افزایش فشار بر خانواده های شهدا

لیلا طیری
لیلا طیری

» همزمان با تحویل پیکر شکنجه شده محسن روح الامینی

محسن روح الامینی که در تجمعات اعتراضی 18 تیر بازداشت شده بود در زندان اوین کشته شد. پیکر این جوان 25 ساله در حالی تحویل خانواده او شده است که مقامات قضایی به خانواده روح الامینی خیر آزادی قریب الوقوع او را داده بودند محسن روح الامینی، فرزند عبدالحسین روح الامینی، مدیر انستیتو پاستور ایران و مشاور محسن رضایی در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران است.

هفته گذشته نیز پیکر محمد کامرانی، جوان 18 ساله ای که روز 25 تیر و در جریان اعتراض‌ها به کودتای انتخاباتی در یک راهپیمایی مسالمت‌آمیز، مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود به خانواده او تحویل و در بهشت زهرای تهران در کنار سهراب اعرابی به خاک سپرده شده بود.

 

محسن روح الامینی زیر شکنجه کشته شد

پیکر محسن روح الامینی روز جمعه از مقابل منزل این شهید تشییع ودر حالی در بهشت زهرا به خاک سپرده شد که به گفته پدرش مورد ضرب و شتم شدید قرار گزفته ودهانش را خرد کرده‌ بودند. عبدالحسین روح الامینی گفته است: “فرزندم انسان صادقی بود. دروغ نمی‌گفت. مطمئنم هر چه از او سؤال کرده‌اند، درست پاسخ داده است. آن‌ها احتمالاً نتوانسته‌اند صداقت او را تحمل کنند و وی را به شدت کتک زده و زیر شکنجه کشته‌اند.”

دکتر حسین علایی از سرداران سابق سپاه پاسداران یادداشتی درباره چگونگی کشته شدن محسن روح الامینی به نقل از پدر او به روزنامه‌های داخل ایران فرستاده که به علت وجود نداشتن امکان انتشار آن در مطبوعات، در برخی سایت های اینترنتی به چاپ رسیده است.  بر اساس این نوشته، عبدالحسین روح الامینی درباره دستگیری و شهادت فرزندش گفته است: محسن را در روز پنجشنبه ۱۸ تیرماه، افراد لباس‌شخصی دستگیر و او را به همراه جمعی دیگر از جوانان دستگیرشده، به ساختمان نیروی انتظامی تهران بزرگ واقع در خیابان کارگر در نزدیک میدان انقلاب برده و صبح روز جمعه ۱۹ تیرماه آن‌ها را با تعدادی اتوبوس به دو مقصد زندان اوین و اردوگاه کهریزک منتقل می‌نمایند.

وی با اشاره به عدم پاسخگویی مسولان درباره بازداشت پسرش گفته است: نیروی انتظامی، سپاه، وزارت اطلاعات و قوه قضاییه هر کدام از خود سلب مسؤلیت می‌کردند. دو هفته را این گونه سپری کردم. به هر کجا سر می‌زدم، با دیوار بلندی از ناامیدی روبه‌رو می‌شدم تا این‌که دلالی پیدا شد و گفت اگر چهار میلیون تومان به من بپردازید، ترتیب ملاقات شما را با فرزندتان می‌دهم. در روز مبعث در حسینیه امام خمینی (ره) و در دیدار مسؤولین کشور با رهبری، این موضوع را با وزیر اطلاعات که در ملاقات حضور داشت، مطرح کردم تا در مورد آن فرد دلال تحقیق کنند. شماره‌های خود را نیر به وزیر اطلاعات دادم تا اگر نیاز به اطلاعات بیشتری داشت، بتواند با من تماس بگیرد.

آقای روح الامینی با بیان اینکه از وزیر اطلاعات خبری نشد تصریح کرده است: دو روز بعد یعنی چهارشنبه بعد از ظهر، فردی به دفتر کار من زنگ زد و به من گفت شما که از مسؤولین هستید و دارای پاسپورت سبز نیز می‌باشید، چرا سراغ پسرتان را نمی‌گیرید. گفتم من دو هفته است که به دنبال اویم و هیچ کس از وی خبری نمی‌دهد. او به من گفت به شما تسلیت عرض می‌کنم. من فکر کردم که می‌خواهد بلوف بزند و مرا بترساند. بعد دیدم که نشانی محلی را که باید به دنبال او بروم، می‌دهد. راه افتادم و به پزشکی قانونی رفتم

 پدر محسن روح الامینی با تاکید بر کشته شدن فرزندش در زیر شکنجه خبراز مطالعه پرونده پزشکی پسرش داه و گفته است: محل فوت او را لاک گرفته بودند. مشخص شد که بعد از مجروح شدن، به او نرسیده‌اند تا خون او عفونی شده و دچار تب شدید بالای ۴۰ درجه گردیده و از شدت تب، دچار بیماری مننژیت شده است و او را ساعت سه و نیم بعد از ظهر چهارشنبه به عنوان فرد مجهول‌الهویه به بیمارستان شهدای تجریش منتقل و صبح روز پنجشنبه جسد او را به سردخانه تحویل می‌دهند.

 

تعهد برای تحویل پیکر محسن

برای تحویل پیکر محسن روح الامینی از خانواده او تعهد گرفته اند که هیچ شکایتی از کسی ندارند . آقای روح الامینی با تایید این خبر می گوید: با تعهد من و آقای ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما که افراد زیادی مطلع نخواهند شد و افرادی هم که خواهند آمد همه طرفداران نظام هستند، با این شرط که تشییع در جلوی منزل زیاد طول نکشد و بجز لا اله الا الله شعار دیگری داده نشود، اجازه دادند تا مراسم تشییع برگزار شود.

آقای روح‌الامینی که به هنگام خاکسپاری فرزندش، چفیه بسیجی را هم‌چنان بر گردن داشته، گفته است: امروز این چفیه را بر گردن چه کسانی انداخته‌اند. کسانی که کار آن‌ها دستگیری و احیاناً کشتن مردم شده است. آیا ما از جمهوری اسلامی این وضع را می‌خواستیم؟

وی با انتقاد شدید از برخورد های صورت گرفته تصریح کرده است: اکنون بسیج را به جایی رسانده‌اند که جوان سالم حزب‌اللهی را دستگیر می‌کنند و جنازه او را تحویل خانواده‌اش می‌دهند. آن هم تعهد می‌گیرند که کفن و دفن به گونه‌ای باشد که اتفاقی نیفتد. آیا نظام آن قدر ضعیف شده است که از یک تشییع جنازه ساده می‌ترسد؟

 

ارسال دو هزار آمپول به زندان‌ها

بر اساس این نوشتار که در وبلاگ روزنوشت سراج الدین میردامادی  منتشر شده است، لنکرانی، وزیر بهداشت که برای تسلیت به منزل خانواده روح الامینی رفته بود گفته است : به خاطر مبارزه با بیماری‌های عفونی و مننژیت در زندان‌ها، ظرف این چند روز، بیش از دو هزار آمپول پنی‌سیلین بسیار قوی و آمپول‌های ضد مننژیت به زندان‌های تهران فرستاده‌ایم. با گفتن این جمله، نگران وضعیت سلامت سایر زندانیان سیاسی شدم.

لنکرانی همچنین خبر داده که  یک گروه ان جی او  تشکیل خواهد داد تا بتواند از حقوق اولیه زندانیان، دفاع نماید. برای مثال وقتی کسی را می‌گیرند، حداقل به خانواده او اطلاع دهند که دستگیر شده ودر زندان است تا خانواده‌‌ها از نگرانی تا حدودی بیرون بیایند؛ نه این که در بلاتکلیفی به سر ببرند. بتوانند برای زندانی خود وکیل بگیرند و از حقوق قانونی او دفاع نمایند. مطمئن باشند که در زندان سلامت بازداشت‌شدگان حفظ می‌شود و آن‌ها در خطر جانی قرار ندارند.

حسین کلایی، سردار سابق سپاه نیز این سوال را مطرح کرده است که چگونه ممکن است جوانی آن هم از خانواده‌ای شناخته شده، در جمهوری اسلامی دستگیر و سپس پس از دو هفته جنازه او تحویل خانواده‌اش گردد!؟

 

مراسم روح الامینی در مسجد بلال

مجلس ترحیم محسن روح الامینی روز یکشنبه 4/5/88 از ساعت 4 تا 6 بعد از ظهر در مسجد بلال سازمان صدا و سیما برگزار می شود. این در حالی است که  تاکنون هیچ یک از خانواده های کشته شدگان اخیر اجازه برگزاری مراسم برای فرزندانشان را در هیچ مسجدی نیافته اند. در عین حال و در حالیکه سایت اعتماد ملی خبر از شرکت  مهدی کروبی برای تسلیت و همدردی در این مراسم داده است، در سایت های اینترنتی و پایگاههای اجتماعی فیس بوک و توییتر اعلام شده است مردم معترض به کودتای انتخاباتی 22 خرداد در مراسم ترحیم محسن روح الامینی شرکت خواهند کرد. آنان اعلام کرده اند با نمادهای سبز در این مراسم شرکت و با خانواده این شهید جنبش سبز ابراز همدردی خواهند کرد. براساس این خبر اعلام شده است که مردم قصد دارند صدای الله اکبر خود را از مسجد بلال به گوش مسولان صدا و سیما برسانند.

پیش از این پیام تسلیتی از سوی برخی نمایندگان مجلس و مسولان که نام عزت الله ضرغامی ، شهاب الدین صدر، حمیدرضا کاتوزیان و برخی دیگر از نمایندگان مجلس منتشر شده بود. محسن رضایی نیز در اطلاعیه ای جداگانه شهادت فرزند مشاور خود را تسلیت گفته بود.

 

دستور وزارت اطلاعات به مساجد

این تنها خانواده روح الامینی نبودند که ناچار شده اند برای تحویل گرفتن پیکر فرزند خود درباره چگونگی کفن و دفن عزیزشان تعهد بدهند. از خانواده های دیگر شهدای جنبش سبز نیز در همین زمینه و نیز در مورد “شکایت نداشتن از مسوولان” تعهداتی گرفته شده است.  خانواده ها به شدت تحت فشار هستند تا نام عزیزانشان و خبر شهادت آنها را اعلام نکنند و هیچ مراسمی برای عزیزان از دست رفته شان نگیرند.  در برخی موارد حتی  خانواده‌ها را مجبور کرده‌اند برای برگزاری مراسم، 3 جواز کسب ارائه دهند و تعهدنامه‌ای را امضا کنند مبنی بر اینکه: اگر مردم بیایند، اتفاقی نمی‌افتد؛ تا بدین ترتیب خانواده‌ها از برگزاری مراسم برای عزیزان خود منصرف شوند.

مادر ندا آقا سلطان چهارشنبه شب در جمعی از فعالان جنبش زنان و اعضای خانواده بازداشت شدگان اخیرکه مادران سهراب اعرابی و اشکان سپهری دو شهید دیگر جنبش سبزنیز حضور داشتند، فاش ساخت که از مدت‌ها قبل وزارت اطلاعات با ابلاغ رسمی به مساجد، مانع از برگزاری مراسم توسط خانواده‌  کشته شدگان حوادث پس از انتخابات شده است. ندا آقا سلطان از کشته شدگان درگیریهای بعد از کودتای 22 خرداد بود که تصاویر کشته شدن او به تمام جهان مخابره شده است.

مادر ندا با بیان اینکه مساجد اجازه برگزاری مراسم برای کشته شدگان اخیر را ندارند، توضیح داد: مسجد نیلوفر و هیات امنای چند مسجد دیگر با برگزاری مراسم ندا موافقت نکردند و پس از لغو مراسم ختم ندا در مسجد امام جعفر صادق، واقع در منطقه سید خندان، تالار بهشت زهرا با برگزاری مراسم ندا در زمان صرف شام موافقت کرده، اما اندکی بعد مأموران حراست بهشت زهرا نامه‌ای را از طرف وزارت اطلاعات به خانواده‌ی ندا آقاسلطان نشان داده‌اند که در آن تصریح شده بود هیچ کدام از کسانی که در درگیری های بعد از انتخابات کشته شده‌اند، در مساجد حق برگزاری مراسم را ندارند

مادر ندا آقا سلطان افزود: زمانی که ما به مزار ندا می رفتیم با ما کاری نداشتند اما با کسانی که خارج از اعضای خانواده به مزار ندا می رفتند برخورد می شد و در مواردی حتا با یکی از بستگان ما را که سر مزار ندا رفته بود برخورد کرده بودند که چرا می آیی و سر خاک ندا می نشینی.

وی تصریح کرد: بعد از مدتی در مقابل سوال ماموران و کارآگاهانی که می گفتند به دنبال قاتل ندا هستند گفتیم ما از شما نمی خواهیم قاتل را معرفی کنید؛ با این روحیه ی نامساعد به حال خود رهایمان کنید. سهراب را چه کسی کشت؟ اشکان را چه کسی کشت؟

 

فشار بر خانواده ها برای شکایت از موسوی

همزمان برخی اخبار از فشار بر خانواده های برخی کشته شدگان اخیر برای شکایت از میرحسین موسوی حکایت دارد. سایت موج آزادی در خبری اعلام کرد: پدر خانواده شهید ناصر امیرنژاد که در حادثه کوی دانشگاه به شهادت رسید و جنازه‌اش نیز در یاسوج دفن شد، به اجبار توسط ماموران به تهران منتقل شده و همراه با خانواده چند تن دیگر از قربانیان تحت فشار و تهدید قرار گرفته‌اند تا شکایتی را علیه میر حسین موسوی به عنوان قاتل فرزندش امضا کنند.

 

آزادی خانواده هاشم پور با ضمانت

از سوی دیگرماموران امنیتی روز پنج شنبه با پایین کشیدن و پاره کردن پلاکاردها و پارچه سیاه از مقابل خانه شهید مسعود هاشم زاده  مادر، پدر و برادران او را بازداشت کردند. مسعود هاشم زاده روز سی ام خرداد در خیابان شادمان بالاتر از خیابان آزادی به ضرب گلولۀ ای به شهادت رسید و در روستای ولی آباد خشک بیجار گیلان به خاک سپرده شد. خانوادۀ او از برگزاری هر گونه مراسم عزاداری باز داشته شده بودند و آنها پس ازگذشت 25  روز اخیراً پارچۀ سیاه به در منزل خود زده بودند و پذیرای همسایگان و افرادی بودند که برای تسلیت گویی به آنها مراجعه می کردند

بر اساس گزارش دویچه وله، افراد خانواده هاشم‌زاده تا ساعت هشت و نیم  شب مورد سوال و جواب قرار گرفتند و سپس از هریک از آنان تعهدنامه‌ای گرفته شد که سه مورد به طور مشخص در آن ذکر شده بود: شما نباید پرچم سیاه جلوی در بزنید، مراسم چهلم نباید داشته باشید و همین طور با رسانه‌های خارجی هم نباید هیچ مصاحبه‌ای انجام دهید

آنها با دادن تعهد نامه  و سپردن ضمانت آزاد شده اند.

درحالیکه آمار رسمی از کشته شدن بیش از 20 نفر در درگیریهای پس از کودتای 22 خرداد حکایت دارد اما آمار غیر رسمی و نهادهای حقوق بشری این آمار را بسیار بیشتر از آماری میدانند که رسانه های رسمی ایران اعلام کرده اند “روز” در گزارشی تحت عنوان “تعداد جان باختگان حوادث اخیر چقدر است؟” پیش از این برخی اسامی کشته شدگان را اعلام کرده بود که در اینجا می توانید ببینید.