فیروزآبادی: اسرائیل را شخم می‌زنیم

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» ادامه هشدارهای جهانی درباره جنگ

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، اسرائیل را تهدید به شخم زدن کرد. سیدحسن فیروزآبادی گفت که “اگر اسرائیل دست از پا خطا کند، ما بسیاری از نقاط مهم سرزمین های اشغالی را شخم خواهیم زد.” او این “نقاط مهم” را “محمل صهیونیست های غارتگر و جنایتکار” عنوان کرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در دیدار مسئولان و کارکنان این نهاد با اشاره به تهدیدهای نظامی علیه ایران، این تهدیدها را “هذیان صهیونیستهای اشغالگر قدس که در صف مرگ بسر می‌برند” توصیف کرد.

اظهارات این مقام نظامی بلندپایه جمهوری اسلامی در روزهایی بیان شده که تنش بر سر برنامه هسته ای جنجالی ایران به اوج خود رسیده است. دولت ایالات متحده آمریکا اگرچه بارها تاکید کرده که برای حل و فصل این مسئله به گزینه دیپلماسی پایبند است و در عین حال تمام گزینه ها از جمله حمله نظامی را نیز در دستور کار احتمالی خود قرار داده اما حتی این کشور نیز نگرانی خود را از حمله ناگهانی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران پنهان نکرده است.

اسرائیل بارها تهدید کرده که در صورت ناتوانی قدرت های جهانی برای حل بحران هسته ای ایران از روش های دیپلماتیک، برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به توانایی ساخت تسلیحات هسته ای، به ایران حمله نظامی خواهد کرد.

مقامات سیاسی و نظامی ایران اما بارها هشدار داده اند که در صورت وقوع چنین حمله ای، پاسخی پشیمان کننده به اسرائیل خواهند داد. برخی از این مقام ها حتی حمله اسرائیل به ایران را زمینه ساز برآورده شدن آرزوی قلبی خود برای نابودی اسرائیل عنوان کرده اند.

در آخرین تحولات پیرامون جنگ تبلیغاتی میان ایران و اسرائیل، رسانه های بین المللی در هفته گذشته از موافقت جمهوری آذربایجان (همسایه شمالی ایران) برای قرار دادن پایگاه های نظامی خود در اختیار نیروی هوایی اسرائیل برای حمله به ایران خبر دادند.

مجله فارین پالیسی (سیاست خارجی)، نخستین منبع معتبری بود که به نقل از مارک پری، نویسنده و تاریخدان آمریکایی نوشت که اسرائیل این اجازه را یافته که به پایگاه های هوایی جمهوری آذربایجان دسترسی پیدا کند.

جمهوری آذربایجان از متحدان اسرائیل در منطقه است و همکاری میان دو کشور بارها با اعتراض شدید ایران روبرو شده است. دولت آذربایجان با رد گزارش ها درباره در اختیار قرار دادن خاک خود برای حمله به ایران می گوید که چنین کاری را انجام نمی دهد.

جمهوری آذربایجان در عین حال با بازداشت دهها نفر در ماه های اخیر به ظن جاسوسی برای ایران، آنها را متهم کرد که با سپاه پاسداران مرتبط بوده‌اند.

وزارت خارجه ایران هم طی ماه‌های اخیر با احضار چند باره سفیر جمهوری آذربایجان، نسبت به آنچه “اقدامات غیر دوستانه” این کشور خوانده، اعتراض کرده است.

 

ادامه بحران هسته ای

 

در حالی که در روزهای گذشته بحث بر سر تعیین محل برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان به بحرانی تازه میان جمهوری اسلامی و طرف های مقابل و حتی همسایه اش ترکیه تبدیل شده، نگرانی ایران از حمله احتمالی اسرائیل نیز کماکان ادامه دارد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه سخنانش در جمع کارکنان این نهاد گفت: “ما به عنوان سربازان ولی امر و سیاستگذاران دفاع از سرزمین ایران و اسلام ناب محمدی ضمن اینکه باور داریم اهریمن جنگ از محیط امنیتی ایران بزرگ دور شده است لیکن به همه اعلام می‌کنیم نیروهای مسلح مقتدر جمهوری اسلامی ایران همیشه بر اساس وظیفه ذاتی خود در حال آمادگی بسر می‌برند.

فیروزآبادی افزود: “ما دائماً حیله‌ها، توطئه‌ها و اتاق‌های فکر و هرزه‌گویی‌های جنگ طلبان را رصد می‌کنیم بهتر است مقامات صهیونیستی، به حرف رئیس خود گوش بدهند و دست از هذیان‌گویی بردارند.”

پیش از فیروزآبادی، یک عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری هم گفته بود که اگر اسرائیل به مراکز هسته ای ایران حمله کند، تاسیسات هسته ای آن مورد حمله متقابل قرار خواهد گرفت.

احمد خاتمی که اما جمعه تهران نیز است در مصاحبه با نشریه العالم تاکید کرده بود که این مقابله به مثل، در راستای هشدار آیت الله خامنه ای صورت می گیرد که گفته است اگر دشمنان جمهوری اسلامی به ایران حمله کنند، ایران “در همان سطح” واکنش نشان خواهد داد.

رهبر جمهوری اسلامی در نخستین سخنرانی خود در سال 1391 گفته بود ایران در پی تولید سلاح اتمی نیست، اما اگر توسط آمریکا یا اسرائیل مورد حمله قرار گیرد، برای دفاع از خود در همان سطح پاسخ خواهد داد.

این در حالی است که روز گذشته، غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده روحانی مجلس گفت که “در حالی که این امکان برای ایران از نظر علمی و فناوری وجود دارد که اقدام به تولید سلاح هسته ای کند ولی هرگز ایران این مسیر را انتخاب نخواهد کرد.”

“وی با بیان اینکه “فاصله بین غنی سازی ۲۰ درصد تا ۷۵ درصد بسیار کوتاه است” افزود: “این امکان برای ایران وجود دارد حتی به غنی سازی بالای ۹۰ درصد به راحتی دست پیدا کند.”

با وجود این مصباحی مقدم ساعاتی بعد از انتشار این سخنان، در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت که”ما هرگز نیازی به تولید سلاح هسته ای و نگهداری یا بکار بردن آن نداریم.”

 

تنش با کشورهای عربی

تنش میان ایران با اسرائیل و جمهوری آذربایجان در حالی ادامه دارد که طی روزهای گذشته و به دنبال مطرح شدن بحث تاسیس سپر دفاع موشکی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای مقابله با خطر موشکی ایران، روابط میان جمهوری اسلامی با همسایگان جنوبی نیز به تیرگی گراییده است.

علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در واکنش به این اخبار گفت که ایران به اقدامات تهدید کننده منافع ملی خود “واکنش مناسب و قاطع نشان خواهد داد”.

مصاحبه با خبرگزاری مهر به سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس توصیه کرد که برای حفظ امنیت خود، “به جای پایگاه دادن به آمریکا” به دنبال “همکاری های امنیتی کشورهای منطقه” باشند.

این سخنان واکنشی به اظهارات دیروز هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا و سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان در نشست خبری مشترک خود در ریاض محسوب می شود.

در این نشست، سعود الفیصل تایید کرد که آمریکا و عربستان موضوع تشکیل سپر دفاع موشکی مشترک را مورد بحث قرار داده و در همین ارتباط، “کمیته‌ای از دیپلمات‌ها و کار‌شناسان امنیتی” تشکیل شده است.

خانم کلینتون نیز بر اهمیت همکاری نیروهای نظامی آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای تشکیل سپر دفاع موشکی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا، ایران را عامل “تهدید” امنیت کشورهای منطقه دانست و گفت: “ما به دفاع از کشورهای خلیج {فارس} متعهد هستیم و می خواهیم این کار را به کارآمدترین شکل ممکن انجام بدهیم.”

از سوی دیگر یک مقام ارشد دومای دولتی روسیه با اظهار این‌که جمهوری اسلامی جدی بودن تهدید نظامی علیه ایران را دست کم گرفته است می‌گوید که جمهوری اسلامی اشتباه صدام حسین را تکرار می‌کند.

ایالات متحده آمریکا در اسفندماه ۱۳۸۱ به دنبال متهم کردن صدام حسین به داشتن سلاح‌های کشتار جمعی، به عراق حمله کرد، اگرچه در عراق هیچ‌گونه سلاح کشتار جمعی‌ پیدا نشد.

آلکسی پوشکوف، رئیس کمیته امور بین‌الملل در دومای دولتی روسیه روز جمعه، ۱۸ فروردین ماهشکل‌گیری احتمالی سامانه دفاع موشکی مشترک آمریکا و شش کشور عرب خلیج فارس را نشانه امکان حمله نظامی به ایران دانست.