مقتل و گشت ارشاد

علی رضا رضایی
علی رضا رضایی

» حرف روز

والا اگر برای اینکار رفراندوم هم می‌گذاشتند، خود من می‌رفتم به این پرسش که «آیا مقابل سالن‌های نمایش فیلم جشنواره فیلم فجر گشت ارشاد بگذاریم؟» پاسخ می‌دادم «آری». اینطوری، هم این ابتکار نیروی انتظامی، طبق روال با ۹۸۰۲درصد رأی موافق ملت همیشه صحنه‌دار به اجرا درمی‌آمد، هم با هنرمندانی که برعکس سایر جاهای دنیا باید بدون گریم جلوی دوربین باشند، با گریم در خیابان، مقابله قاطع و اصولی می‌شد، هم اصلاً می‌شد همین فرمان را گرفت رفت جلو و با پشتوانه حمایت میلیونی خودجوش مردمی، یک کاری کرد که از این به بعد هرجایی خواست مثلاً مقتل خوانی هم برگزار بشود، فوری گشت ارشاد برود جلوی درب آنجا بایستد نگذارد هنرمندانی که هرچی جینگیلی سلیمون دست‌شان رسیده به خودشان مالیده‌اند، بروند تو.

اگر نیروی انتظامی این کار را می‌کرد ،آنوقت شما خیال می‌کنید گشت ارشاد مثلاً همین بهاره رهنما را به سالن مقتل‌خوانی عمراً راه می‌داد؟ هی طرف می‌گفت آمده‌ام برای گروه سنی الف کربلا مقتل بخوانم، بهش می‌گفتند بیا الآن می‌بریمت یک‌جایی که مقتل خودت و جد و آبادت را با هم بخوانند. بیخودی هم شر و دعوا راه نمی‌افتاد و شوهر «کلفت» خانم رهنما هی پله‌های دادگستری را بالا و پایین نمی‌رفت و خود بهاره رهنما هم اینهمه از چشم نمی‌افتاد تا به عقل بیاید و پشیمان شود.

یا اگر آن روزی که عوامل فیلم «چ» را داشتند می‌بردند خدمت مراجع، پشت درب خدمت مراجع، گشت ارشاد می‌گذاشتند شما خیال می‌کردی اصلاً لعیا زنگنه را تو راه می‌دادند که حالا برود بگوید من اگر دختر داشتم اسمش را زهرا می‌گذاشتم فقط محض خاطر حضرت زهرا علیها سلام؟

متاسفانه نیروی انتظامی گاهی وقت‌ها علیرغم تقاضاهای مکرر مردمی، با ما همکاری نمی‌کند. خود همین دهه فجری که شکر خدا گذشت، اگر وسط جمعیت آندسته از خواهرانی که سر و صورت‌شان طبق آخرین مدل‌های ارسالی از فرانسه برش خورده و یک دستمالی هم ده بیست تا از تارهای موهای قرمز و آبی و ارغوانی‌شان را پوشانده ولی همزمان عکس آقا را گرفته‌اند دست‌شان و خبرگزاری فارس هم خیلی دوست می‌دارد که ازشان زرت و زرت عکس بگیرد، اگر آنجا گشت ارشاد مستقر می‌شد اصلاً هیچکدام از این‌ها را به راهپیمایی راه می‌دادند که خدای نکرده ما خیال کنیم امسال برای سالگرد پیروزی انقلاب، در خیابان پارتی مختلط گرفته‌اند؟

متاسفانه نیروی انتظامی همکاری نمی‌کند. یا حداقل با «ما» همکاری نمی‌کند. خب جشنواره فیلم یا خدای نکرده موسیقی که همه می‌دانند باعث ترویج فساد در آحاد جامعه است و اصلاً اگر از بیخ بهشان مجوز برگزاری ندهند هیچکدام از این فجایع هم پیش نمی‌آید که دور از جان کسی بخواهد با حجاب نامناسب آنجا رفت و آمد هم بکند. مشکل اینجاست که همین آدم‌های معلوم الحال، با حال نامعلوم، چه می‌دانم، برای مقتل و بیعت و تجدد بیعت و تمدید بیعت و زیارت و ابراز ارادت و کوفت و زهرمار، با همین قیافه‌ها آزادانه تردد می‌کنند، کار به سینما که می‌کشد جلوی محل پخش فیلم گشت ارشاد می‌گذارند که همین‌ها نروند تو.

کاش نیروی انتظامی با ما همکاری می‌کرد… نمیشه، اگه بشه چی میشه!….. من الآن میرم با یک سطل ماست می‌نشینم لب دریا، این جمله را آنقدر تکرار می‌کنم تا بلکه نیروی انتظامی صدایم را بشنود، لااقل اگر گشت ارشاد می‌گذارد، همه جا بگذارد…