آماده باش نیروی دریایی اسراییل

نویسنده

» تحلیل فیگارو از وضعیت منطقه

مارک آنری

سرانجام دو ناو جنگی ایرانی ازطریق کانال سوئز به دریای مدیترانه وارد شدند.

“چه کسی بر خاورمیانه حکمرانی خواهد کرد؟” این سؤالی است که سیلوان شالوم، معاون نخست وزیر اسراییل، در رابطه با ورود اولین ناوهای جنگی ایران به دریای مدیترانه مطرح می کند.

دو ناو جنگی گشت زن پس از صدور مجوز توسط مسؤولان مصری از کانال سوئز عبور کردند و به سوی سواحل سوریه، کشور دیگری که دشمن دولت یهود است، در حرکت اند. سیلوان شالوم می گوید: “جمهوری اسلامی بدین ترتیب می خواهد از انقلاب های منطقه بهره برداری کند و نفوذ خود را به این هدف که روزی بزرگ ترین صادرکننده نفت در جهان باشد افزایش دهد.”

پیشتر آویگدور لیبرمن، رییس دیپلماسی این کشور، اقدام جمهوری اسلامی را  “تحریک آمیز” خواند، درحالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، به سرعت اعلام کرد که بودجه تدافعی افزایش خواهد یافت. علی رغم جنبه نظامی این اظهارات و افزایش سطح آماده باش نیروی دریایی اسراییل برای “پاسخگویی سریع به هرگونه اقدام تحریک آمیز”، رسانه ها براین باورند که اسراییل به سرعت عکس العمل نشان نخواهد داد. یاکوو آمیدور، یکی از ژنرال های ذخیره و رییس سابق بخش تحلیل های اطلاعاتی ارتش، در این خصوص می گوید: “حضور دو ناو ایرانی هیچ گونه تأثیر نظامی ندارد و به هیچ وجه تعادل نیروهای حاضر در دریای مدیترانه [نیروی دریایی اسراییل و ناوگان ششم آمریکا که به طور دائم در نقاط مختلف مدیترانه گشت می زند] را برهم نمی زند.” تهدید موشک های ایرانی که قادرند روزی کلاهک های هسته ای حمل کنند، به مراتب فراتر از حضور این دو ناو است.

تقارن تقویمی: چند ساعت پس از ورود این ناوها به مدیترانه، اسراییل و ایالات متحده اعلام کردند که آزمایش سیستم موشکی ضدموشکی “هتس” در آب های ایالت کالیفرنیا با موفقیت انجام شده است. این سلاح که به طور مشترک توسط این دو کشور ساخته شده، می تواند علیه حملات موشکی جمهوری اسلامی از نوع شهاب-۳، از خاک اسراییل و همچنین پایگاه های آمریکایی در خلیج فارس محفاظت کند. در آزمایش این سیستم، یک موشک “دشمن” در زمان لازم توسط رادار شناسایی و در آسمان منهدم شد.

 

پاسخگویی به چالش های اسلام گرایان

یک هفته پیش ارتش اسراییل یکی از آخرین آزمایش های خود را روی سیستم ضد راکت “گنبد آهنین” انجام داد. این سیستم که عملیاتی شدن آن باید طی هفته های آینده به طور رسمی اعلام گردد، برای پاسخگویی به چالش های حزب الله و اسلام گرایان فلسطینی است که نوار غزه را کنترل می کنند.

درواقع، اسراییل نتوانست از تأمین تسلیحاتی حزب الله توسط جمهوری اسلامی جلوگیری کند. ژنرال آمیدور در این باره می گوید: “تجهیزات نظامی به وسیله قایق منتقل نمی شود، بلکه به طور روزانه به وسیله هواپیماهایی که در سوریه بر زمین می نشینند، حمل می شود و سپس به وسیله کامیون به لبنان منتقل می گردد.”  او خاطرنشان می سازد که اسراییل نمی تواند “به هر کاروان حمله کند” و درنهایت نیز شاهد آغاز جنگ با سوریه نباشد.

منبع: فیگارو، ۲۳ فوریه