سکوت در برابر مرگ مسلمانان چینی

نویسنده
شیرین کریمی

» دفاع دولتی ها از یک زن مسلمان آلمانی

در حالی که دولت و رسانه های حامی آن همچنان مشغول پوشش اخبار کشته شدن یک زن مصری توسط یک شهروند آلمانی هستند، چهره های سیاسی و مذهبی، از جمله مراجع تقلید به انتقاد از چین پرداخته و به تلویح سیاست یک بام و دو هوای جمهوری اسلامی در ارتباط با مسلمانان را به باد انتقاد گرفته اند.این در حالیست که نمایندگان حامی دولت،به صراحت اعلام کرده اند: “اگر ایران نسنجیده اعلام موضع کند ممکن است روابط ایران با چین دچار مشکل شود.

 

آیت الله منتظری با  تاکید بر آنکه کشتار اشخاص بی گناه، چه در فلسطین باشد یا در چچن، یمن، آلمان و یا در ایران باید مورد محکومیت واقع گردد، سکوت دولت های اسلامی در باب این کشتار را مورد مذمت قرار داد و تاکید کرد: “نباید حرمت و‏ ‏حیثیت و خون مسلمان ها را فدای روابط دیپلماسی خود نماییم”.  وی  به صراحت اقدام دولت پکن  علیه مسلمانان آن کشور را “ نوعی نسل کشی ” خواند.

 

سرکوب با باتوم برقی و چماق

آیت الله یوسف صانعی نیز در همین ارتباط با “مستبد” خواندن حاکمان چین، تاکید کرد که آنان “به جای رفع معضلات مسلمانان”، به شکل های گوناگون اعتراضات آنان را خاموش می کنند. آیت الله صانعی با اشاره به تلاش مقامات پکن برای انتساب این اعتراضات به “عوامل خارجی”ـ همان کاری که دولت کودتا در ایران می کند ـ  آن را “مکر و حیله” نامید و افزود: “مستبدان غافل از آنند که فریاد انسان‌های مظلوم و ستمدیده و آه و درد زجردیدگان و خون‌های به ناحق ریخته شده انسان‌ها گریبان آن‌ها را خواهد گرفت.”

وی همچنین با تاکید بر اینکه چین، داعیه ارتباط مسالمت آمیز با کشورهای مسلمان را دارد و مایل است بر بازارهای تجاری آنها مسلط شود، این سئوال رامطرح کرد که: “رهبران سرکوبگر چین چگونه می‌توانند با این کشتارها و دست گیری‌ها که باعث هتک حرمت قاطبه مسلمانان گردیده است، در امور تجاری و اقتصادی آن‌ها نفوذ نمایند؟”

یوسف صانعی سپس با لحنی تند، چین را کشوری خواند که ادعای پیوستن به دنیای آزاد را دارد اما در عصر “داس و چکش” به سر می برد.به گفته این مرجع تقلید، چین کشوری است که می خواهد با پشتوانه “زور و استبداد”، نظرات شهروندان خود را با “باتوم برقی” و “چماق” در نطفه خفه کند.

صانعی در پایان بیانیه خود به طور تلویحی سکوت مقامات دولتی را مورد اشاره قرار داده و آن را “گناهی نابخشودنی” خوانده است.  

 

میان مسلمانان شرق و غرب تفاوت نگذارید

آیت الله حسن نوری همدانی هم در واکنش به کشته شدن بیش از 150 تن از مسلمانان ایالت سین کیانگ چین، آن را جنایتی “وحشتناک تر” از کشته شدن یک زن مسلمان در آلمان توصیف کرد.

 

وی با اشاره به تلاش دولت چین برای معرفی کشتار اخیر به عنوان یک “نزاع قومی” تلویحا به رفتار دوگانه مقامات جمهوری اسلامی در سرکوب مسلمانان جهان اشاره و تاکید کرده است که روابط خوب اقتصادی و سیاسی چین با دولت های اسلامی نباید باعث گشود تا میان مسلمانان “شرق و غرب” فرق گذاشته شود و در مقابل آن سکوت اختیار شود.
او از دولت جمهوری اسلامی خواسته تا “برادران و خواهران اسلامی” را تنها نگذارد و به وظیفه خود عمل کند.

 

با چین دچار مشکل می شویم

سکوت دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در برابر سرکوب مسلمانان چینی توسط حزب کمونیست این کشور در حالی ادامه دارد که حامیان کودتای انتخاباتی در تهران همچنان سرگرم انتقاد از برلین به خاطر کشته شدن یک زن مسلمان مصری در دادگاهی در آلمان هستند.  این در حالی است که به نوشته سایت تابناک (وابسته به محسن رضایی) ممکن است این بار بر خلاف گفته های هاشمی ثمره که معتقد بود “اگر در اداره امور به نظر مراجع توجه کنیم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود” ـ این بار نظر مراجع کار ساز شود و سرانجام جمهوری اسلامی در برابر کشتار مسلمانان چین اعلام موضع کند.

روزنامه اعتماد ملی هم که دیروز بخش عمده ای از مقالات خود را به ناآرامی های اخیر در چین اختصاص داده بود، در مقاله هایی به قلم عمادالدین باقی، صادق زیبا کلام و محمد شریف به بررسی چگونگی برخورد ایران با کشته شدن مسلمانان چینی پرداخت.

به نوشته همین روزنامه، حسین سبحانی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم، مبهم بودن مساله کشته شدن مسلمانان ایغور و دلایل آن را، علت سکوت راستگرایان اعلام و تاکید کرده: “اگر ایران نسنجیده اعلام موضع کند ممکن است روابط ایران با چین دچار مشکل شود.”

ایغورها که مسلمان هستند و قریب به نیمی از جمعیت منطقه سین کیانگ را تشکیل می دهند، هفته گذشته در اعتراض به کشته شدن دو کارگر مسلمان توسط افراطیون هان، دست به اعتراض زدند که این اعتراضات با واکنش شدید دولت چین مواجه شد. به گفته مقامات محلی بیش از 184 تن از مسلمانان در این سرکوب جان خود را از دست داده اند.