روزهای سخت یک دبیرکل

پویان فخرایی
پویان فخرایی

» گزارش زندانیان نهضت آزادی ایران

نهضت آزادی ایران با 13 زندانی، یکی دیگر از روزهای دشوار حیات سیاسی خود را می گذراند. گزارش زیر به وضعیت دستگیرشدگان این حزب که همراه دبیر کل 78 ساله خود در زندان به سر می برند، اختصاص دارد.

نهضت آزادی ایران از آن دسته گروههایی است که از روزهای اول تاسیس در بهار 1340  با مشکلات زیادی روبرو بوده و حتی پس از انقلاب نیز ـ به غیر  از یک دو سال اول ـ هیچ گاه به معنای واقعی نتوانسته است روی آزادی را ببینید. برای این مدعا شواهد بسیاری وجود دارد که بارها گفته شده اند و نیازی به باز کردن آنها نیست تنها برای مثال به صورت تیتر وار می توان به بازداشت و شکنجه اعضا در سالهای 67، 69 و 80 اشاره کرد.

با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد هر سال حلقه تنگتر و تنگتر شد و با برگزاری انتخابات دهم بسیاری از اعضا این حزب بازداشت شدند؛ از این میان مهندس محمد توسلی، رییس دفتر سیاسی، عماد بهاور، رییس شاخه جوانان، محمد باقر علوی، عبدالرضا تاجیک(از روزنامه نگاران نزدیک به این تشکل) چهل و پنج روزی را در زندان گذرانند. وزارت اطلاعات بعد از اتفاقات روز عاشورا نیز در چندین نوبت به بازداشت 15 عضو این تشکل دست زد و در حال حاضر 13 عضو این تشکل در زندان به سر می برند که در زیر به آنها پرداخته ام:

 

  1. دکتر ابراهیم یزدی

دکتر ابراهیم یزدی 78 ساله ساعت 3 بامداد روز 27 دسامبر در منزل شخصی خود بازداشت شد. او مبتلا به بیماری سرطان پروستات است و تا به حال تنها یک بار موفق به تماس با خانواده، برای درخواست دارو شده است. در آخرین گزارشها در مورد او آمده است دکتر یزدی در پی فشار بازجوبان به یکی از بیمارستانهای خصوصی تهران انتقال یافته اما ساعتی بعد، علی رغم مخالفت پزشکان از بیمارستان به محل نامعلومی منتقل شده است.

 

  1. مهدی قلی زاده

مهدی قلی زاده عضو شاخه جوانان نهضت آزادی، زمانی که برای دیدار اقوام خود از سوئد(محل تحصیل) به تهران آمده بود در جریان درگیری های روز عاشورا بازداشت شد. او تا به حال با خانواده خود ملاقاتی نداشته و تنها دو بار اجازه تماس تلفنی به او داده شده است. از وضعیت قلی زاده خبر چندانی در دست نیست.

  1. لیلا توسلی

لیلا توسلی 26 ساله دختر رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی است، که نیروهای اطلاعاتی نیمه شب 27 دسامبر با آزار خانواده او را از منزل پدر به زندان اوین منتقل کردند و تا به حال تنها یکبار اجازه تماس با خانواده را داشته است.

 

  1. کیوان مهرگان

مهرگان از اعضای نهضت آزادی و دبیر سیاسی ضمیمه روزنامه ی اعتماد است. او 29 دسامبر در دفتر روزنامه اعتماد، توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد. او در تماس با خانواده جرم خود را ارتباط با نهضت آزادی و فعالیت های خبری اعلام کرده است.

 

  1. عبدالرضا تاجیک

رضا تاجیک از خبرنگاران به نام روزنامه های ایران و از نزدیکان به نهضت آزادی است. او 29 دسامبر توسط نیروهای وزارت اطلاعات در دفتر روزنامه اعتماد بازداشت شد. تاجیک در آخرین تماس  به خانواده ی خود گفته بازجویی او تمام شده است و همراه با دو زندانی دیگر در یک سلوس نگهداری می شود. همچنین گزارش شده است که وضعیت روحی او نامساعد است. او  در روزهای بعد از انتخاب خرداد ماه نیز به مدت 45 روز در زندان اوین، بند 209 زندانی بوده است.

 

  1. سید امیر خرم

خرم از اعضای ارشد نهضت آزادی است(عضو شورای مرکزی و دفتر سیاسی) که روز چهارم دسامبر (13 دی ماه) و در پی احضار به دفتر پیگیری های وزارت اطلاعات بازداشت و تا بحال یکبار موفق به دیدار باخانواده خود شده است. امیر خرم سابقه بازداشت و 3 ماه زندان انفرادی در سال 80 را با خود دارد. او در دادگاه بدوی سال 80 به چهار سال و نیم زندان محکوم شد.

 

  1. محسن محققی

محققی از اعضای با سابقه ی نهضت آزادی ایران، روز چهارم دسامبر (13 دی ماه) و در پی احضار به دفتر پیگیری های وزارت اطلاعات بازداشت شده و تا بحال یکبار اجازه تماس تلفنی با منزل به او داده شده است. امیر خرم سابقه بازداشت و 3 ماه زندان انفرادی در سال 80 را دارد. او در دادگاه بدوی سال 80 به چهار سال زندان محکوم شد.

 

  1. دکتر سارا توسلی

سارا توسلی، دندانپزشک و فرزند دیگر مهندس محمد توسلی است که سابقه هیچ گونه فعالیت سیاسی ندارد. او چهارم دسامبر در پی احضار به دفتر پیگیری های وزارت اطلاعات بازداشت شد. او تا به حال تنها دو بار اجازه یافته با خانه خود تماس بگیرد و حتی فرصت صحبت با پسر 3 ساله خود را نیافته است. همسر سارا توسلی(فرید طاهری) نیز یک هفته پس از او بازداشت شد  و از آن زمان در زندان به سر می برد.

 

  1. مهدی معتمدی مهر

مهدی معتمدی مهر، مسئول کمیته آموزش نهضت آزادی است که روز چهارم دسامبر و در پی احضار به دفتر پیگیری های وزارت اطلاعات بازداشت شد. او بعد از سی روز تنها یک باز اجازه صحبت کوتاه تلفنی با خانواده خود را یافته است. همچنین گزارش شده او در بازجویی ها مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. معتمدی مهر پیش از انتخابات 45 روز در بازداشت وزارت اطلاعات در یک سلول انفرادی در اوین به سر برد.

 

  1. محمود نعیم پور

نعیم پور از اعضای با سابقه نهضت آزادی روز 18 ژانویه و در پی احضار به دفتر پیگیری های وزارت اطلاعات بازداشت شد. او تا به حال یک بار با خانواده خود تماس گرفته است. او در سال 80 هشت ماه زندانی بود که 6 ماه آن در سلول انفرادی گذشت. او همچنین در بازداشتهای سال 69 پنج ماه در زندان بود و متحمل شکنجه های طاقت فرسایی گشت.

 

  1. خسرو قشقایی

قشقایی از اعضای با سابقه نهضت آزادی روز 18 ژانویه در پی احضار به دفتر پیگیری های وزارت اطلاعات بازداشت شد. او تا به حال یک بار با خانواده خود تماس گرفته است.

 

  1. فرید(محمد) طاهری

طاهری روز 18 ژانویه در پی احضار به دفتر پیگیری های وزارت اطلاعات بازداشت شد. او تا به حال یک بار با خانواده خود تماس گرفته است. او همسر سارا توسلی (دختر مهندس محمد توسلی) است که روز چهارم دسامبر بازداشت شد.

 

  1. غفار فرزدی

دکتر غفار فرزدی مسئول شاخه آذربایجان و عضو شورای مرکزی نهضت آزادی است. او روز 10 فوریه در تبریز و در آستانه ی تظاهرات 22 بهمن در موج بازداشت فعالان اصلاح طلب شهر تبریز بازداشت شد و از آن زمان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات این شهر نگهداری می شود. فرزدی پیش از این درسال 80 بازداشت و به شش سال زندان محکوم شده بود. او همچنین چندی روزی بعد از انتخابات در زندان به سر برده بود.