چهارمین کارت زرد به وزرای روحانی

نویسنده
فیروزه متین

» پایداری چی ها مقابل دولت

حلقه پایداری در مجلس کماکان درگیر مسائل شخصی وزرا، سخنان شان در محافل خصوصی وانتصاب های محدود آنهاست.در همین راستا اسامی اعضای این حلقه، حمید رسایی، مهدی کوچک زاده، مهرداد بذرپاش، علی اصغر زارعی، روح الله حسینیان، جواد کریمی قدوسی، علیرضا زارانی و عباس میرکاظمی، به طور معمول هرهفته پای تقاضای “سئوال ملی”، “طرح استیضاح” و “احضار به کمیسیون” وزاری دولت حسن روحانی دیده می شود.این تیم تاکنون به چهار تن از وزرای دولت “کارت زرد” داده که به منزله قرار گرفتن در معرض استیضاح است.

کار به جایی رسیده که تمرکز اعضای حلقه پایداری بر انتصاب های دولت تازه، اعتراض برخی از نمایندگان را نیز در پی داشته است؛نمایندگانی که معتقدند آنها در پی تسویه حساب باندی با دولت هستند.

بر همین اساس بود که روز گذشته نوبت به علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش رسید تا در مجلس حضور یابد و به “سئوال ملی” مهرداد بذرپاش پاسخ دهد که از یکی از انتصاب ها در این وزارتخانه ناراضی بود.

به گزارش فارس، سئوال مهرداد بذرپاش این بود: “علت به کارگیری افرادی که در سنین بازنشستگی قرار دارند و حدود ۱۰ سال است که از زمان بازنشستگی آنان گذشته است، در وزارتخانه‌ای که بیشترین کار را با قشر نوجوان و جوان جامعه دارد، با توجه به اینکه بسیاری از نیروهای موجود از نیروهای خدوم و آماده به کار هستند، چیست؟”

او در عین حال گفته است: “همین الان طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با ۹۳ امضا در دستور کار نمایندگان قرار دارد”.

او افزوده: “آقای رئیس جمهور به ما قول داد که در بدنه دستگاه‌های اجرایی ماجرای انتصاب مدیران جبران شود، آیا در بدنه وزارت آموزش و پرورش این موضوع جبران شده است؟! وقتی مجلس تشخیص داد. به آقای فانی رای دهد، به خاطر این بود که وزارت آموزش و پرورش سیاسی نشود و کارا باشد اما آیا هم‌اکنون وزارتخانه آموزش و پرورش هم کاراست و هم غیرسیاسی؟! به نظر هم کم کار است، هم کم‌تحرک و هم سیاسی.عزل و نصب‌هایی که سیاسی، فرسوده و پیر هستند، باید بگویم ما با این افراد مشکل شخصی نداریم بلکه حرف ما این است که اگر این عزل و نصب‌ها اینگونه اتفاق بیفتد، در عملکرد این وزارتخانه تاثیرگذار خواهد بود”.

او سپس “حرف اصلی” اش را زده: “اعتدال در مورد کدامیک از انتصابات عملی شده است؟ در شهر تهران بیش از ۷۵ هزار فرهنگی با شرافت و زحمتکش وجود دارد آیا بین این ۷۵ هزار فرهنگی یک مدیر توانمند پیدا نمی‌شد که یک فرد بازنشسته‌ای که ۵ سال از زمان بازنشستگی او می‌گذرد در تهران مسئول شود؟ بنده کاری به فضای سیاسی این موضوع ندارم چون نمی‌خواهم به کسی توهین شود. مشاهده شده که برخی مدیران معاونان خود را هم یک فرد بازنشسته می‌گذارند و منصوب می‌کنند، آیا بین ده‌ها هزار فرهنگی استان کرمان یک فرد با صلاحیت پیدا نمی‌شد؟ آقای وزیر خودتان می‌دانید که این افراد چه سوابق سیاسی‌ای داشتند، دارند و خواهند داشت، این افراد همان مسیر سیاسی قبل خودشان را ادامه خواهند داد، آیا مردم به ما اعتماد کرده‌اند و امانت ۱۲ میلیون دانش‌آموز را که به شما سپردند، پاسخش اینگونه باید باشد؟شما کلی مشاور بازنشسته نیز منصوب کردید که اختیارات معاونت‌ها را به آنان واگذار کرده‌اید”.

در واکنش به اظهارات بذرپاش، علی اصغر فانی گفته: “در حال حاضر ۳۵ درصد از مدیرانی که در آموزش و پرورش مشغول به کار هستند از مدیران قبلی هستند که ما ترجیح دادیم همکاری خود با آنها را ادامه دهیم به عبارت بهتر ۶۵ درصد از مدیران در آموزش و پرورش تغییر کرد زیرا به دلیل فرهنگ حاکمیت آموزش و پرورش مدیرانی که در این وزارتخانه کار می کنند باید از سطوح بالای تحصیلی برخوردار باشند”.

او افزوده است: “نگویید که فلان مدیر سیاسی است، مگر شما سیاسی نیستید؟ آموزش و پرورش خردمندانه با حرکت مطالعاتی و با متکی بر پژوهش و مشارکت عامه فرهنگیان این وزارتخانه را اداره می کند وزارتخانه آموزش و پرورش نسبت به قبل از نوآوری و خلاقیت بسیاری برخوردار است و در حال حاضر در حال تدوین سند تحول نظام آموزشی و نقشه راه است”.

سرانجام اما، نمایندگان راستگرای مجلس از پاسخ های فانی قانع نشدند و به وی “کارت زرد” دادند.

به گزارش مهر، نمایندگان با ۷۱ رای موافق ۱۱۵ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در مجلس به وزیر آموزش و پرورش کارت زرد دادند. بر اساس آئین نامه داخلی مجلس بعد از ۳ کارت زرد به یک وزیر استیضاح وی به جریان می افتد.

این در حالیست که هم اکنون آنطور که ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم آباد گفته، استیضاح فانی در جریان است و ۹۴ امضاء نیز دارد.

گفتنی ست پیش از این علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد، علی طیب نیا وزیر اقتصاد و فرجی دانا وزیر علوم از مجلس کارت زرد گرفته بودند.

مهرداد بذرپاش که بر “مسن” و “بازنشسته” بودن مدیران آموزش و پرورش تاکید می کند، خود در ۲۶ سالگی به سمت مشاور احمدی نژاد منصوب شد و دو سال بعد به مدیر عاملی “پارس خودرو”رسید. او پس از رساندن این شرکت به ورطه ورشکستگی، به سایپا رفت و هم اکنون در طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، نام وی به عنوان یکی از اصلی ترین رانت خواران مطرح است.