موسوی و کروبی دردادگاه ملت

نویسنده
حسین محمدی

» نمایشگاه مطبوعات تحت تاثیر "فتنه سبز"

در حالی که هر روز حاشیه جدیدی از نمایشگاه مطبوعات منتشر می‌شود، رسانه‌ها گزارش داده اند در یکی از غرفه های این نمایشگاه، طوماری مبنی بر لزوم محاکمه موسوی و کروبی قرار داده شده است.

به گزارش رسانه‌های خبری دولتی در غرفه متعلق به سایت خبری “موج قانون”، افرادی که لباس بسیج بر تن دارند، با ارائه دفتری، از افرادی که از مقابل این غرفه رد می شوند، می خواهند طوماری را امضا کنند که در آن از مسوولان قضایی خواسته شده “مسوولان فتنه” را محاکمه کنند.

 در این غرفه همچنین طرحی کاغذی از میرحسین موسوی و مهدی کروبی قرار داده شده که پشت میز دادگاه نشسته اند و روی آن با خط درشت عبارت “دادگاه ملت” به چشم می خورد.

این سایت، از جمله سایت های حامی دولت است که گفته می شود توسط برخی از نزدیکان ایت الله مصباح یزدی اداره می شود.

این نخستین بار نیست که چنین طومارهایی تهیه و امضا می شود. پیش از این و درجریان راهپیمایی روز قدس هم نمایشگاهی با عنوان “فتنه سبز” برگزار شده بود. در این نمایشگاه، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر مخالفان دولت، وابسته به برخی گروه های مخالف، از جمله سازمان مجاهدین خلق معرفی شده بودند. در حاشیه این نمایشگاه نیز طوماری وجود داشت که مضمون آن درخواست محاکمه این دو تن بود.

همچنین در هفته گذشته و هم زمان با سفر ایت الله خامنه ای به شهر قم، طلاب حوزه علمیه قم با امضای طوماری، “لزوم برخورد و رسیدگی هرچه سریع تر با سران فتنه و عاملان و بانیان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم” را از قوه قضائیه خواستار شدند.

این افراد در بخشی از طومارخود آورده بودند: “از آیت الله آملی لاریجانی درخواست می کنیم که به جهت ظلم های بی‌شماری که سران فتنه در حق مردم، نظام و رهبری مرتکب شده اند، در محاکمه آنان تردید به خود راه نداده و هر چه سریع تر با این تحقق این مهم، دل مومنان و امت حزب الله را شاد نماید.”

اما در غرفه ای دیگر از نمایشگاه مطبوعات، غرفه “جوان آنلاین” که مشهور به وابستگی به سپاه پاسداران است، بخشی از تصاویر نا آرامی های سال گذشته ایران را به تصویر می کشد که در آن مهدی کروبی مورد حمله هواداران دولت قرار می گیرد.

این در حالی است که برخی سایت‌های حامی دولت – از جمله رجانیوز – و همچنین دیگر سایت های وابسته به اصول گرایان منتقد دولت – هم چون جهان نیوز – به دلیل اعتراض به محل غرفه خود، در این نمایشگاه شرکت نکرده اند.

محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشتر در نشستی مطبوعاتی در این باره گفته بود: “در نمایشگاه مطبوعات امسال رسانه‌های پرمدعا و دروغگوی غربی حضور نخواهند داشت و به جای آنها از تمام رسانه‌های مختلف جهان که به نفع ملتها کار می‌کنند دعوت خواهیم کرد.”

 

سران فتنه را محاکمه کنید

این طومارها در شرایطی تهیه می شود که در دو ماه اخیر، موسوی و کروبی در معرض فشار و محدودیت از سوی نیروهای امنیتی ایران و همچنین هواداران دولت این کشور قرار گرفته اند. رفت و آمدها به منزل آن ها کنترل می شود و نیروهای امنیتی از مراجعه بسیاری از افراد به منزل آنان جلو گیری می کنند. در ماه رمضان نیز منزل کروبی در معرض حمله افراد موسوم به لباس شخصی و شماری از بسیجیان قرار گرفت.

همزمان عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران هم رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را تهدید کرده بود که پرونده آنها تشکیل شده و در انتظار محاکمه باشند.

وی در این زمینه گفته بود: “در خصوص عوامل فتنه نیز قبلا اشاره کردیم که یک مطالبه عمومی وجود دارد و در زمان خود انجام می‌شود. اقدام عملی وقتی است که مردم محسوس ببینند اما انجام خواهد شد. اجازه دهید وقتی عمل کردیم اعلام کنیم.”

همچنین ماه گذشته، حمید رسایی، حامی احمدی نژاد در مجلس، با بیان جزئیات دیدار جمعی از نمایندگان مجلس با رهبر جمهوری اسلامی در سال 88، گفته بود: “آقا اصلا نسبت به سران فتنه هیچ دغدغه‌ای نداشتند. جالب بود، تعبیر ایشان این بود که سران فتنه همیشه دم دست هستند و محاکمه آن‌ها برای نظام کاری ندارد و این اتفاق هم می‌افتد.”

وی تاکید کرده بود که به نظر ایت الله خامنه ای “موضوع مهمتر از محاکمه سران فتنه، خشکاندن ریشه فتنه” است و حوادث رخ داده پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال 88 را این چنین تبیین کرده بود: “اگر ریشه فتنه 18 تیر سال 78 در ده سال پیش خشکانده شده بود، امروز شاهد فتنه جدید سال 88 نبودیم.”