سرنوشت مبهم مفقود شدگان ناآرامی ها

نویسنده

» مقاله بوستون گلوب درباره پی آمد تظاهرات و درگیری های خیابانی

جیسون کیسر

یکی از گروه های حقوق بشر بین المللی  اعلام کردیک خانواده در ایران چندین هفته پس از هدف گلوله قرار گرفتن پسر 19 ساله شان در راهپیمائی علیه انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری کشور، از این خبر مطلع شده اند.

جنبش بین المللی دفاع از نقض حقوق بشر در ایران گفت این مسأله، سبب بروز نگرانی از سرنوشت ده ها و شاید صدها ایرانی دیگر شده که در جریان بحران پس از انتخابات مفقود شده اند و اطلاعی از سرنوشت آنها در دست نیست.

به گفته مقامات ایران و بر اساس آمار ارائه شده از سوی نیروی انتظامی، دست کم 20 معترض و هفت عضو شبه نظامیان بسیجی طرفدار دولت در ناآرامی های متعاقب انتخابات بحث انگیز 22 خرداد کشته شده اند. هنوز مشخص نیست آیا مرگ سهراب اعرابی  در آمار پلیس به حساب آمده بودیا خیر. 

گروه حقوق بشریاد شده در نیویورک اعلام کرد سهراب اعرابی، معترض 19 ساله، در جریان اعتراضات 25 خرداد از سینه هدف گلوله قرار گرفته است.

مادر این جوان هر روز به دادگاه انقلاب و زندان اوین تهران مراجعه می کرد تا اطلاعاتی از پسرش بدست بیاورد. روزیکشنبه بود که وی را به اداره آگاهی فراخواندند و وی موفق به شناسائی عکس پسرش در میان مجموعه ای از کشته شدگان شد.

این گروه حقوق بشر در بیانیه خود آورده است: “عدم شفافیت و تأخیر در ارائه اطلاعات از مرگ بدون توضیح اعرابی، باعث بروز نگرانی درباره وضعیت سایر کسانی است که در بین مفقودشدگان هستند و نیز کسانی که بدون دسترسی به امکان تماس با خانوادهیا وکیل، در برخی موارد برای ماه ها، در حبس و بیخبری نگه داشته شده اند.”

گروه حقوق بشر، این مطالب را بر اساس اطلاعات دریافتی از طریق تماس تلفنی با عمۀ آقای اعرابی که مقیم آلمان است، اعلام کرده است.

ایران اعلام کرده اغلب کسانی که در بین هزار  فرد بازداشتی قرار داشتند، آزا شده اند اما دستگیری ها همچنان در جریان بوده است.

به گفته این گروه، علاوه بر کسانی که در تظاهرات خیابانی دستگیر شده اند، از سرنوشت بیش از 200 وکیل، فعال و روزنامه نگار برجسته به همراه  استادان و دانشجویانی که توسط مأموران مجهول الهویه از خانهیا محل کارشان جلب و به مکان های نامعلوم برده شده اند، اطلاعی در دست نیست.

هادی قائمی سخنگوی این گروه گفت: “مفقودان زیادی وجود دارند که ممکن است اکنون در زندان های مخفی نگه داشته شده باشند ویا مانند اعرابی کشته شده باشند.”

این گروه با اشاره به اسرار مربوط به مرگ اعرابی، اعلام کرد جنازه وی چهار روز پس از کشته شدن به پزشکی قانونی تحویل داده شده است و این سؤال را به دنبال دارد که آیا وی در تظاهرات کشته شده ویا به صورت زخمی بازداشت شده است.

گزارشگران بدون مرز در پاریس نیز روزیکشنبه اعلام کرد از زندانی بودن 41 خبرنگار در ایران مطلع است.  برخی از این خبرنگاران در اماکن مخفی نگهداری می شوند.

این گروه طرفداری آزادی بیان  گفت: “ایران اکنون بزرگترین زندان خبرنگاران و مخالفان اینترنتی است و در حال تبدیل شدن به خطرناکترین نقطه دنیا برای حرفه اطلاع رسانی است.”

ایران در جریان حوادث پس از انتخابات، در کار رسانه ها محدودیت ایجاد کرد، مانع از گزارش وقایع خیابانی توسط نهادهای خبری بین المللی شد و از آنها خواست در دفاتر کار خود باقی بمانند.

منبع: بوستون گلوب- 12 ژوئیه

http://www.boston.com/news/world/middleeast/articles/2009/07/12/rights_group_concerned_about_fate_of_iran_missing/?rss_id=Boston.com+–+Latest+news