بازگشت طناب دار به کردستان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» احکام اعدام سیاسی به مرز ۳۰ رسید

منابع خبری کردستان از تائید حکم اعدام دو شهروند اهل سردشت به اتهام عضویت در احزاب مخالف حکومت خبر داده اند؛ تنها چند روز قبل از انتشار این خبر، این حکم برای دو زندانی عقیدتی دیگر در کردستان صادر شد تا بدین ترتیب در عرض کمتر از یک ماه آمار زندانیان کرد محکوم به اعدام به عدد ۳۰ برسد.

کمپین بین المللی حقوق بشر پیش از این با انتشار یک گزارش مستند، اعلام کرده بود که حداقل ۲۸ تن زندانی کرد که با اتهام‌های سیاسی و امنیتی مواجهند در زندان‌های سنندج، ارومیه، سمنان، رجایی شهر، سقز در انتظار اجرای حکم اعدام، تایید و یا نقض حکم دادگاه بدوی در دادگاه‌های عالی هستند.

روند صدور و اجرای احکام اعدام برای فعالان سیاسی کرد که بعد از سال ۹۰ در مقایسه با دو سال قبل از آن روندی نزولی به خود گرفته بود، از ماه گذشته بار دیگر شدت گرفته است.

 

تائید و صدور حکم اعدام

در تازه‌ترین احکام اعدام در کردستان، دیوان عالی کشور حکم اعدام دو شهروند اهل سردشت در آذربایجان غربی را تائید کرد.

به گزارش وبسایت خبری مکریان که اخبار مناطق کردنشین را از ایران به روز می‌کند، حکم ابراهیم عیسی‌پور و سیروان نژاوی از سوی شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور تائید شده است.

این دو شهروند پیش‌تر از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به اتهام محاربه و افساد فی الارض و عضویت در یک حزب مخالف کرد به اعدام محکوم شده بودند.

این وبسایت همچنین در گزارش ماهانه خود از وضعیت حقوق بشر مناطق کردنشین در شهریور ماه گذشته، به صدور حکم اعدام برای دو شهروند دیگر به نام‌های منصور آروند و سامان نسیم در مهاباد اشاره کرده است.

منصور آروند که بیش از یک سال است در بازداشت بسر می‌برد به اتهام محاربه از طریق همکاری مؤثر با گروههای معاند نظام از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به اعدام محکوم شده است. سامان نسیم نیز به اتهامی مشابه از سوی‌‌‌ همان دادگاه به اعدام محکوم شده است.

مستند سازی آمار زندانیان محکوم شده به اعدام در کردستان همواره با محدودیت‌هایی که نیروهای امنیتی برای خانواده‌های این زندانیان ایجاد می‌کنند روبرو بوده است. به همین دلیل امکان راست آزمایی کامل داده‌های منتشر شده و اطلاع رسانی دقیق برای فعالین حقوق بشر و روزنامه نگاران میسر نیست.

اما پیش از انتشار خبرهای مربوط به صدور و تائید اعدام در ده روزه اول مهرماه، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در گزارشی مستند و مفصل وجود ۲۸ زندانی کرد را که با اتهام‌های سیاسی و امنیتی روبرو هستند تائید کرده بود.

از این تعداد ۱۷ تن حکم قطعی اعدام دریافت کرده و ۱۱ زندانی دیگر حکم اولیه اعدام گرفته‌اند و در انتظار رای دیوان عالی کشور هستند که با تائید حکم دو شهروند سردشتی در روزهای گذشته، تعداد احکام قطعی در حال حاضر به ۱۹ نفر رسیده است.

 

در مورد شکنجه تحقیق کنید

در گزارش کمپین، علاوه بر افرادی که با اتهامات سیاسی و امنیتی روبرو هستند، اسامی ۱۰تن دیگر نیز که قوه قضاییه ادعا می‌کند وابسته به گروه‌های مذهبی سلفی وبه خاطر شرکت در عملیات مسلحانه از سوی دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شده‌اند، درج شده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر می‌گوید تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که در بسیاری از پرونده‌های یاد شده مراحل قانونی دادرسی رعایت نشده، متهمان به وکیل دسترسی نداشته و اظهارات آنها در مراحل دادرسی مورد توجه قرار نگرفته است. دربرخی از موارد یاد شده، متهمان مدعی شده‌اند که در زمان بازجویی مورد آزار واذیت وشکنجه فیزیکی قرار گرفته‌اند.

این نهاد مدافع حقوق بشر همچنین از قوه قضاییه ایران خواسته است که تحقیقات مستقلی را نسبت به ادعای تحت شکنجه قرار گرفتن برخی از متهمان انجام و نتیجه آن را در اختیار افکار عمومی قرار دهد.

حبیب الله لطیفی، شیرکو معارفی، رشید آخکندی، بختیار معماری، حبیب الله گلپری‌پور، زانیار مرادی و لقمان مرادی از جمله افرادی هستند که با احکام قطعی اعدام همچنان در زندان به سر می‌برند.

در سالهای گذشته جمهوری اسلامی تعدادی از زندانیان کرد را به اتهام همکاری با احزاب مخالف حکومت اعدام کرده است.

دو سال پیش فرزاد کمانگر، ‌معلم، نویسنده و فعال مدنی کُرد، به همراه چهار زندانی عقیدتی دیگر که سه نفر آن‌ها کُرد بودند در ۱۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ بدون اطلاع و حضور خانواده و وکلا در زندان مرکزی اوین اعدام شدند.