نرخ تورم بالا، سن اعتیاد پایین

نویسنده
نازنین کامدار

» روز انتشار آمارهای تکاندهنده

در حالی که از سال گذشته تا کنون روند ارائه آمارهای اقتصادی و اجتماعی از جمله نرخ بیکاری، رشد اقتصادی، شاخص های بهداشتی، اعتیاد و… مخدوش شده و دولت به بهانه “بر هم خوردن ذهن تصمیم گیران” از ارائه این قبیل آمارها جلوگیری کرده، روز گذشته گزارشی از سوی مرکز آمارایران درباره بیکاری منتشر شد که طی آن رقم این شاخص توسعه نیافتگی 11 درصد عنوان شد.هرچندبرخی کارشناسان در گفت و گو با سایت های داخلی، از تغییر روش محاسبه نرخ اشتغال با احتساب دو ساعت کار در هفته به جای 44 ساعت خبر دادند وهمین آمار را هم غیر واقعی توصیف کردند.

روز گذشته همچنین آمارهای دیگری درباره سن اعتیاد، میزان ترک تحصیل در کشور و البته رتبه ایران در کشورهای دارای تورم بالا منتشر شد که با وجود غیر واقعی بودن باز هم حکایت از ناکارآمدی دولت دارد.

به نوشته خبر آنلاین، بر اساس گزارش شفاهی مرکز آمار ایران درباره بیکاری که با یک سال وقفه منتشر شده، نرخ بیکاری کاهش یافته است.

عادل آذر رئیس مرکز آمار در اینباره گفته است: “بر اساس آخرین آمارهای رسمی، نرخ بیکاری در کشور اکنون 11.1 درصد است. این آمار از جدیدترین داده های مرکز آمار ایران استخراج شده که واقعی ترین نرخ بیکاری محسوب می شود”.

این ادعا در حالی مطرح شده که خبرآنلاین با انتقاد از شیوه محاسبه نرخ بیکاری، آنرا “غیر واقعی” تلقی کرده و نوشته است: “در نظر گرفتن 1 تا 2 ساعت کار در هفته به عنوان مبنای شاغل بودن افراد یکی از مهم ترین انتقاداتی بوده است که در مورد عملکرد مرکز آمار در محاسبه نرخ بیکاری طی سال های گذشته مطرح بوده است”.

این سایت درباره حقیقی یا غیر حقیقی بودن این ادعا به سراغ حاج اسماعیلی، یک کارشناس مسائل کارگری و نماینده سابق کارگران در هیات حل اختلاف رفته و به نقل از وی نوشته است: “هم اکنون نرخ بیکاری در برخی استان ها بالا است و به نظر نمی رسد نرخ بیکاری کمتر از 14 درصد باشد. افزایش ورود زنان به بازار کار و تغییر نگرش آنان نسبت به اشتغال باعث افزایش نرخ بیکاری شده است”.

او افزوده است: “طبق تعاریف بین المللی هر فرد باید روزانه 8 ساعت به کار اشتغال داشته باشد تا بتوان وی را شاغل کامل محسوب کرد که البته در قانون کار 44 ساعت در هفته مطرح شده است اما اینکه فردی بتواند با 2 ساعت کار در روز و در مجموع حداکثر 14 ساعت معیشت خود را تامین کند، قابل قبول نیست. و این مبنای محاسبه نرخ بیکاری غیر دقیق است”.

 ادعای دولتی ها در کاهش نرخ بیکاری، درست در روزی منتشر شده که گزارش ها از نرخ بالای ترک تحصیل، سن پایین اعتیاد و رتبه بالای ایران در کشورهای دارای تورم بالا، غیر واقعی بودن این ارقام را بیشتر نشان می دهد.

 

7 میلیون ترک تحصیلی

درباره میزان دانش آموزان ترک تحصیل کرده نیز، سایت آفتاب با مقایسه تناقض های موجود در سخنان مسئولان آموزش و پرورش از ترک تحصیل بیش از 7 میلیون دانش آموز خبر داده و نوشته است: “با شروع سال جدید تحصیلی بیش از 12 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز ایرانی سال تحصیلی 1390- 1391 را آغاز کردند؛ در حالی که با توجه به گزارش‌های مرکز آمار ایران و جمعیت 19 میلیون و 435 هزار نفری در سنین 7 تا 19 سال که باید آموزش خود را در مدارس ادامه دهند، بیش از 7 میلیون و 135 هزار نفر به دلایل مختلف قادر به ادامه تحصیل نیستند و در حقیقت بیش از 37 درصد دانش‌آموزان ایرانی مجبور به ترک تحصیل شد‌ه‌اند. براساس اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش در روزهای اخیر تعداد دانش‌آموزان کشورمان از 12 میلیون و 800 هزار نفر در سال گذشته با کاهش 500 هزار نفری در سال جاری به 12 میلیون و 300 هزار نفر کاهش یافته که با توجه به تثبیت رشد جمعیت در سال‌های گذشته، کاهش جمعیت دانش‌آموزی حاکی از ترک‌تحصیل دانش آموزان به دلایل اقتصادی و اجتماعی است”.

 

کاهش س اعتیاد: 16 سال

در گزارشی دیگر، خبرگزاری ایسنا به نقل از مدیرکل دفتر مداخله و بازتوانی آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی از کاهش سن اعتیاد در ایران به زیر 16 سال خبر داده و نوشته است: “باید رویکرد پیشگیرانه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه شخصیت کودکان و نوجوانان در سن شش تا 16 سالگی شکل می‌گیرد”.

گفتنی است دو ماه قبل گزارشی از اعتیاد بیش از سه هزار دانش آموز به مواد مخدر منتشر شده بود که وزارت آموزش و پرورش آن را تکذیب کرد.

 

ایران مقام سوم بالاترین تورم جهان

در همین روز خبرگزاری فارس هم اعلام کرد که “صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد ایران از نظر رشد اقتصادی بین 161 کشور درحال توسعه در سال جاری میلادی رتبه 110 را بدست بیاورد و از نظر تورم پس از بلاروس و ونزوئلا سوم شود”.

در این گزارش میزان تورم برآورد شده برای ایران در سال‌جاری میلادی 22.5 عنوان شده است. 

به نوشته فارس رشد اقتصادی ایران در سال 2011 نیز به 2.5 درصد خواهد رسید. این رقم در سال 2010 برابر با 3.2 درصد اعلام شده است. و ایران از نظر رشد اقتصادی در سال 2011 رتبه 110 را در میان کشورهای توسعه یافته به خود اختصاص خواهد داد.

گفتنی است، بیشترین رشد اقتصادی در میان این کشورها از آن قطر با میزان 18.7 درصد عنوان شده است و غنا با 13.5 درصد در رتبه دوم و مغولستان با 11.5 درصد در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. کشورهای ترکمنستان با 9.9 درصد، عراق با 9، اریتره با 8.2، آرژانتین با 8 درصد، اتیوپی با 7.5، پاناما با 7.4، و موزامبیک با 7.2 به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم قرار دارند.

 

80 درصد کارگران زیر خط فقر

واپسین آمار دیروز را نیز رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی سراسر کشور اعلام کرد و آنطور که ایسنا گزارش داده، گفت: “در حال حاضر 80 درصد از کارگران پیمانی زیر خط فقر گذران معیشت می‌کنند. نرخ خط فقر در بین جامعه کارگری کشور 800 هزار تومان است و 80 درصد از کارگران قراردادی زیر 400 هزار تومان دستمزد دریافت می‌کنند.

فتح‌الله بیات افزوده است: “به دلیل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها کارگران در تامین معیشت خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند. در حال حاضر نرخ اقلام خوراکی سبد هزینه خانوار کارگری بر مبنای 600 هزار تومان محاسبه شده است”.