جبهه پایداری با چراغ خاموش می آید

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» پروژه سیاسی مصباح برای انتخابات؟

این روزها تلاش‏های جریان اصولگرا برای رسیدن به وحدت در انتخابات مجلس نهم تحت الشعاع انتشار خبری کوتاه اما مهم قرار گرفته است: “جبهه پایداری انقلاب اسلامی به زودی با صدور بیانیه ای برای حضور در انتخابات مجلس اعلام موجودیت می‏کند.” حالا سیل جدیدی از انتقادات اصولگرایان روانه گروهی شده که گفته می شود به پشت گرمی آیت الله مصباح یزدی، قصد وزن کشی جدیدی در صحنه سیاسی ایران دارد. از همین رو بود که آیت الله مهدوی کنی درباره تشتت و اختلافات داخلی این جناح هشدار داد.

نه ماه از زمانی که تلاش‏های علنی و صف کشی‏های سیاسی برای حضور در انتخابات مجلس شروع شده، می‏گذرد؛ تلاش‏هایی که عمده آن صرف وحدت اصولگرایان شده است. اصولگرایان آنچه را که در این مدت جشن گرفته‏اند، نه وحدت خود برای انتخابات مجلس بلکه حذف دو گروه بوده‏است. این جشن بار اول زمانی برگزار شد  که نیروهای معتدل “بی بصیرت” را به امر ولی خود به زمین بازی راه ندادند و بار دوم وقتی که نزدیکان “منحرف” محمود احمدی نژاد را از بازی بیرون کردند. بسیاری از اصولگرایان هم کنار زدن این دو طیف را به مثابه برداشتن سدی از پیش راه وحدت این جناح ارزیابی کردند.

 

جبهه وحدت شکن

با این حال درست در زمانی که می‏رفت تا تشکیل گروه موسوم به 7+8، اصولگرایان را یک گام به وحدت نزدیک‏تر کند، جبهه‏ای از میان این جناح سر بر آورد که خود پرچمدار شناسایی نیروهای “بی‏ بصیرت” و مبارزه با “گروه انحرافی” بود: جبهه پایداری انقلاب اسلامی.

حدود یک ماه پیش، رسانه‌ها اخباری مبنی بر اقدام وزرای سابق دولت نهم و دهم در راه‌اندازی تشکلی جدید برای حضور در انتخابات آتی مجلس منتشر کردند و خبر از برگزاری هفتگی جلسات این تشکل با حضور تعدادی از وزرای سابق دولت دادند. در همان زمان بعد از پیگیری رسانه‌ها، برخی وزرا حضور خود را در چنین جلساتی نفی  و عده‌ای نیز از شکل‌گیری آن اظهار بی‌اطلاعی کردند. اما چهارشنبه گذشته خبری منتشر شد که محتوایی تازه به چگونگی فعالیت این تشکل داد. هم‌زمان، انتشار لیست احتمالی اعضای جبهه پایداری انقلاب اسلامی بر پیچیدگی چینش افراد در این جبهه افزود. اما وجود نام‌هایی در لیست که در عین تعیین مرز خود با اسفندیاررحیم مشایی همچنان در گروه حامیان احمدی‌نژاد قرار دارند، آن تصور وجود نگاه صرفاً انتقادی به دولت را در جبهه پایداری از بین ‌برد و باعث شد تا نگاه ناظران سیاسی دلایل کنار هم قرارگرفتن این افراد را در جایی دیگر جست‌وجو کند. با عضویت افرادی همچون صادق محصولی، کامران باقری‌لنکرانی، غلامحسین الهام، حجت‌الاسلام آقاتهرانی، علی‌اصغر زارعی، کوچک‌زاده، حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان، فاطمه آلیا و تعدادی از شخصیت‌های مطرح سیاسی، معادلات تأثیرگذاری جبهه پایداری تغییر کرد. علیرضا پناهیان، مهدی طائب،  سعید قاسمی، سعید حدادیان  و حسین یکتا که جملگی منبری ها و مداحان و  سپاهیان تندرو معروف به “عماریون” هستند نیز در این جبهه حضور دارند.

حمید رسایی یکی از اعضای اصلی این جبهه‏ی جدید، سازوکار مهدوی‌کنی و یزدی برای وحدت اصولگرایان را مورد حمایت جبهه پایداری دانسته اما در مقابل بسیاری از اصولگرایان نگرانی‏ شدید خود را از تشکیل این جبهه و بروز اختلافات  جدید در جریان وحدت این جناح ابراز کرده‏اند. تا آنجا که دیروز محسن غرویان یکی از شاگردان سابق آیت الله مصباح یزدی‏ ضمن بیان این مطلب که “ایجاد جبهه پایداری انقلاب اسلامی از سوی برخی اشخاص در شرایط فعلی یک حرکت افراطی است”، سرنوشتی مختوم به شکست را برای آن پیش بینی کرد.

 

ترس از یاران مصباح

کمتر از یک هفته قبل محمدرضا مهدوی کنی با اشاره به شکل گیری “جبهه پایداری انقلاب اسلامی” و همچنین “جبهه ایستادگی” توسط نزدیکان محسن رضایی گفته بود: “ این روزها اخباری مبنی بر اعلام موجودیت جمعیتی منتشر شده است که بنده در همین جا تمامی اصولگرایان را از اختلاف و انشعاب نهی می کنم.”

البته دو جبهه شکل گرفته در دل جریان اصولگرادارای وزنی یکسان نیستند. جبهه ایستادگی با اتکا به محسن رضایی تاسیس شده که از راه یافتن به  کمیته 15نفره اصولگرایان بازمانده و اینک با همکاری چهره‏هایی نه چندان مطرح قصد تشکیل جبهه انتخاباتی دارد. اما در جبهه پایداری اوضاع طور دیگری است. حضور نام‌هایی در سطح وزارت و نمایندگی مجلس در این جبهه و حمایت شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله مصباح‌یزدی و آیت‌الله خوشوقت از آن، می‏تواند نشانگر وزن سیاسی‏اش باشد.

نحوه برخورد آیت‌الله مهدوی‌کنی با دو جبهه نیز نشانه‌ای از نوع نگاه بزرگان اصولگرا به این دو جبهه است. روزهای گذشته دو خبرمنتشر شد که طبق یکی رئیس‌مجلس خبرگان رهبری با چهره‌های شاخص جبهه پایداری، یعنی حسینیان و محصولی و آقاتهرانی به‌صورت حضوری گفت‌وگو کرده و طبق دیگری، آیت‌الله مهدوی‌کنی گفته: “محسن رضایی می‌تواند نظرات و دیدگاه‌های خود را به کمیته واحد اصولگرایان اعلام کند تا از نظرات وی استفاده شود.” وی همچنین درباره عدم حضور نماینده محسن رضایی در کمیته هشت‌نفره اصولگرایان اظهار کرده: “اگر بخواهیم براین‌اساس حرکت کنیم، باید به تعداد مجلس شورای اسلامی نماینده در کمیته اصولگرایان معرفی کنیم.”

شاید همین وزن سیاسی باعث شده تا نگرانی‏های اصولگرایان از انشقاق در وحدت این جریان سیاسی متوجه جبهه پایداری با حمایت آیت الله مصباح یزدی باشد تا جبهه ایستادگی محسن رضایی. اما حسین کنعانی‌مقدم، دبیرکل حزب تازه تاسیس سبز انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با فرارو با بی‌موردخواندن نگرانی‌ها درباره جبهه ایستادگی گفته :“به‌نظر می‌رسد که نگرانی‌ها بیشتر متوجه جبهه پایداری است که هم‌زمان با نشست خبری جبهه ایستادگی اعلام موجودیت کرد که درباره جبهه پایداری نمی‌توانیم قضاوت کنیم.”

 

جدایی “مبارک”

جبهه پایداری قرار است امروز، ششم مردادماه در قالب همایشی سراسری با سخنرانی آیت الله علامه مصباح یزدی، ضمن صدور بیانیه‏ای موجودیت خود را رسما اعلام کند. هنوزاما بر سر حضور نماینده جبهه پایداری در گروه 7+8 در میان اصولگرایان توافقی صورت نگرفته است. آنچنان که احمد سالک، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز خبر داده “جامعتین طی هفته‏های آینده در خصوص حضور نماینده‏ای از سوی جبهه پایداری در کمیته 7+8 تصمیم گیری خواهد کرد.” او تاکید کرده: “تشکیل مجموعه‌هایی در درون جریان اصولگرایی کشور با عناوین جبهه پایداری یا جبهه ایستادگی، مقدمه و سرآغاز یک افتراق و شکاف در درون اصولگرایان خواهد بود.”

علی مطهری البته در اظهار نظری صریح جدایی جبهه پایداری از اصولگرایان را امری “مبارک” دانسته است. وی گفته سران این گروه “طرف خودی را پاک و بی گناه معرفی کردند و طرف مقابل را شر مطلق.” وی “دفاع متعصبانه و بی منطق” اعضای این جبهه را “ از سیاستهای غلط فرهنگی دولت در چند سال گذشته، زمینه ساز شکل گیری و رشد جریان موسوم به انحرافی” دانسته است.

پیشتر نیز خبرگزاری مهر از قول محمد حسین صفار هرندی نوشت: “اگر جبهه پایداری در مقابل وحدت اصولگرایان مطرح شود باطل است.”

 این سخنان تنها چند ساعت بعد از انتشار تکذیب شد، اما نه توسط خود صفار هرندی. تکذیب کننده این سخنان سایت رجا نیوز، وابسته به فاطمه رجوی همسرغلامحسین الهام و یکی از اعضای جبهه پایداری بود. رجا نیوز با این ادعا که سخنان صفار هرندی در خبر خبرگزاری مهر تحریف شده است، سیاست این خبرگزاری را در پوشش اخبار انتخابات مجلس “رویکردی تخریبی در قبال جبهه پایداری نیروهای انقلاب اسلامی” ارزیابی کرده بود.

 

پروژه ای به کام مصباح

جبهه پایداری در حالی امروز اعلام موجودیت می‏کند که اعضای آن به طور کلی متشکل از برخی وزرای سابق دولت، نمایندگان فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس، قرارگاه عمار و برخی چهره های سیاسی اصولگرا است. گفته می شود این جبهه به وسیله صادق محصولی مدیریت می شود.

هفته گذشته روزنامه کیهان در خبری مربوط به تشکیل جبهه پایداری صراحتا نوشته بود: “بنابه اطلاعات موجود این جبهه بنا دارد در چارچوب گروه 8+7 فعالیت کند، اما ناظران سیاسی می گویند وزن اجتماعی این جبهه از دیگر گروه های حاضر در 8+7 بسیار بیشتر است.”

گفتنی اینکه اعضای این جبهه اولین باردر دیدار با آیت الله مصباح یزدی نیت خود برای تشکیل چنین جبهه سیاسی را بازگو کردند و مراسم رسمی اعلام موجودیت خود را نیز با سخنرانی وی آغاز خواهند کرد. ترکیب اعضای این جبهه از روحانیونی چون رسایی و آقا تهرانی گرفته تا افرادی چون غلامحسین الهام و کامران باقری لنکرانی، همگی به متاثر بودن از نظرات محمدتقی مصباح یزدی شهرت دارند. علیرضا پناهیان، رئیس اتاق فکر رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه ها نیز چند روز قبل محوریت آیت الله مصباح یزدی در جبهه پایداری را تایید کرده‏ بود.

محمد تقی مصباح یزدی در حالی با تشکیل جبهه پایداری، تلاشی تازه در عرصه سیاست را آغاز کرده که تا کنون هیچکدام از پروژه‏های سیاسی وی موفقیتی بلند مدت برایش در پی نداشته است. در سال 84 هم بسیاری پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات را گام نهایی مصباح یزدی برای مسلط کردن گفتمان تند خود برجامعه می‏دانستند، اما شش سال زمان لازم بود تا با مشخص شدن بی توجهی رئیس جمهور به آرای این روحانی با نفوذ، مصباح یزدی مرید دیروز خود را “سحر شده” و اطرافیان وی را “آشغال” بنامد.

اینکه جبهه پایداری انقلاب اسلامی چه برنامه و چشم اندازی برای آینده خود دارد، به روشنی مشخص نیست. تنها کسی که به صراحت در این زمینه اظهار نظر کرده مرتضی نبوی از چهره‏های با نفوذ و شاخص اصولگرا است که گفته: “وزرای سابق  دولت به دنبال ایجاد یک هویت جدید سیاسی در اصولگرایی هستند که برای انتخابات مجلس نمی تواند چندان تاثیرگذار باشد، ولی نتیجه عملکرد آنها را در انتخابات ریاست جمهوری آینده خواهیم دید.”