مشاور خامنه‌ای یا سخنگوی اصولگرایان؟

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» خبر محمدرضا باهنر درباره علی‌اکبر ولایتی

علی اکبر ولایتی دیگر تنها مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی نیست؛ او هم اکنون و با حفظ سمت، سخنگوی جبهه متحد اصولگرایان نیز هست. اتفاقی که می تواند تحلیل های مخالفان شرکت در انتخابات درباره اعمال نقش مستقیم آیت الله خامنه ای در این رقابت ها را تقویت کند.

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و نایب رئیس مجلس، کسی بود که این خبر را اعلام کرد.

او روز گذشته به خبرگزاری فارس گفت مشاور آیت الله خامنه ای در امور بین الملل در آخرین جلسه شورای مرکزی گروه موسوم به 7+8 به “اتفاق آراء” به عنوان سخنگوی این مجموعه برگزیده شده است.

ولایتی البته پیش از این عضو هیات داوری یا همان گروه هفت نفره جبهه متحد اصولگرایان بوده و کماکان هم در این هیات باقی خواهد ماند؛ گروهی که وظیفه نظارت بر گروه هشت نفره دیگر و رفع اختلافات آنها را بر عهده دارد.

 

گروه‌های عددی

ترکیب گروه هفت نفره به جز علی اکبر ولایتی شامل حبیب الله عسگراولادی، غلامعلی حدادعادل، سیدهاشم حسینی بوشهری، عباس کعبی، محمدحسن ابوترابی فرد و رضا تقوی است.

عسگراولادی مرد شماره یک موتلفه اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حدادعادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و پدر همسر مجتبی خامنه ای، حسینی بوشهری امام جمعه موقت قم و عضو مجلس خبرگان رهبری، عباس کعبی عضو حقوقدان شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری، ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس و تقوی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه هستند.

در گروه هشت نفره نیز حسین فدایی و علیرضا زاکانی به نمایندگی از جمعیت ایثارگران انقلاب و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، محمدرضا باهنر و منوچهر متکی به نمایندگی از جبهه پیروان خط امام و رهبری، کاظم جلالی به نمایندگی از علی لاریجانی، سیدمهدی خاموشی به نمایندگی از محمدباقر قالیباف و علی‌اصغر زارعی همراه با کامران باقری لنکرانی به نمایندگی از جبهه پایداری انقلاب اسلامی حضور دارند.

حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و نماینده تهران در مجلس و علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و دیگر نماینده تهران در مجلس هستند. این دو تشکل سیاسی خود را با عنوان “اصولگرایان تحول خواه” تعریف می کنند و اکثر قریب به اتفاق اعضای آنها را فرماندهان سابق و کنونی واحدهای مختلف سپاه پاسداران و دیگر نهادهای امنیتی ـ– نظامی تشکیل می دهند.

محمدرضا باهنر و منوچهر متکی نیز به نمایندگی از جبهه پیروان خط امام و رهبری در جلسات جبهه متحد اصولگرایان شرکت می کنند. جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز ائتلاف گروه های جناح راست سنتی با محوریت موتلفه اسلامی و جامعه اسلامی مهندسین است.

این دو مجموعه که روی هم رفته گروه 7+8 یا جبهه متحد اصولگرایان را تشکیل می دهند، قرار است تا همه این جریان را که جناح حاکم در جمهوری اسلامی به شمار می روند، به یک فهرست واحد از نامزدها در انتخابات آینده مجلس که قرار است زمستان آینده برگزار شود، برسانند.

آیت الله محمدرضا مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و آیت الله محمد یزدی عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ریاست عالی این مجموعه را بر عهده دارند.

 

“میل” آیت‌الله خامنه‌ای

تمام این اعداد و اسامی در واقع فرآیندهایی هستند که قرار است راه پیروزی اصولگرایان در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی را برای این جریان هموار کنند؛ جریانی که آنگونه که غلامعلی حدادعادل در مردادماه گذشته بدان اذعان کرده بود مورد حمایت رهبر جمهوری اسلامی است و آیت الله خامنه ای مایل نیست آنها با بیشتر از یک فهرست در انتخابات آتی شرکت کنند.

انتخاباتی که بسیاری از تحلیلگران می گویند در غیاب اصلاح طلبان و منتقدان وضع موجود که تا پیش از این معمولا پای ثابت انتخابات های مختلف بودند برگزار خواهد شد. این دسته از تحلیلگران معتقدند با توجه به وقایع جنجالی پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در خرداد 1388 و سرکوب اعتراضات عمومی به نتایج آن، دیگر جایی برای اصلاح طلبان منتقد برای شرکت در انتخابات نیست.

آنها برای اثبات این نظر به سخنان روزانه مقام های حکومتی اشاره می کنند که به صراحت اصلاح طلبان را فاقد لیاقت و صلاحیت برای شرکت در انتخابات معرفی می کنند و نیز حصر خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، رهبران جنبش اعتراضی به نتیجه انتخابات موسوم به جنبش سبز را که امکان هرگونه فعالیت سیاسی و اجتماعی را از آنها سلب کرده یادآوری می کنند.

سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق مدتی پیش، از آزادی زندانیان سیاسی، اجرای قانون اساسی و برگزاری انتخابات آزاد و سالم به عنوان “حداقل شروط” اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات آینده نام برد اما واکنش مجموعه حکومت به این شروط همچنان که بسیار تند بوده، خبری هم از عملی شدن آنها نیست.

این در حالی است که اصولگرایان بدون نگرانی درباره ردصلاحیت در انتخابات یا مسائلی مانند این در حال آماده سازی خود برای فتح مجلس آینده هستند. به نظر می آید تنها نگرانی آنها در این مسیر لیست های احتمالی متعددی است که می تواند به برتری یکی از سه طیف کنونی این جناح بر دیگران منجر بشود.

 

اختلاف با طعم اصولگرایی

هم اکنون علاوه بر جبهه متحد اصولگرایی که با محوریت دو تشکل اصلی روحانیون محافظه کار یعنی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم فعالیت می کند، گروه دیگری موسوم به جبهه پایداری نیروهای انقلاب نیز از مدتی قبل فعالیت گسترده ای را با هدف شرکت پرقدرت در انتخابات مجلس آغاز کرده است.

این گروه با محوریت محمدتقی مصباح یزدی، رئیس موسسه بین المللی امام خمینی قم و عضو مجلس خبرگان رهبری فعالیت می کند و اعضای آن را شخصیت های سیاسی حامی محمود احمدی نژاد در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در سال 1384 و تعدادی از وزرا و مدیران برکنار شده توسط او تشکیل می دهند.

این گروه تاکنون چند همایش انتخاباتی برگزار کرده و دو نماینده هم به جبهه متحد اصولگرایان فرستاده اما گویا نتوانسته اند اختلافات قدیمی خود با طیف های دیگر جریان اصولگرا را برطرف کنند.

آیت الله مهدوی کنی چندی پیش از اعضای  جبهه پایداری خواسته بود تا “کم لطفی” نکرده و  در جلسات کمیته وحدت اصولگرایان شرکت کنند.

او در این راستا هشدار داد که با جبهه پایداری “اتمام حجت” کرده است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری به همه اصولگرایانی که به گفته او “طبق اصول مشترکی” مانند “اندیشه های امام راحل، مقام معظم رهبری، اسلام و قانون اساسی” حرکت می کنند توصیه کرده بود تا “جهت حضور در انتخابات پیش رو، گرد هم جمع شوند و به اجماع نظر برسند.”

اینک علی اکبر ولایتی در شرایطی به عنوان سخنگوی جبهه متحد اصولگرایان انتخاب شده که پیش از این برخی رسانه های حامی مصباح یزدی و جبهه پایداری خبر از کناره گیری او از هیات داوری گروه 7+8 داده بودند.

سایت “رجانیوز” نخستین رسانه ای بود که این خبر را منتشر کرد اما این خبر بعدا تکذیب شد.

 

از احمدی نژاد به ولایتی

محمود احمدی نژاد ششم آبان‌ماه سال قبل 30 نفر از چهره‌های شاخص جریان اصولگرا را به نهاد ریاست جمهوری دعوت کرد تا مدل فعالیت این جریان برای انتخابات مجلس نهم را بررسی کنند.

در انتخابات مجلس هشتم نیز احمدی‌نژاد اولین جلسه را در فروردین ماه 86 با حضور 15 نفر از “معتمدین اصولگرا” تشکیل داد و این جمع 15 نفره به یک کار گروه 9 نفره از اعضای خود مأموریت داد تا سازوکار رسیدن به وحدت را تدوین و مشخص کنند که نتیجه آن تدوین منشور اصولگرایی و رسیدن به مدل 6+5 در قالب جبهه متحد بود.

با این حال، متعاقب جلسه آبان‌ماه سال 89 در نهاد ریاست جمهوری، حبیب الله عسگراولادی، علی اکبر ولایتی و غلامعلی حدادعادل به‌عنوان کمیته سه‌نفره دستیابی به راهکارهای وحدت اصولگرایان تعیین شدند و به موازات این اقدام، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران با محوریت آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مهدوی‌کنی نیز فعالیت‌های خود را به‌عنوان مکمل و هدایت‌کننده اقدامات اصولگرایان آغاز کردند.

علی اکبر ولایتی مدتی پیش در جمع اعضای حزب موتلفه اسلامی استان تهران در این خصوص گفته بود: “گروه 8+7 حاصل یکسال تلاش است و پس از انقلاب چنین مجموعه ای که متشکل از متدینین و پیش کسوتها، مبارزین مسلمان و بزرگان روحانیت بوده باشد وجود نداشته و امروز به میدان آمده اند.”