دلایل عدم اجرای قوانین برای زنان سرپرست خانوار

نویسنده

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) شهیندخت مولاوردی٬ معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در همایش «بانوی تدبیر٬ سفیر امید» از اجرایی نشدن قوانینی گفت که برای حمایت از زنان سرپرست خانوار تصویب شده است.

طبق اظهارات مولاوردی «نارسایی در برخی قوانین»٬ «ناهماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط با زنان سرپرست خانوار» و «محدودیت منابع مالی» از جمله مهم‌ترین مشکلات اجرایی شدن این قوانین هستند.

مولاوردی در باره زنان سرپرست خانوار توضیح داد: «بر اساس سرشماری سال ۹۰ ٬ ۱۲.۱ درصد خانوارها زن سرپرست هستند و این آمار در پنج سال اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. در کنار این رشد، ویژگی‌های اجتماعی، ‌اقتصادی، ‌ترکیب سنی، تحصیل و میزان درآمد زنان سرپرست خانوار به طور قابل توجهی تغییر کرده است و زنان سرپرست خانوار به موضوعی اجتماعی از جنس آسیب تبدیل شده‌اند».

وی دلایل این آسیب‌پذیری را «اهمیت نهاد خانواده»٬ «نقش سرپرست در اداره آن»٬ «تبعیض جنسیتی»‌ و «موضوعات عرفی و قانونی» عنوان کرد.

مولاوردی گفت: «در حال حاضر با الگوی نوظهوری مواجه هستیم، بالارفتن سن ازدواج و مجرد ماندن دختران موجب شده است که آنان را در زمره زنان سرپرست خانوار قلمداد کنیم. ۵۴.۵ درصد خانوارهای زن سرپرست بی سواد هستند، ۸۲ درصد زنان سرپرست خانوار بیکار هستند».