وزیر کشور: انتخابات بعدی سالم خواهد بود

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» اعتراض جبهه مشارکت به سیاست‌های کودتایی

در حالیکه وزیر کشور تضمین داده دولت محمود احمدی نژاد انتخابات آینده مجلس را مانند انتخابات گذشته سالم برگزار خواهد کرد، جبهه مشارکت با اشاره به “ادامه سیاست های کودتایی” تاکید کرده که ادامه این شرایط، باعث برگزاری “صرفاً صورتی از انتخابات خواهد شد که بی تردید بار خاطر کشور و نظام” خواهد بود.

مصطفی محمد نجار، وزیر کشور روز گذشته با رد اخبار مربوط به برکناری خود، از آمادگی این وزارتخانه برای برگزاری انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی خبر داد.

او گفت که “رویکرد این دولت عدالت محورانه است و همچون انتخابات گذشته هر اقدامی را که در جهت صیانت از آرا مردم باشد، انجام خواهد داد.”

این انتخابات قرار است در اسفندماه سال جاری برگزار شود و به گفته وزیر کشور ثبت نام نامزدهای شرکت در آن از سوم دی آغاز می شود و تا نهم دی ادامه پیدا می کند.

به گفته نجار، شورای نگهبان نیز از دهم تا نوزدهم دی ماه صلاحیت کاندیداهای شرکت در انتخابات را بررسی می کند.

در صورتی که تا آن زمان اتفاق خاصی رخ ندهد و انتخابات دوره نهم مجلس مطابق برنامه برگزار شود، این نخستین انتخاباتی خواهد بود که پس از انتخابات جنجالی و مناقشه برانگیز دوره دهم ریاست جمهوری در کشور برگزار خواهد شد.

 

اذعان به کاهش مشارکت مردم در انتخابات

پیش از این، انتخابات دوره چهارم شوراهای اسلامی شهر و روستا که مطابق برنامه باید در سال 1389 برگزار می شد، به گفته مسئولان جمهوری اسلامی به دلیل “مسائل و نگرانی های امنیتی” لغو شده بود.

وزیر کشور در کنفرانس خبری روز گذشته خود از “تضمین سلامت انتخابات” توسط دولت احمدی نژاد خبر داد و گفت: “اجازه نخواهیم داد که عده ای با انجام سیاه نمایی و القائات کاذب خدشه ای به انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی وارد کنند.”

به جز وزیر کشور، سید احمد خاتمی امام جمعه تهران و از اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز یکی دیگر از مسئولان ارشد حکومتی بود که روز گذشته نسبت به تشکیک درباره سلامت انتخابات آینده هشدار داد.

او که با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مصاحبه می کرد، بدون نام بردن از شخص یا گروه خاصی، خطاب به کسانی که نمی خواهند در انتخابات شرکت کنند گفت: “در مسیر اشتباه خود لجاجت نکنید و هر چه زودتر به ملت بپیوندید که بیش از این منفور نشوید.”

سید احمد خاتمی در عین حال به طور تلویحی تایید کرد که انتخابات آتی مجلس با کاهش مشارکت عمومی روبرو خواهد بود: “نباید این توقع را به وجود آورد که اگر مشارکت از ۸۵ درصد کمتر شد، مردم بریده‌اند. پیوسته در این ۳۰ انتخابات حضور مردم فراز و نشیب داشته، ولی آنچه که مهم است این است که مردم به فضل خداوند به نظام وفادار هستند و در صحنه‌های ضروری به صحنه می‌آیند.”

اشاره خاتمی به 85 درصد مشارکت در انتخابات، اشاره ای است به درصد شرکت کنندگان در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری که 22 خرداد 1388 برگزار شد و حکومت اسلامی محمود احمدی نژاد را پیروز نهایی آن اعلام کرد.

این نتیجه با مخالفت میرحسین موسوی، مهدی کروبی و حتی محسن رضایی، سه نامزد دیگر انتخابات مواجه شد که به تقلب گسترده در انتخابات اعتقاد داشتند.

پس از تایید نتیجه انتخابات توسط رهبر جمهوری اسلامی و شورای نگهبان، محسن رضایی که ازنگاه اصولگرایان وفادار به آیت الله خامنه ای محسوب می شود از ادامه شکایت خود صرف نظر کرد اما میرحسین موسوی، مهدی کروبی و میلیون ها تن از هواداران آنها برای ماه ها به اعتراض خود ادامه دادند.

در جریان این اعتراضات که به صورت تظاهرات خیابانی برگزار می شد و با سرکوب خشونت بارتوسط نیروهای نظامی و انتظامی حکومت مواجه شد، صدها تن کشته و زخمی و تعداد بسیار بیشتری زندانی شدند.

میرحسین موسوی همراه با همسرش زهرا رهنورد و مهدی کروبی نیز هم اکنون ماه هاست که در حبس خانگی به سر می برند.

مجموعه این اتفاقات باعث شده تا دورنمای مشارکت اصلاح طلبان و گروه های اجتماعی و سیاسی که خود را حامی جنبش سبز می دانند در انتخابات آینده مجلس بدبینانه باشد.

 

“مگر قرار است انتخابات برگزار شود؟”

بسیاری از ناظران معتقدند با توجه به اتفاقات دو سال گذشته، بسیاری از مردم در انتخابات پیش رو شرکت نمی کنند.

جبهه مشارکت ایران اسلامی که از احزاب اصلی اصلاح طلب به شمار می آید نیز در آخرین بیانیه خود که روز گذشته منتشر شد بر این نکته تاکید کرد.

به گزارش وبسایت رسمی این حزب (نوروز)، “دو سال پس از تقلب بزرگ سال 88، هنوز ارادۀ کافی و لازم در حاکمیت دیده نمی شود که خواستار تلطیف فضای سیاسی و تضمین حداقلهای یک انتخابات آزاد و عادلانه باشد.”

در بیانیه این حزب با اشاره به “ضربه بزرگی که کودتای سال 88 بر اعتماد مردم به نهاد انتخابات وارد کرد”، آمده است: “در حالی که به نظر می رسد تنها راه نجات کشور از بحرانهای فراگیر و روبه رشد داخلی و خارجی، برگزاری یک انتخابات آزاد و سپردن امور به دست منتخبین واقعی ملت باشد، شاهد تداوم سیاستهای کودتائی دو سال گذشته و حتی در مواردی تشدید آنها هستیم.”

بر اساس بیانیه جبهه مشارکت، “همه می دانند که سیاست سرکوب و تبدیل فضای سیاسی به میدان نظامی و امنیتی، سیاستی شکست خورده است و کم و بیش بسیاری از مسئولان نظام نیز آنرا احساس نموده اند.”

محمدرضا خاتمی، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و نایب رئیس مجلس ششم نیز چند روز پیش در جمع خبرنگارانی که از او درباره نحوه شرکت اصلاح طلبان در انتخابات آینده می پرسیدند، به کنایه گفته بود: “مگر قرار است انتخاباتی برگزار شود؟”

او در عین حال تاکید کرده بود: “اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نمی کنند.”

پیش از محمدرضا خاتمی، برادر او سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق نیز شروطی را برای شرکت اصلاح طلبان در انتخابات تعیین کرده بود.

او آزادی زندانیان سیاسی از جمله میرحسین موسوی و مهدی کروبی، تضمین برگزاری انتخابات آزاد و سالم به دور از دخالت نهادهای امنیتی، آزادی فعالیت مطبوعات و احزاب مستقل را پیش شرط های اصلاح طلبان برای بررسی حضور در انتخابات دانسته بود.

خاتمی در آخرین موضع گیری خود نیز بر این شروط تاکید کرد و گفت که این شروط “کف خواسته های اصلاح طلبان و بخش مهمی از ملت است.”

در بیانیه اخیر جبهه مشارکت نیز با حمایت از شروط خاتمی، بر لزوم آزادی میرحسین موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد و دیگر زندانیان سیاسی تاکید شده است.

این حزب، تداوم حبس زندانیان سیاسی از جمله موسوی و کروبی را نشانه “چرخیدن در بر پاشنه سابق” دانسته و افزوده است: “آزادی آنها می تواند طلیعه ای از باز شدن فضای سیاسی و گامی در جهت برگزاری انتخابات آزاد باشد.”

جبهه مشارکت معتقد است که تداوم این روند “هیچ گره ای از کار اقتدارگرایان باز نخواهد کرد.”