گروه خودسر به رهبری نماینده مجلس

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» لغو تجمعات با تهدید و فشار

چند روز پس از حمله به عبدالواحد موسوی‌لاری و تلاش برای محاکمه یک نماینده مجلس به دلیل سخنرانی و با وجود تاکید مسئولان دولتی بر محافظت از مراسم سیاسی مجوزدار، سخن‌رانی یک چهره نزدیک به اصلاح‌طلبان به دلیل تهدید و حضور “گروه فشار” لغو شد.

 ایلنا دیروز گزارش داد که سخن‌رانی مصطفی کواکبیان، از افراد نزدیک به گروه‌های اصلاح‌طلب در شهر اندیمشک با تجمع مخالفان این سخن‌رانی و تهدید آن‌ها به “حادثه‌ای مشابه شیراز” لغو شد؛ سخنی که به نظر می‌رسد ناظر به اتفاقاتی است که در سخن‌رانی علی مطهری در شیراز رخ داد. هفته گذشته نیز سخن‌رانی صادق زیباکلام در دزفول به علل مشابهی لغو شده بود.

هم‌زمان عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور ضمن انتقاد از تجمع‌ برای بر هم زدن مراسم سیاسی، گفت در صورت امنیتی شدن فضای انتخابات به این شکل “هیچ‌کس نمی‌تواند خود را به عنوان نامزد ارائه کند”. به گفته او “وزارت کشور به هیچ وجه اجازه نخواهد داد مراسم غیر قانونی به ویژه برای بهم زدن مراسم‌های دیگر انجام شود، چون مسائل امنیتی ایجاد می‌شود و نمی‌شود هر کسی، دیگران را با روش‌های قهرآمیز کنترل کند”.

اشاره رحمانی‌فضلی به تجمع حسین نقوی‌حسینی، نماینده مجلس و حدود ۲۰۰ نفر در اعتراض به سخن‌رانی عبدالواحد موسوی‌لاری، وزیر کشور دولت محمد خاتمی است. این تجمع و درگیری‌هایی که در پی آن رخ داد، باعث به هم خوردن مراسم سخن‌رانی شد.

پس از این اتفاق، وزیر کشور در نامه‌ای خطاب به استاندار تهران، به او دستور داده بود که ضمن شناسایی متخلفان آن‌ها را به قوه‌قضائیه معرفی کند.

با این حال نقوی‌حسینی مدعی است که مجوز این مراسم غیرقانونی بوده، چرا که “تنها یک تشکیلات رسمی و ثبت شده که مصوبه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را هم داشته باشد می‌تواند درخواست مجوز کند. پس این‌ که گفته می‌شود آن همایش مجوز داشته ‌درست نیست و مجوزشان خلاف قانون صادر شده است”.

او اعتراض به این سخن‌رانی را نیز “خودجوش” خواند و اضافه کرد: “ما معتقدیم که برگزاری گردهمایی و میتینگ برای همه گروه‌ها و جریانات سیاسی داخل نظام آزاد است و همه آنها را به رسمیت می‌شناسیم، البته اعتراض داشتیم که چرا اصلاح‌طلبان در چلوکبابی گردهمایی برگزار می‌کنند، مگر حسینیه و مسجد و فرهنگسرا نداریم”.

نقوی‌حسینی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت - حامی علی لاریجانی ـ- در مجلس است. با این حال برخی موضع‌گیری‌های او ـ بخصوص در موضوع برجام ـ باعث شده که میان او و برخی از نمایندگان عضو این فراکسیون اختلاف به وجود بیاد؛ مساله‌ای که منجر به برگزاری جلسه‌ای برای بررسی لغو عضویت او در این فراکسیون شد.

بهروز نعمتی، عضو شورای مرکزی این فراکسیون هم البته گفته عضویت نقوی در این فراکسیون لغو شده، چرا که نقوی‌حسینی “از اساسنامه‌ی فراکسیون و راهبردهای فراکسیون” پیروزی نمی‌کرده و دست به “رفتارهای غیر فراکسیونی” می‌زده است.

گرچه صفر نعیمی‌رز، سخن‌گوی فراکسیون رهروان این خبر را تکذیب کرد. به گفته او اعضا در انتظار توضیح‌های نقوی‌حسینی هستند. او دلیل بررسی مجددوضعیت نقوی‌حسینی در این فراکسیون را نیز چنین عنوان کرد: “اعضای فراکسیون رهروان قبل از رای‌گیری پیرامون «طرح اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام» در جلسه شورای مرکزی تصمیم گرفتند به صورت تشکیلاتی به این طرح رای مثبت دهند، اما آقای نقوی حسینی در صحن مجلس در مخالفت با طرح مزبور نطق شدیدی را ایراد کرد”.

به نظر می‌رسد که اقدام اخیر نقوی‌حسینی و حضور در جمع معترضان به سخن‌رانی موسوی‌لاری و الویری، راه را برای حضور مجدد اودر فراکسیون ببندد. بخصوص آن‌که در ماه‌های اخیر نشانه‌هایی درباره ائتلاف میان علی لاریجانی و طیف حامیان دولت در انتخابات مجلس به چشم می‌خورد.