شرح

نویسنده

یکشنبه غم انگیز روزنامه ها در ایران

دستگیری هنری نویسان…..

در میان روزنامه نگاران بازداشت شده، اسامی پوریا عالمی طنزنویس، امیلی امرایی، مترجم و همکار بخش فرهنگی روزنامه‌ها و نشریات مختلف و پژمان موسوی روزنامه نگار بخش ادبیات و تاریخ نیز به چشم می خورد. به همین بهانه در پرونده این شماره یادداشت هایی از آنها را مرور می کنیم.

از پوریا عالمی، طنزنویس، که در نشریاتی چون شرق و قانون، مطالب طنز منتشر می کرد تا کنون سه کتاب منتشر شده است؛ چند مجموعه از یادداشت‌های طنزآمیز او – دخترها به راحتی نمی‌توانند درکش کنند، تفنگ بازی - و همچنین رمانی با نام “پنجره زودتر می‌میرد”.

امیلی امرایی، سال گذشته کتابی با عنوان “شورش خرگوش‌ها” را ترجمه و روانه بازار کرده است. این کتاب، نوشته آریل دورفمان است و نشر افق آن را منتشر کرده است.

پژمان موسوی نیز در زمینه تاریخ و ادبیات مشغول به کار است. وی در ماه‌های گذشته برای بسیاری از صاحب‌نامان عرصه فرهنگ، ویژه‌نامه‌هایی منتشر کرده است.

دیگر روزنامه نگاران بازداشت شده جواد دلیری، نسرین تخیری، نرگس جودکی، حسین یاغچی، ساسان آقایی، اکبر منتجبی، مطهره شفیعی، صبا آذرپیک و کیوان مهرگان هستند. شب پیش از این یورش نیز سلیمان محمدی و میلاد فدایی‌اصل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند. از میان این روزنامه‌نگاران، تنها مطهره شفیعی تاکنون آزاد شده است.

گرچه برخی خبرگزاری‌های نزدیک به حکومت نوشته‌اند که این روزنامه‌نگاران آزاد خواهند شد. این خبر اما توسط نزدیکان آن‌ها تکذیب شده است.

وزیر ارشاد جمهوری اسلامی گفته است که “اطمینان دارم اتهام آن‌ها مطبوعاتی نبوده است” و اضافه کرده که “هنوز در حال بررسی موضوع هستیم” و بعد از جمع‌آوری اطلاعات زوایای آن مشخص خواهد شد. رسانه‌هایی چون خبرگزاری فارس نیز نوشته‌اند که اتهام این روزنامه‌نگاران برقراری رابطه با رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور نظیر بی بی‌سی فارسی است.

بازداشت این روزنامه‌نگاران اما با واکنش نهادهای بین‌الملی مواجه شده است. سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای این بازداشت‌ها را محکوم کرد و خواستار آزادی همه روزنامه‌نگاران ایرانی شد که در یورش‌های اخیر نهادهای امنیتی به دفا‌تر رسانه‌های اصلاح‌طلب بازداشت شده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز ضمن محکوم کردن این بازداشت‌ها، آن را نشانه‌ای از تشدید جنگ علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران علیه روزنامه‌نگاران دانست. گزارشگران بدون مرز، ایران را بزرگ‌ترین زندان خاورمیانه و یکی از سه زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران در سال ۲۰۱۲ معرفی کرده است. در این بیانیه آمده است: “مقامات مسئول ایران باید به بازداشت‌های خودسرانه و پی در پی که تنها هدفشان تضمین ثبات و ادامه حیات نظام است، پایان دهند. فرجام این اقدامات تنها شکست است”

هفته گذشته غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، گفته بود: “بر اساس اطلاعاتی که از منابع موثق به دست من رسیده است، متأسفانه عده‌ای از روزنامه‌نگاران امروز جدای آنکه در روزنامه‌های کشور قلم می‌زنند دستشان در دست غربی‌ها و ضد انقلاب است”

ماموران امنیتی در این یورش، در گروهی هشت نفره وارد دفتر روزنامه اعتماد شدند. آن‌ها پس از ورود موبایل‌ روزنامه‌نگاران و کارت‌های شناسایی آن‌ها را گرفتند و آن‌ها را از برقراری هر نوع تماس تلفنی منع کردند. اجازه ورود و خروج هم به کسی داده نمی‌شد.

ماموران پس از بازرسی دفتر روزنامه، از روزنامه‌نگاران حاضر در تحریریه فیلمبرداری کردند و سپس نسرین تخیری، ساسان آقایی و جواد دلیری را به اتاق الیاس حضرتی، مدیر مسئول روزنامه بردند و مورد سوال و جواب قرار دادند. ماموران حدود دو ساعت بعد این سه روزنامه‌نگار را با خود به مکان نامعلمومی منتقل کردند. آن‌ها حکم جلب احسان مازندرانی، یکی دیگر از اعضای تحریریه روزنامه اعتماد را نیز با خود داشتند.

در همین حال هشت تن از ماموران نیز به روزنامه بهار رفتند و با گرفتن موبایل روزنامه‌نگاران اجازه تماس به آن‌ها ندادند. ماموران در روزنامه بهار با حکم جلب به دنبال ریحانه طباطبایی بودند، که در آن زمان در روزنامه حاضر نبود، آن‌ها پس از بازرسی دفتر روزنامه و فیلمبرداری از آنجا، محل را ترک کردند.

ماموران به دو روزنامه شرق و آرمان نیز رفتند و در روزنامه آرمان نرگس جودکی و مطهره شفیعی را بازداشت کردند. که مطهره شفیعی به طور موقت آزاد شد.

ماموران امنیتی سپس به روزنامه شرق رفتند. با لیست بازداشتی‌ها به اتاق مدیر مسئول رفتند و سپس وارد تحریریه شدند، مجدد موبایل‌ها و کارت‌های شناسایی روزنامه‌نگاران را گرفته و بعد از مدتی پژمان موسوی و پوریا عالمی را همراه خود بردند. آن‌ها حکم جلب صدرا محقق را نیز همراه داشتند.

پس از این چهار روزنامه ماموران به دفتر هفته نامه آسمان رفتند و اکبر منتجبی و محمد قوچانی را در اتاق سردبیری به طور جداگانه مورد بازخواست قرار دادند و پس بعد از بررسی صفحه فیس بوک اکبر منتجبی و بعضی از روزنامه نگاران، منتجبی را با خود بردند.