ام و یا حتی بگوید که من نبودم در حالیکه همه می‌دانیم آنها بوده‌اند”.

هم‌زمان علی سعیدی٬ نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران٬ با اشاره به حصر موسوی و کروبی و این‌که “اگر حضرت امام(ره) در قید حیات بودند، بسیار شدیدتر و قاطعانه‌تر با این رفتارها برخورد می‌کردند”٬ حصر موسوی٬ کروبی و رهنورد را به “تدبیر” رهبر جمهوری‌اسلامی نسبت داده: “تدبیری که معظم‌له در برخورد با این فتنه اعمال کردند، هوشمندانه‌ترین تدبیر بود؛ ایشان مهلت دادند که اگر آقایان حرفی برای گفتن دارند، بزنند و با ارجاع به مراجع قانونی همه مراحل طی شود. پس از آن اگرچه درخواست بسیاری از مردم برخورد قاطع‌تر با این افراد بود، اما رأفت و رحمت الهی باعث شد آقایان با چند درجه تخفیف، در جایی تحت‌نظر زندگی کنند و از امکانات لازم برای ادامه زندگی‌شان برخوردار باشند. از منظر فقهی، قطعا این افراد مستحق مجازات شدیدتری بودند، این از اختیارات رهبری است که در شرایط ویژه، مصالح اسلام را مدنظر قرار دهد و تصمیم بگیرد که با این رفتارها چه برخوردی به‌عمل آید”.

این مساله‌ای بود که در نمازجمعه هفته گذشته٬ مورد اشاره احمد جنتی٬ دبیر شورای نگهبان هم قرار گرفته بود. به گفته جنتی “اگر رافت اسلامی نبود اینها باید اعدام می‌شدند اما جمهوری اسلامی بر سر اینها منت گذاشته و گفته در خانه خود زنده باشید، امکانات داشته باشید و بهداشت خود را رعایت کنید اما اینها در عین حال حاضر نیستند اظهار ندامت کنند. مملکت را ناامن کردند و جوانان و بچه‌های بسیجی ما را کشتند مفسد فی‌الارض نیستند؟ شما خجالت نمی‌کشید که از اینها دفاع می‌کنید؟”

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که هفته گذشته محمدباقر نوبخت٬ سخنگوی دولت٬ گفته بود: “با توجه به رویکرد دولت هر اقدامی که در مسائل سیاسی و رفع حصر و گشایش های امنیتی و سیاسی کشور مورد انتظار جامعه است در دستور کار رییس جمهور قرار دارد. در این دست موارد که جامعه منتظر اقدام دولت است گاهی بهتر است به جای پیگیری جزییات امور به دولت اعتماد کرد و گذاشت دولتمردان امور را پیش ببرند”.

در واکنش به سخنان نوبخت٬ اما محمدنبی حبیبی٬ دبیرکل حزب موتلفه٬ گفت: “آقای نوبخت می‌گویند رفع حصر و آزادی زندانیان در دستور کار دولت است. باید دید نحوه دستور کار این مقوله چیست؟ اگر عده‌ای هنوز بر مواضع فتنه‌گری خود تاکید دارند چگونه می‌تواند دولت این موضوع را در دستور کار قرار دارد. سران فتنه حادثه‌ای ایجاد کرده‌اند که موجب قتل حداقل ۲۲ شهید در سال ۸۸ شد. حامیان و مشوقان این فتنه، به نوعی مباشر در این قتل‌ها و فتنه‌گری و زخمی شدن برخی از مردم و آسیب‌های مالی آن می‌باشند مدعی‌العموم در این مورد وظایفی دارد بر فرض هم در این مورد سکوت شود، پاسخ شاکی خصوصی این قتل‌ها را چه کسی می‌دهد. مگر با مرور زمان می‌شود بر سر یک جنایت آشکار سرپوش گذاشت. مگر می‌شود خیانتی که اینها به ملت و نظام کردند و اقتدار و امنیت ملی را به خطرا نداختند فراموش کرد. مگر وطن فروشی و در معرص خطر قرار دادن استقلال کشور جرم کمی است. سخنگوی دولت چگونه از این همه ستم به مردم، ستم به جمهوریت و اسلامیت نظام چشم بپوشد”.

در اظهار نظری دیگر علی طاهری٬ سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس٬ با اشاره به مصاحبه اخیر محمدرضا خاتمی با روزنامه اعتماد٬ چنین اظهارنظر کرده: “کسانی که از سردمداران فتنه سال ۸۸ بودند به جای اعدام در حبس شدند آن هم نه بصورت انفرادی و یا حتی در زندان بلکه در خانه خود و در نهایت آسایش… مادامی که فتنه‌گران سال ۸۸ از جنایت خود عذرخواهی نکنند به عنوان مجرم شناخته می‌شوند اما این رأفت نظام ماست که در فضای بعد از فتنه ۸۸ با این مجرمین با عطوفت برخورد کرده است”.

این اظهارنظرها در حالی بیان شده که اخیرا زهرا موسوی٬‌ فرزند میرحسین موسوی و زهرا رهنورد٬ با انتشار یادداشتی در سایت کلمه٬ نوشته است که مهدی کروبی “دو ماه است که راه نمی رود و جز برای نماز توان ایستادن ندارد”.

هفته گذشته وب‌سایت سحام‌نیوز٬ نزدیک به حزب اعتمادملی٬ نوشته بود که “در پی عود کردن دیسک کمر و نیز آرتروز زانو و همچنین اختلالات شدید گوارشی آقای کروبی و بنا به تشخیص پزشک وزارت اطلاعات٬ ایشان را به بیمارستان لاله تهران منتقل می کنند…آقای کروبی سه روز پیش تحت عمل جراحی زانو قرار می گیرد. فرزند ارشد مهدی کروبی گفته که ماموران امنیتی مجددا پدرش را مجددا پس از عمل و طی دوران نقاهت به ساختمان امن وزارت اطلاعات منتقل نموده اند”.

پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات٬ اعلام شده بود که پرونده حصر موسوی٬‌ کروبی و رهنورد٬ در اختیار شورای عالی امنیت ملی قرار گرفته است و قرار است این نهاد درباره سرنوشت این سه تن تصمیم‌گیری کند. گرچه شایعات مختلفی پیرامون رفع حصر از آن‌ها در روز “عید غدیر” منتشر شده بود - به گونه‌ای که بعدها سیدمحمد خاتمی بابت عدم رفع حصر در این روز٬ ابراز تعجب کرد - اما این وعده در نهایت رخ نداد و غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای٬ سخنگوی قوه‌قضاییه٬ امکان رفع حصر را منتفی دانست.

حسن روحانی٬ چه در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری و چه پس از پیروزی و در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود٬ وعده داده بود که برای رفع حصر از موسوی٬ کروبی و رهنورد تلاش کند.