چرا احمدی نژاد فعال شده است؟

نویسنده
جلال یعقوبی

» توصیه رهبر جمهوری اسلامی به رئیس دولت سابق

مدتی است که اخبار فعال شدن محمود احمدی نژاد و حامیان او افزایش یافته است. در همین راستا دیروز سایت دولت بهار وابسته به اسفندیار رحیم مشائی طی خبری اعلام کرد: “فرم اعلام آمادگی برای همکاری و عضویت در مجتمع رسانه ای هما (هواداران محمود احمدی نژاد) در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.” این سایت از هواداران احمدی نژاد خواسته بود: “با تکمیل فرم، ضمن ارسال مشخصات خود، زمینه مورد علاقه جهت همکاری را نیز اعلام کنند.”

 عبدالرضا داوری، از هواداران احمدی نژاد هم چند روز قبل طی گفتگویی با خبرگزاری ایرنا ضمن اعلام تاسیس گروه مزبور گفته بود: “ما به دنبال این هستیم که صدای بخش خاموش جامعه را از طریق هم افزایی و هماهنگی بین این جریان ها و اقشار اجتماعی در جامعه پژواک و بازتاب دهیم.”

او که خود را سرپرست مجتمع رسانه ای هما معرفی کرده، در پاسخ به این سئوال که آیا این مجتمع به صورت سایت اینترنتی فعالیت خواهد کرد، خبر داده: “مهم این است که این ظرفیت ها در استان های مختلف به هم پیوند بخورد. با برگزاری جلسات، پیوندهای اجتماعی، تقویت سایت های موجود و ارتباطات گیری وبلاگ نویسان و فعالان شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک هم افزایی و هدف اصلی مجتمع محقق می شود تا بدین ترتیب صدای جمع کثیری از هواداران احمدی نژاد شنیده شود.”

خبرگزاری راستگرای آریا در گزارشی از “افزایش تحرکات سیاسی حامیان دولت سابق” نوشته بود: “دیگر انگار شایعه نیست ؛محمود احمدی ن‍‍ژاد جدی تر از همیشه به بازگشت فکر می کند؛بازگشت به عرصه قدرت رسمی و شاید پوشیدن مجدد قبای ریاست جمهوری.”

 این خبرگزاری با اشاره به افزایش سایت های حامی احمدی نژاد افزوده بود: “روزگارشان انگار فرق کرده است آنها در فاصله چندماه به انتخابات ریاست جمهوری تا اواخر سال گذشته با توقیف ها و فیلتر شدن های متعددی مواجه بودند اما موسم بهاری انگار حیاتی دوباره به آنها داده و با تکثیر قابل توجه ای به بهار ۹۶ فکر می کنند.”

علاوه بر تلاش هواداران احمدی نژاد برای فعال شدن در سطح کشور، خود او نیز فعالیتهای سیاسی اش را افزایش داده است. سایت راستگرای جهان نیوز چند روز پیش در خبرهای ویژه خود گزارش داد: “در جریان دیدار اخیر محمود احمدی نژاد با آیت الله مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری با کنایه به احمدی نژاد می گوید: قبلا کمتر پیش ما می آمدی اما اخیرا بیشتر به ما سر می زنی! احمدی نژاد هم در پاسخ گفته است:شما از یاران امام زمان(عج) هستید!”

این تنها مهدوی کنی نبود که به فعال شدن احمدی نژاد کنایه میزد. چندی پیش همزمان با حضور احمدی نژاد در مناطق جنگی، تریبون های راستگرای ایران با کنایه از “حزب الهی شدن” دوباره او خبر داده بودند. حضور دوباره رئیس دولت سابق در عرصه سیاسی در حالی که دو سال آخر دوره ریاست جمهوری او با تنش شدید میان محافظه کاران همراه بود، خشم آنان را برانگیخته است.

چند روز پیش، احمدکریمی اصفهانی، دبیر کل جامعه بازار و اصناف طی گفتگویی تاکید کرد: “احمدی نژاد نزدیک به دو هزار تخلف و موارد قانون گریزی داشته که با توجه به عدم رسیدگی به تخلفات وی توسط دستگاه قضائی، میدان و بستر برای ورود متخلفان به عرصه سیاست آماده شده است.”

 اواخر سال گذشته نیز جعفر شجونی، عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: “احمدی‌نژاد می‌خواهد به کجا برگردد؟ او حداقل باید چهار سال صبر کند سپس ببیند آیا مردم از او استقبال می‌کنند؟بنده معتقدم احمدی‌نژاد دیگر اقبال عمومی ندارد و مردم او را قبول ندارند زیرا احمدی‌نژاد انتقام‌جویی می‌کرد. عملکرد او بی‌حرمتی به دولت خودش بود.”

سایت دولت بهار در گزارشی با عنوان “ چپ، راست، کارگزار: آقای احمدی نژاد لطفا به سیاست بازنگرد!” که چند روز پیش منتشر شد، نوشت: “ محمود احمدی نژاد فعلا پر رای ترین نامزد شخصیت سیاسی اصولگرا محسوب می شود. این برای اصولگرایان نقطه چالشی مهمی است. وسوسه رای آوری توسط او برای بازگشت اصولگرایان به قدرت یک مساله مهم است.”

نویسنده گزارش اضافه کرده بود: “احمدی نژاد همیشه قطب مقابل هاشمی رفسنجانی در چند سال اخیر بوده ؛ می گویند او هر وقت برگردد باز این دو قطبی زنده می شود این بار به شکل دو قطبی روحانی - احمدی نژاد.”

فعال شدن احمدی نژاد در حالی که استقبال چندانی از آن نشده است، به معنی هماهنگی دوباره او با آیت الله خامنه ای تلقی شد. سایت بی بی سی در یادداشتی با عنوان “بازگشت احمدی نژاد به عرصه سیاست ایران؟” نوشته بود: “نافرمانی های محموداحمدی نژاد از رهبر در دوره دوم ریاست جمهوریش و رد صلاحیت کاندیدای مورد حمایت او در انتخابات ۱۳۹۲، پس از انتخابات به گسترش دیدگاه مشخصی انجامید: اینکه رهبر، تیم محمود احمدی نژاد را برای همیشه از صحنه سیاست ایران خارج کرده است.

اما شاید این واقعیت که آیت الله خامنه ای مایل به سپردن مجدد قوه مجریه به تیم آقای احمدی نژاد نبوده، لزوما به معنی مخالفت وی با به کار گیری این تیم در سطحی دیگر نباشد.”

چند روز پیش یکی از سایت های حامی احمدی نژاد با انتشار خبری، این گمانه زنی ها را تایید کرد. سایت میدان ۷۲، به نقل از یک منبع آگاه خبر داد که فعالیت‌های سیاسی جدید احمدی‌نژاد به خواست رهبر جمهوری اسلامی از سر گرفته شده است. این سایت نوشته بود: “یک منبع آگاه در گفت و گو با میدان ۷۲ ضمن اشاره به استمرار جلسات دکتر محمود احمدی نژاد با مقامات عالی رتبه نظام خاطر نشان کرد، معظم له با محبت و عطوفت بارها به دکتر احمدی نژاد توصیه کردند در عرصه های سیاسی و مردمی فعال تر شوند. وی با پرهیز از افشای جزئیات جلسات مذکور خاطر نشان کرد: همین قدر بدانید که بسیاری با مشاهده این روابط حسنه ضمن برنامه ریزی های گسترده می‌کوشند تا با جنجال رسانه‌ای خلاف انچه در حال وقوع است را منعکس کنند. “

 نویسنده این سایت اضافه کرده بود: “بی شک با توجه به این توصیه حکیمانه در کنار درخواست های مکرر و گسترده مردمی در جهت فعالیت جدی احمدی نژاد در عرصه های مختلف، می توانید ریشه حملات و حاشیه سازی برای احمدی نژاد را با وجود استمرار سکوت این خادم مردم بیشتر درک کنید. حملاتی که از جبهه ورشکسته به اصطلاح اصولگرایان تا دوم خردادی ها را در برمی گیرد، ترسی که آرامش را از آنان سلب کرده است.”

 این خبر پس از انعکاس در سایت های محافظه کار و اعتراض آنها به “هزینه کردن رهبری برای تطهیر احمدی نژاد” از سایت میدان ۷۲ حذف شد. از جمله اعتراض ها به این خبر سایت صلح نیوز بود که آورده بود: “به نظر می رسد فزونی یافتن انتقادات به عملکرد نامناسب محمود احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری دولت دهم موجب شده است که اتاق فکر و رسانه ای جریان احمدی نژاد با هزینه کرد از رهبر انقلاب در پی کاهش این انتقادات گام بردارد، اقدامی که بی شک در راستای پروژه های مشکوک این جریان برای تطهیر احمدی نژاد ارزیابی می شود.” گفتنی اینکه مدیر سایت صلح نیوز خود از هواداران محمود احمدی نژاد و اطرافیان اسفندیار رحیم مشایی بوده است.