تهدید فرمانده سپاه: اول ترکیه را می‌زنیم

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» در جمع بسیجیان خرم‌آباد صورت گرفت

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران اهشدار داد در صورت “مورد تهدید” واقع شدن حکومت ایران توسط نیروهای نظامی خارجی، نخستین محلی که هدف حملات تلافی جویانه قرار می گیرد “سپرهای موشکی ناتو در خاک ترکیه” خواهد بود.

آنگونه که خبرگزاری مهر گزارش داده، سردار امیرعلی حاجی زاده در جمع ده هزار نفر از بسیجیان خرم آبادی در استان لرستان، استقرار سپر موشکی ناتو در ترکیه را توسط آمریکا و بهانه دفاع از اسرائیل عنوان کرد و گفت که “آنها [آمریکایی ها] برای فریب دنیا و ملت ترکیه می گویند که ناتو به دنبال ایجاد این سپر موشکی است.”

او گفت که ناتو تبدیل به “پوشش آمریکا” شده است و افزود: “ملت ترکیه ملتی آگاه هستند و ما مطمئن هستیم که این ملت هوشیار جلوی این توطئه را خواهند گرفت.”

این آخرین واکنش رسمی یک مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی به گمانه زنی ها و گزارش های پر تعدادی است که در هفته های اخیر از احتمال بالای حمله نظامی به ایران با هدف توقف برنامه هسته ای جنجالی آن در جامعه بین الملل منتشر شده است.

اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اواخر آبان‌ماه سال ۱۳۸۹ در اجلاسی در لیسبون، پایتخت پرتغال، بر سر نصب و استفاده از سامانه ضدموشکی اروپا برای مقابله با آنچه “تهدید موشک‌های بالستیک ایران” نامیدند، به توافق رسیدند.

وزارت امور خارجه ترکیه روز یازده شهریور ماه سال جاری اعلام کرد با استقرار سپردفاع موشکی سازمان ناتو در خاک خود موافقت کرده است.

این سیستم راداری امکان آن را می دهد تا موشک هایی که به سوی هدف های مورد حفاظت ناتو پرتاب شده باشد ردگیری و قبل از اصابت به هدف، منهدم شود.

آمریکا از چند سال پیش در صدد راه اندازی سامانه دفاع ضد موشکی برای حفاظت از هم پیمانان خود در اروپا بوده و هدف از این اقدام را مقابله با تهدیدات موشکی کشورهایی مانند کره شمالی و ایران اعلام کرده بود.

دولت ترکیه اعلام کرده که استقرار سیستم های رادار و دفاع ضد موشکی ناتو در خاک این کشور به خاطر هدف گرفتن هیچ کشور خاصی نیست و تنها هدف آن “دفاع از حریم” کشورهای عضو این پیمان است.

ترکیه خود از جمله کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است که بیشتر به عنوان بازوی نظامی شورای امنیت سازمان ملل متحد ایفای نقش می کند.

با وجود این توضیحات، مقام های جمهوری اسلامی از ابتدا واکنش تندی را به نصب سیستم ضد موشکی ناتو در ترکیه ابراز داشتند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در این خصوص گفته بود که این سیستم “هیچ کمکی به ثبات و امنیت منطقه وحتی امنیت کشور میزبان نمی کند.”

وزیر دفاع جمهوری اسلامی هم در پانزدهم شهریور ماه گفته بود: “ما حضور آمریکایی‌ها و غربی‌ها در کشورهای اسلامی را همواره یک عنصر مزاحم، مخل امنیت و آسیب‌‌زا بر کشورهای اسلامی می‌دانیم.”

سردار احمد وحیدی افزود بود: “ما حضور آنها (غربی‌ها) را در هیچ کشوری به خصوص کشورهای اسلامی به نفع این کشورها نمی‌دانیم.”

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز اواخر تیرماه سال جاری در گزارشی از سپر پدافند موشکی ناتو به عنوان “تهدیدی جدی برای جمهوری اسلامی ایران” یاد کرده بود.

پیش از این محمود احمدی نژاد نیز در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود که هدف از استقرار سپر دفاع موشکی ناتو در ترکیه جلوگیری از اقدام تلافی جویانه ایران در صورت حمله اسرائیل است.

سرلشگر یحیی رحیم صفوی مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی هم از استقرار سامانه دفاع موشکی در خاک ترکیه به عنوان “خطای استراتژیک” دیگری یاد کرده که به گفته او می‌تواند هم برای ایران و هم برای روسیه “پیام روشنی” داشته باشد.

 

“منطق منافع راهبری” جمهوری اسلامی

دولت روسیه که توسعه ناتو به سوی شرق را در تقابل با امنیت ملی و بین المللی خود عنوان کرده نیز از دیگر مخالفان این طرح است.

دیمیتری راگوزین نماینده روسیه در ناتو تابستان امسال تصریح کرده بود که از این سامانه ممکن است برای حمله به ایران استفاده شود.

اکنون سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران با تایید نظر دیگر مقامات نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی در این خصوص گفت: “ما آماده هستیم در صورتیکه مورد تهدید قرار بگیریم اول سپرهای موشکی ناتو در ترکیه را خواهیم زد و بعد به دنبال اهداف بعدی خواهیم بود.”

این فرمانده سپاه در ادامه تاکید کرد “شرایط جدیدی” به وجود آمده و گفت که نیروهای نظامی ایران به تناسب به این شرایط نوین از خود عکس العمل نشان خواهند داد.

او افزود: “در این شرایط جدید ما از این به بعد از همه امتیازات جغرافیایی و قانونی خود به خوبی برای پاسخگویی به تهدیدات استفاده خواهیم کرد.”

روابط تهران و آنکارا که با روی کار آمدن دولت اسلام گرای رجب طیب اردوغان در این کشور رو به بهبود رفته بود، در چند ماه اخیر و به خصوص پس از حمایت ترکیه از مخالفان بشار اسد در سوریه به تیرگی گراییده است.

آنکارا تاکنون چندین بار خواستار کناره گیری رهبر سوریه از قدرت شده است.

این مسئله خشم مقامات تهران را به دنبال داشت تا آنجا که روزنامه هائی مانند کیهان و جمهوری اسلامی و جوان در مقالات یکدست خود به تهدید دولت اردوغان پرداخته و وی را از نتنیجه کارش برحذر داشتند. صبح صادق که نشریه ارگان سپاه نیز در یادداشتی تند و تهدیدآمیز با تأکید بر پیوند نزدیک ایران و سوریه نوشته بود: “همه دنیا از نوع روابط ایران با سوریه آگاه است و ایران هم نباید آن را پنهان نگه دارد”

در این یادداشت به ترکیه وعده داده شده بود که با حمایت از رژیم سوریه، “منافع درازمدت” آن تأمین خواهد شد اما سپس هشدار داده شده بود: “چنانچه مقامات ترکیه بر ادامه مسیر فعلی که منجر به تنش‌های بیشتر و واگرایی می‌شود، اصرار ورزند تا آنجا که ایران ناچار شود میان ترکیه و سوریه یکی را انتخاب کند، منطق منافع راهبردی و شناخت ایدئولوژیک، ایران را به سوی انتخاب سوریه سوق خواهد داد.”