بازی دوجانبه ایران

نویسنده

» تحلیل کلمبیانو از گفته های احمدی نژاد

آندرس اوپنهایمر

محمود احمدی نژاد در زمان دیدارش از نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل تلاش کرد تا اظهارات قبلی خود مبنی بر حذف اسراییل از نقشه جهان را عادی جلوه دهد، ولی با نگاهی اجمالی به رسانه های دولتی ایران، ازجمله شبکه ایسپان تی وی [Hispan TV] که اخیراً در کشورهای آمریکای لاتین راه اندازی شده، می بینیم که شبهاتی نسبت به ماهیت واقعی رفتار حکومت جمهوری اسلامی وجود دارد.

روز دوشنبه محمود احمدی نژاد به پیرس مورگان، از شبکه سی ان ان گفت “زمانی که می گوییم «از روی نقشه حذف شود»، منظور حذف مقوله اشغالگری از جهان است؛ اینکه رفتارهای جنگ طلبانه باید ریشه کن شود و اینکه قتل عام زنان و کودکان باید پایان پذیرد”. او گفت اظهارات پیشین اش دایر بر نابودی اسراییل کنایه ای برای پایان یافتن حضور اسراییل در مناطق اشغالی بوده است.

سخنان او در برابر مردم ایالات متحده جزئی از بازی دوگانه ای است که حکومت تهران پیشه کرده: بیان اظهارات آتش افروزانه در خانه [نابودی اسراییل و تردید نسبت به واقعه هولوکاست یهودیان، توجیه اذیت و آزار همجنس گرایان و…] و سپس اطیمنان دادن به ایالات متحده و اروپا به اینکه این اظهارات از شرایط حاکم بر سخنرانی حاصل شده است. سران جمهوری اسلامی طوری سخن می گویند که گویی در زمان گوگل نمی توان به آنچه که آنها در کشور خود بر زبان می آورند دست پیدا کرد.

در برنامه خودم در سی ان ان اسپانیایی که روز یکشنبه پخش شد، زمانی که از مارسلو سانچز، نماینده اعزامی ایسپان تی وی متعلق به دولت ایران که به ایالات متحده رفته بود، در مورد تهدیدهای احمدی نژاد در مورد نابودی اسراییل پرسیدم، او نیز پاسخ های مشابهی به من داد.

سانچز این اظهارات را رد کرد و آنها را “برداشت هایی ازسوی مطبوعات بین المللی نظام سرمایه داری” دانست. ولی انجام یک جستجوی سطحی در خود سایت ایسپان تی وی و دیگر رسانه های رسمی ایران و همچنین مطبوعات مهم در سراسر جهان نشان می دهد که حکومت دین سالار جمهوری اسلامی به طور ثابت درحال انتشار تبلیغات ضداسراییلی، ضدیهودی و ضدمسیحی است.

در مقاله ای با عنوان “اشاره احمدی نژاد به نقش شوم صهیونیسم در جهان” که در تاریخ اول اوت در سایت ایسپان تی وی منتشر شد آمده است که احمدی نژاد در جلسه ای با حضور سفرای کشورهای اسلامی در تهران گفت که طی ۴۰۰ سال اخیر “یک جریان صهیونیستی هراسناک” بر جهان غلبه کرده. اگر می بینید که این اظهارات شبیه اظهارات آدولف هیتلر است، دلیلش این است که این اظهارات عملاً اظهارات هیتلر است.

در همین مقاله به نقل از احمدی نژاد آمده است که “هر کسی که طرفدار آزادی و عدالت است و هدف اش برقرار ساختن آنهاست، باید کاری کند تا رژیم صهیونیستی دیگر وجود نداشته باشد”.

در مقاله دیگری در سایت ایسپان تی وی به تاریخ ۲۴ سپتامبر که توسط ستون نویس مهدی ارجمندی نوشته شده آمده است که فیلم ضداسلامی “بی گناهی مسلمانان” که در کالیفرنیا ساخته شده، تمامی مشخصه های یک عامل صهیونیستی-اسراییلی را داراست.

او در ادامه می نویسد که کارگردان این فیلم، سام باسیل، “دارای ملیت آمریکایی-اسراییلی” است و بودجه این فیلم توسط “محافل یهودی” تأمین شده. و این درحالی است که از بیش از یک هفته پیش خبری در سطح بین المللی منتشر گردید مبنی براینکه سام باسیل لقب فردی به نام “ناکولا باسیلی ناکولا” متولد مصر و مقیم ایالات متحده است و مذهب مسیحی دارد. پس از انتشار این خبر، سران جمهوری اسلامی نیز صفات توهین آمیزی را به مسیحیان نسبت دادند.

حسن رحیم پور ازغدی، از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه ای که از شبکه یک تلویزیون دولتی ایران پخش شد گفت که مسیحیت به مثابه یک “جسد متعفن” است.

نظر من: احمدی نژاد حق دارد از آنچه آن را دست اندازی اسراییل بر مناطق اشغالی می نامد انتقاد کند.

مشکل این است که او هیچ گاه از سرزمین هایی که اسراییل اشغال کرده سخن نمی گوید، بلکه از کل سرزمین اسراییل سخن می گوید.

اگر سران ایرانی ادعا می کنند که برنامه اتمی شان از ماهیت صلح آمیز برخوردار است و نسبت به اظهارات اخیر رییس جمهور اوباما در مجمع سازمان ملل موضع گرفته اند، می توانند به شکلی شفاف به بازرسان آژانس اتمی اجازه دهند از تأسیسات اتمی شان بازدید کنند.

منبع: کلمبیانو، ۲۸ سپتامبر