فائزه هاشمی: ممنوعیت‌ها به علت انتخابات آتی است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با روز مطرح شد

وقتی ۱۰ نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی خواستار ممنوع البیانی، ممنوع التصویری و ممنوع الخروجی سید محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین شدند واکنش های زیادی ایجاد شد؛ برخی آن را شگفت آور خواندند و برخی خنده دار تا جایی که علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس در طعنه ای معنادار از این افراد خواست حکم “ممنوع الحیاتی” خاتمی را نیز صادر کنند.اینک که این بحث دوباره مطرح شده، فائزه هاشمی در مصاحبه با روز آن را ناشی از در پیش بودن انتخابات آتی مجلس می داند.

 ۷ ماه پس از طرح خواسته نمایندگان جبهه پایداری، حالا در سکوت کامل خبری،جعفری دولت آبادی مدیران نشریات را تهدید کرده که اگر اسم رئیس پیشین جمهوری اسلامی را در رسانه هایشان بیاورند، توقیف خواهند شد. این در حالی است که هیچ حکم قضایی علیه خاتمی وجود ندارد.

جواد کریمی قدوسی، نصرالله پژمان‌فر، علی کائیدی، محمداسماعیل کوثری، رضا آشتیانی، حسینی، فاطمه آلیا، مهدی موسوی‌نژاد، روح‌الله حسینیان و مهرداد بذرپاش۱۰ نماینده ای که خواستار چنین مساله ای بودند راضی از عملی شدن درخواست شان سکوت کرده اند، جواد کریمی قدوسی ، نصرالله پژمان فر و فاطمه آلیا در تماس خبرنگار روز می گویند که حکم شورای عالی امنیت ملی و اجرای آن قانونی است. آنها حاضر به توضیح بیشتری نیستند ولی فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس و عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با غیرقانونی خواندن چنین مساله ای می گوید: این مساله هم خلاف قانون و هم خلاف شرع است.

او توضیح می دهد: من هم چنین مساله ای را شنیده ام اما نمیدانم در عمل چقدر این مساله می تواند عملی باشد. این یک روند کاملا غیرقانونی است. من فکر می کنم مساله در واقع انتخابات آتی مجلس و تاثیرگذاری و محبوبیت آقای خاتمی در این زمینه است. فکر می کنند با حذف نام و تصویر او می توانند جلوی تاثیرگذاری او در انتخابات را بگیرند. البته من شنیده ام که درباره افراد دیگری هم که “محکومان فتنه” نامیده اند هم چنین تذکری به مدیران مسئول داده شده.

مدیرمسئول روزنامه توقیف شده زن چنین مساله ای را نشانه شکست روند چندساله بخش هایی از حکومت می داندو می گوید: این مساله بیش از هرچیز نشانه ضعف طرف مقابل است و اقبالی که آنها در خصوص انتخابات آتی مجلس در جامعه متوجه اصلاح طلبان می بینند و فکر می کنند با چنین مسائلی می توانند نتیجه را تغییر دهند در حالیکه این گونه برخوردها همیشه نتیجه عکس داشته.

او با اشاره به اینکه سیدمحمد خاتمی هیچ حکم و محکومیت قضایی ندارد،در پاسخ به این سئوال که ده نماینده مجلس خواهان ممنوع البیانی و ممنوع التصویری خاتمی و مدعی شده اند که شورای عالی امنیت ملی در این زمینه مصوبه ای دارد می گوید: شورای عالی امنیت ملی نمی تواند برخلاف قانون بخشنامه یا مصوبه ای در این زمینه ها صادر کند اگر هم تاکنون در برخی مواقع چنین کرده غیرقانونی بوده.این مساله هم تنها درباره آقای خاتمی نیست آقای موسوی، آقای کروبی و خانم رهنورد هم بدون اینکه هیچ حکم یا محکومیت قضایی داشته باشند یا دادگاهی برای آنها تشکیل شده باشد به همین شکل به صورت غیرقانونی در حصر هستند و مصوبه یا بخشنامه شورای عالی امنیت ملی در این زمینه ها وجهه قانونی ندارد.

شورای عالی امنیت ملی تاکنون از اظهارنظر در قبال این مساله خودداری کرده است این درحالی است که براساس ادعای ۱۰ نماینده مجلس، حکم ممنوع البیانی، ممنوع التصویری و ممنوع الخروجی سیدمحمد خاتمی توسط این شورا صادر شده؛ ادعایی که مشخص نیست تا چه اندازه واقعیت داشته باشد اما توسط دادستان تهران به اجرا درآمده است. اوبا احضار مدیران مسئول روزنامه های اصلاح طلب و همچنین مسئولان سایت های خبری، آنها را تهدید کرده است که در صورت انتشار هرگونه خبر، تصویر یا نام سیدمحمد خاتمی توقیف خواهند شد.

نامه این ۱۰ نماینده مجلس چند روز پس از دیدار آنها با رهبر جمهوری اسلامی مطرح شد. ۱۲ نماینده مجلس ۲۶ خرداد با آیت الله خامنه ای دیدار خصوصی داشتند.هرچند جزئیات زیادی از این دیدار منتشر نشد، اما کریمی قدوسی اعلام کرده بود که رهبری گفته محمد خاتمی یاغی و طغیانگر نسبت به انقلاب است و باید رسانه‌ها، اصولگرایان و نخبگان نسبت به ایشان موضع گیری کنند.

کریمی قدوسی که عضو جبهه پایداری است افزوده بود: رهبر جمهوری اسلامی در این جلسه خواسته فضا برای محمد خاتمی “امن” نشود، چرا که وی از “عناصر اصلی فتنه” است.

سید محمد خاتمی، رئیس اسبق جمهوری اسلامی سال گذشته اعلام کرد پس از انتخابات ریاست جمهوری جنجال برانگیز سال ۸۸ به مدت ۴ سال ممنوع الخروج بوده است. او پس از درگذشت نلسون ماندلا نیز علیرغم تمایل اش امکان خروج از کشور و شرکت در مراسم بزرگداشت رهبر آفریقای جنوبی را نیافت. تا پیش از دیدار خصوصی برخی نمایندگان با رهبر جمهوری اسلامی در اواخر خرداد امسال و تذکر ده نماینده در صحن علنی مجلس اما هیچ سخنی از حکم ممنوع التصویری و ممنوع البیانی سید محمد خاتمی نبوده است.