فردوسی‌پور از صدا و سیما نمی‌رود

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» بازتاب مخالفت با پخش مصاحبه‌ی ظریف

حواشی عدم صدور اجازه پخش مصاحبه محمدجواد ظریف با عادل فردوسی‌پور در برنامه نود هم‌چنان ادامه دارد. از سویی شایعه امکان خداحافظی فردوسی‌پور از برنامه نود منتشر شد، اما رسانه‌ها به نقل از خود او این خبر را تکذیب کردند. هم‌زمان رئیس‌ دفتر معاون سیمای سازمان صدا و سیما در صفحه اینستاگرام خود به حمایت از فردوسی‌پور پرداخت.

روز گذشته برخی وب‌سایت‌ها از احتمال خداحافظی عادل فردوسی‌پور با برنامه نود نوشتند؛ مساله‌ای که به نوشته این رسانه‌ها به دلیل ناراحتی این مجری صدا و سیما بابت عدم پخش مصاحبه با ظریف رخ داد. با این حال برخی رسانه‌های ورزشی به نقل از فردوسی‌پور نوشتند که این خبر “شایعه” است و برنامه نود - که او اجرا و تهیه‌کنندگی آن را به عهده دارد - به کار خود ادامه خواهد داد.

دوشنبه شب قرار بود که به مناسبت شب یلدا گفت‌وگوی عادل فردوسی‌پور با محمدجواد ظریف از برنامه نود پخش شود. مصاحبه‌ای که پس از اعتراض‌های اصول‌گرایان، با مخالفت “مسئولان صدا و سیما” پخش نشد. برخی رسانه‌ها نوشتند که ظریف پس از اطلاع از مخالفت مسئولان سازمان صدا و سیما با پخش این مصاحبه، در پیامکی خطاب به فردوسی‌پور نوشت: “شنیدم فشار آوردند. از طرف من هیچ نگران نباشید. پخش نشدن مصاحبه برای من هیچ مهم نیست، بی‌جهت درگیر نشوید”.

وب‌سایت انتخاب به نقل از یک “منبع آگاه” نوشت که شخص محمد سرفراز - رئیس سازمان صدا و سیما - با پخش این گفت‌وگو مخالفت و آن را از برنامه نود حذف کرده است.

پس از عدم پخش مصاحبه، سخن‌گوی وزارت امورخارجه خواستار پاسخ‌گویی سازمان صدا و سیما به دلیل وقوع این اتفاق شد. این سازمان نیز در اطلاعیه‌ای گفت که این مصاحبه بدون اطلاع و هماهنگی مسئولان صدا و سیما بوده و آن‌ها دلیل این مساله را “پیگیری” خواهند کرد.

هم‌زمان رضا رضایی، رئیس دفتر علی‌اصغر پورمحمدی - معاون فعلی سیمای سازمان و رئیس اسبق شبکه سوم - در صفحه اینستاگرام خود در پستی به حمایت از فردوسی‌پور پرداخت. او نوشت “کار فردوسی پور برای استفاده از یک چهره محبوب در خصوص دیپلماسی ورزشی نه تنها ایراد ندارد که در شب پرمخاطب یلدا، کار پسندیده‌ای است… بدانیم که فردوسی‌پور و برنامه ۹۰ مدیون رسانه و مردم هستند. با آگاهی به توانایی‌های عادل فردوسی‌پور، بدانیم که محبوبیت و شناخته شدن، محصول همت و کار رسانه است. چرا دیگران این محبوبیت را ندارند”؟

پورمحمدی در زمان ریاست خود بر شبکه سوم، از جمله حامیان اصلی فردوسی‌پور بود.

برخی رسانه‌های خبری با اشاره به این‌که گفت‌وگوی فردوسی‌پور با ظریف به دلیل شائبه “انتخاباتی بودن” پخش نشد، نوشتند که در همان شب برنامه‌های دیگر سازمان صدا و سیما میزبان غلام‌علی حدادعادل بود.

اصول‌گرایان پس از انتشار خبر گفت‌‌وگوی ظریف با فردوسی‌پور به این مساله اعتراض کردند. از جمله روزنامه “وطن‌امروز” - با مدیرمسئولی مهرداد بذرپاش، نماینده مجلس - در یادداشتی با اعتراض به مصاحبه نود با ظریف، مجری این برنامه را “سیاسی‌پور” و محتوای آن را “سیاسی” نامید.

این روزنامه همچنین نامه‌ای خطاب به محمد سرفراز، رئیس سازمان صدا و سیما نوشت. نامه‌ای “نشأت گرفته از تکلیف انقلابی و دلسوزی برای نظام اسلامی”. آن‌ها برنامه نود را به “پیگیری ذائقه یک جریان سیاسی در قالب مسائل مختلف ورزشی، فرهنگی و اجتماعی” متهم کرده و نوشتند که این برنامه در سال‌های اخیر مواضع مختلفی درباره مشکلات مربوط به فوتبال در دو دولت احمدی‌نژاد و روحانی داشته است.

نویسندگان نامه همچنین حضور ظریف در برنامه نود را “به سود برنامه‌های «انتخاباتی» یک کلونی سیاسی” دانسته و از آن با “کلاهبرداری” یاد کردند. آن‌ها برنامه نود را به داشتن ذائقه سیاسی فراتر از “مختصات تقابل با دولت سابق و حمایت از دولت فعلی” متهم کرده و از مواردی چون “ترویج دوگانه‌سازی میان آقایان اصغر فرهادی و مسعود ده‌نمکی”، “پیگیری توطئه ناجوانمردانه علیه جهان پهلوان حسین رضازاده”، “تبریک سالروز تولد یک کارگردان لیبرال و مساله‌دار سینما”، “تبلیغ یک سریال نمایش خانگی” و “دنبال کردن دروغ «سونامی سرطان» و منشا آلودگی هوای تهران” یاد کرده‌اند.

وطن‌امروز همچنین ۹۰ را “ابزاری از یک پروژه بزرگ سیاسی مشکوک” دانست که از زمان آغاز به کار دولت یازدهم تلاش کرده است “جامه‌ای فراتر از وزارت امور خارجه به قامت آقای ظریف بدوزد” و “با شبیه‌سازی‌های عجیب… [با] عناصر کلیدی جریان لیبرال همچون مرحوم مصدق و مرحوم بازرگان در رسانه‌های این جریان سیاسی، دم پروژه سیاسی- انتخاباتی این جریان بیرون آمد”.