سلاح‌های ایرانی مصادره شده در یمن

نویسنده

» گزارش سی‌ان‌ان

باربارا استار

یک مقام آمریکایی روز سه‌شنبه گفت، محموله‌ای از سلاح در سواحل یمن توقیف شده است که با توجه به مارک آن‌ها گمان می‌رود مبدا آن ایران باشد. این مقام که به خاطر حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود گفت، علائم روی این سلاح‌ها – که شامل موشک‌های زمین به هوا، مواد منفجره قدرتمند و خمپاره‌های پیشران موشک است – نشان می‌دهد که این سلاح ها متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است.

این مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت، گمان می‌رود که مقصد این سلاح‌ها، گروه‌های شورشی شیعه یمنی بوده باشد. دولت یمن علیه جنبش جدایی‌طلب حوثی شیعه در شمال این کشور می‌جنگد.

یمن ایران را متهم به حمایت از آخرین آشوب این گروه شورشی در سال 2009 کرده است. عربستان سعودی که رهبری آن را سنی‌ها بر عهده دارند علیه این گروه شورشی حمله هوایی انجام داد. ایران دخالت خود را رد و حملات عربستان را محکوم کرده است.

دولت یمن توقیف سلاح‌ها را روز دوشنبه اعلام کرد و گفت این کشتی در محدوده آب‌های یمن در تاریخ 23 ژانویه در دریای عربی پهلو گرفته است. دولت اوباما روز دوشنبه اعلام کرد که ناو جنگی یو‌اس‌اس فاراگوت با نیروهای یمنی در این عملیات همکاری کرده‌اند.

این مقامات می‌افزایند، این کشتی پرچم‌های زیادی روی عرشه خود داشته است اما اسناد معتبری که نشان دهد مبدا آن کجاست در اختیار نداشتند.

یمنی‌ها می‌گویند این محموله شامل موشک‌های ضدهواپیما، مواد منفجره سی-4، تجهیزات ساخت مهمات و بمب مثل مدار، ماشه کنترل از راه دور و مواد منفجره دستی مختلف است. آنها می‌گویند، کشتی حامل هشت خدمه یمنی بوده است. دولت اوباما توقیف این سلاح‌ها را یک عملیات مشترک توصیف کرد و گفت ارتش آمریکا در توقیف این کشتی مشکوک به همتایان یمنی خود پیوستند.

منبع: سی‌ان‌ان - 30 ژانویه 2013