کاهش محبوبیت رهبران آمریکا

نویسنده

» نظرسنجی ‌واشنگتن پست درباره عملکرد رهبران آمریکا

پرزیدنت اوباما سه‌شنبه شب در حالی برای مردم آمریکا سخنرانی می‌کند که نظرسنجی‌ها درجه پایین‌تری از علاقه نسبت به تمام سخنرانی‌های قبلی او را نشان می‌دهد. به گزارش -ای ‌بی‌سی نیوز، آمریکایی‌ها بطور گسترده نسبت به تصمیم‌گیری‌های درست او و قانونگذاران هر دو حزب برای آینده کشور بدبین هستند.

ضعف کلی اوباما و عدم اعتماد به نفس کافی در رهبری سیاسی کشور زمینه را برای شروع ویژه سال انتخاباتی فراهم آورده است. اوباما به دنبال آن است که خود را از آن‌چه عده‌ای بدترین سال ریاست‌جمهوری او خوانده‌اند بیرون بکشد و جمهوری‌خواهان، که در تعطیلی دولت در پاییز گذشته آسیب دیده‌اند، امید دارند کنترل سنا را از دموکرات‌ها پس بگیرند.

موقعیت اوباما اهمیت زیادی در انتخابات پاییز دارد. برای دموکرات‌ها خبر خوب این است که او موقعیت خود را نسبت به گذشته تقویت کرده است. رتبه‌بندی او قبلا در جریان بیمه درمانی به پایین‌ترین درجه خود در دوران ریاست‌جمهوریش رسید.

تنها ۳۷ درصد مردم می‌گویند به تصمیم‌گیری رئیس‌جمهور برای آینده کشور اطمینان زیادی دارند و ۶۳ درصد این اعتماد را به او ندارند. این میزان از هر زمانی که تاکنون واشنگتن پست و ای‌بی‌سی نیوز نظرسنجی کرده‌ اند، کمتر است.

رتبه‌ اوباما شبیه رتبه‌ جرج بوش در نقطه مشابهی در سال ۲۰۰۶ است. بیل کلینتون و رونالد ریگان در آغاز ششمین سال ریاست‌جمهوری خود رتبه‌بندی ۶۰ درصدی داشتند و نیکسون در میانه رسوایی واترگیت از ۲۶ درصد محبوبیت برخوردار بود.

اعتماد به دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کنگره حتی از پرزیدنت اوباما هم کمتر است. ۲۷ درصد می‌گویند به دموکرات‌ها اعتماد دارند که تصمیم درست را برای کشور می‌گیرند و ۷۲ درصد این اعتقاد را ندارد و فقط ۱۹ درصد فکر می‌کنند جمهوری‌خواهان صلاحیت دارند و ۸۰ درصد این طور فکر نمی‌کنند.

عدم اعتماد به تصمیم‌گیری‌های جمهوری‌خواهان شامل هواداران خودشان هم می‌شود. تنها ۳۶ درصد از کسانی که خود را جمهوری‌خواه می‌دانند به تصمیمات قانون‌گذاران هم‌حزبی خود اعتماد دارند. اما اکثریت دموکرات‌ها به حزب خود امیدوار هستند.

عدم اعتماد کافی به کنگره ناشی از عملکرد ضعیف آن در سال گذشته است. در نظرسنجی تازه تنها ۱۶ درصد به روش انجام وظیفه کنگره اعتماد دارند.

آمریکایی‌ها از عملکرد رئیس‌جمهور در دو مسئله مهم سیاست خارجی، یعنی ایران و سوریه، هم راضی نیستند. چهل درصد عملکرد او در مورد ایران در زمان تلاش‌های دیپلماتیک را تایید می‌کنند و تنها یک سوم افراد او را در مورد درگیری سوریه مورد تایید قرار می‌دهند.

اما عموما عملکرد او در مقابله تروریسم را تایید می‌کنند. اما برداشت‌ها از توصیه‌های اخیر او در مورد محدود شدن برنامه نظارتی آژانس امنیت ملی هنوز نامعلوم است.

کشور تقریبا در مورد این‌که او صادق و قابل اعتماد است به دو بخش تقسیم شده. ۵۲ درصد می‌گویند او مشکلات مردم را درک نمی‌کند و ۵۱ درصد می‌گویند او رهبر قدرتمندی نیست.

برنامه اوباما برای امسال الحاقیه‌ای برای حقوق بیکاری طولانی مدت و اصلاح قانون مهاجرت است. اکثر آمریکایی از حقوق بیکاری حمایت می‌کنند اما در مورد این‌که مهاجران بدون هویت اجازه زندگی و کار پیدا کنند به دو بخش تقسیم می‌شوند. دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در این مورد مقابل یکدیگر قرار دارند.

جمهوری‌‌خواهان در مورد رسیدگی به اقتصاد و کمبود بودجه فدرال دست بالا را دارند. همچنین در مورد اندازه و نقش دولت فدرال خود را دارای مزیت بیشتری می‌دانند. اما با این‌که جمهوری‌خواهان رتبه بالاتری در مورد مسائل مالی دارند، دموکرات‌ها در مورد بیمه درمانی و بالارفتن حداقل حقوق و کمک به طبقه متوسط و درک مشکلات اقتصادی مردم رتبه بهتری را به خود اختصاص داده اند.

در مورد مسایل دیگر، بیشتر آمریکایی ها می‌گویند با موضع دموکرات‌ها در مورد سقط جنین و ازدواج هم‌جنس‌گرایان نزدیکی بیشتری احساس می‌کنند در حالیکه جمهوری‌خواهان در مورد کنترل سلاح، هواداران بیشتری دارند.

منبع: واشنگتن پست - 26 ژانویه