مرگ و زندگی کشیش ندرخانی در اختیارخامنه ای

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با روز اعلام شد:

وکیل یوسف ندرخانی در مصاحبه با “روز” اعلام کرد دادگاه رشت روز یکشنبه تصمیم گیری درباره سرنوشت این کشیش ایرانی را به تصمیم آیت الله خامنه ای موکول کرد.

محمد علی دادخواه گفت که دادگاه موکلش، روز یکشنبه در رشت برگزار شده و قاضی دادگاه اعلام کرده که نظر آیت الله خامنه ای درباره مرگ و زندگی یوسف ندرخانی، سرنوشت او را تعیین خواهد کرد.

براین اساس قاضی دادگاه در این زمینه از رهبر جمهوری اسلامی استعلام کرده و پاسخ این استعلام به عنوان فتوای آیت الله خامنه ای، حکم دادگاه درباره آقای ندرخانی خواهد بود.

یوسف ندرخانی، مسیحی غیرتثلیثی است که از پاییز 88 به اتهام ارتداد در بازداشت به سر می برد. او در 19 سالگی به مسیحیت گرویده و دادگاهی در رشت او را به اتهام ارتداد به اعدام محکوم کرده است. این حکم اما از سوی دیوان عالی کشوربه دلیل ناقص بودن تحقیقات، نقض شده و دیوان عالی کشور در رای خود بر تحقیقات بیشتر تاکید و اعلام کرده بود در صورت اثبات عدم اظهار اسلام، “استتابه” شود.

به عبارت دیگر دیوان عالی کشور خواهان تحقیقات بیشتر درباره رویگردانی آقای ندرخانی از دین اسلام و در صورت اثبات آن، خواهان توبه او شده بود.

اما آقای دادخواه می گوید موکلش حاضر به توبه نشده و پرونده او بار دیگر در دادگاهی در رشت مورد بررسی قرار گرفته است. به گفته آقای دادخواه “دادگاه رسما اعلام کرد در این زمینه از آیت الله خامنه ای سئوال خواهد کرد و هر چه نظر آیت الله خامنه ای باشد براساس آن عمل خواهد شد و بر همین مبنا طلب استفتا شده است. با این اوصاف سرنوشت موکل من در گروی نظر آیت الله خامنه ای است و اگر ایشان رای بر اعدام دهند اعدام خواهد شد و اگر رای بر برائت دهند آزاد”.

این وکیل دادگستری که عضو کانون مدافعان حقوق بشر است استعلام از سوی قاضی و درخواست فتوا را در کار دادرسی امری عادی می داند و می گوید: قانون می گوید دادگاه می تواند طلب فتوا کند و کاوش و بررسی به عمل اورد لذا این امری طبیعی است و من امیدوارم اکنون که در ماه مهر قرار داریم که ماه عطوفت و مهرورزی است و از سوی دیگر ماه سفر قبله است و در این ماه حتی حیوانات موذی نیز مورد اذیت قرار نمی گیرند، همه با مهر و مهربانی به مسائل توجه کنند و جوانی که نه دستش به خون کسی آغشته شده و نه آبرو و حیثیت کسی را خدشه دار کرده جانش که عزیز ترین موهبت الهی است حفظ شود.

آقای دادخواه توضیح میدهد: در قانون مجازات اسلامی رسما مجازات اعدام به عنوان یک جرم در جهات ارتداد ذکر نشده اما در برخی از منابع فقهی این مسائل است و قاضی دادگاه اولیه براساس همین منابع فقهی، حکم به اعدام داده بود چون برخی فقها، مجازات مرتد را اعدام میدانند اما در عین حال برخی فقها مثل آیت الله غروی این را رد می کنند. به هر حال من امیدوارم با سعه صدر به پرونده موکلم توجه شود و هرچه سریع تر شاهد آزادی او باشیم.

 

تناقض گویی مسئولان جمهوری اسلامی

در عین حال غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور روز گذشته بدون اشاره به حکم صادره از سوی دادگاه اولیه آقای ندرخانی و حکم دیوان عالی کشور، در جمع خبرنگاران گفته که برای یوسف ندرخانی حکمی از جمله حکم اعدام صادر نشده  و پرونده او مراحل رسیدگی را طی می‌کند و همچنان مفتوح است.

احمد محسنی گرگانی، رئیس دیوان عالی کشور نیز بدون اشاره به رای این دیوان درباره تحقیقات بیشتر و توبه آقای ندرخانی، روز پنج شنبه به خبرگزاری فارس گفته: “اصلا این پرونده هنوز به دیوانعالی نیامده یا حداقل بنده در مورد آن اطلاعی ندارم”.

پیش از این معاون استاندار گیلان هم مدعی شده بود که یوسف ندرخانی، یک صهیونیست ودایر کننده خانه فساد بوده است. غلامعلی رضوانی گفته بود: موضوع جرم و اعدام این فرد، اعتقادی و مربوط به دین او نیست و به خاطر انتخاب دین، کسی در نظام ما اعدام نمی‌شود بلکه او یک صهیونیست است و جرم امنیتی دارد.

 امری که از سوی آقای دادخواه رد شده. او می گوید: تنها اتهامی که متوجه موکل  بود ارتداد و بازگشت از دین اسلام بود و من نیز در دادگاه از او در این زمینه دفاع کرده ام و هیچ اتهام دیگری نبوده.

در عین حال انتشار اخباری مبنی بر صدور حکم یوسف ندرخانی بازتاب ها و واکنش های بین المللی فراوانی داشت به طوریکه 14 فعال سیاسی و مسلمان مدافع حقوق بشر با انتشار بیانیه ای به این امر اعتراض و با باورنکردنی و تکان دهنده خواندن صدور حکم اعدام برای آقای ندرخانی اعلام کردند: یوسف ندرخانی را به جرم گرویدن به آیین مسیحیت به زندان و سپس سلول انفرادی می افکنند تا از باور خود دست بشوید، و هنگامی که با مقاومت او روبرو می شوند، او را به بیمارستان روانی می فرستند تا روانش را پریشان کنند.  اما مقاومت او موجب می شود که این بار همسر بی گناهش را به گروگان بگیرند تا او لاجرم میان ایمان خود و جان عزیزش یکی را برگزیند.  و اکنون که این تیرها  جملگی به سنگ خورده است، دژخیمانش برای او که به پای باورش استوار ایستاده است، چوبه دار برپا کرده اند.

آنها پرسیده بودند: آیا گرویدن یوسف ندرخانی به آیین مسیحیت و ستایش خدای یگانه در خلوت و پراکندن پیام عشق عیسی در جلّوت پایه های استوار آیین اسلام را به لرزه می افکند، یا خشونت کور و تعصب آمیزی  که به نام مسلمانی بر یوسف ندرخانی و خانواده اش نثارمی کنند؟  آیا خروج از یک آیین الهی و ورود به یک آیین الهی دیگر پایه های اسلام را سست می کند،  یا عملکرد کسانی که در ردای مسلمانی رنج انسانها را به هیچ می انگارند و از دین دکان تزویری برای کسب ثروت و قدرت می گشایند؟  آیا کارنامه کسانی که به نام دین با چکمه پا در اشک و خون مظلوم زدند تا از نردبام قدرت بالا روند، ایمان خلق مسلمان را برباد می دهد یا ایمان حلقه کوچکی از انسانهای دردمند که پاسخ عطش معنوی خود را در پیام عیسای روح الله یافته اند؟  آیا سکوت تأیید آمیز آن دسته از مراجع تقلیدی که از برابر این گونه بی عدالتی ها بی اعتنا می گذرند جامعه را از دین می رماند و بر دین گریزی نسل جوان می افزاید، یا پرستش پروردگار یکتا ولی این بار در بستر آیین عیسی؟

علی افشاری، عبدالعلی بازرگان، رضا بورقانی، فاطمه حقیقت جو، رضا علیجانی، مصطفی رخ صفت، سهراب رزاقی، معصومه شفیعی، شیرین عبادی، حسین کمالی، اکبر گنجی، یاسر میردامادی، آرش نراقی، حسن یوسفی اشکوری امضا کنندگان این بیانیه بوده اند.