نمایندگان پایداری خواهان توقیف رسانه ها

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» فضاسازی رسانه های امنیتی علیه رسانه های اصلاح طلب

روز گذشته و تنها ساعاتی پس از تذکر ۱۲ نماینده عضو جبهه پایداری و ادعای این نمایندگان در خصوص فعالیت “یک باند و جریان مخرب صدها نفری” در رسانه های ایران، توییتر مشرق نیوز از “بازداشت ۱۲ نفر از سرپل های اصلی ارتباط رسانه های داخلی و شبکه های ضدانقلاب” خبر داد، هرچند توییت توییتر مشرق نیوز دقایقی بعد حذف شد اما جام نیوز در یک خبر یک خطی نوشت: ۱۲ خبرنگار و مدیرمسول رسانه های اصلاح طلب به جرم ارتباط با رسانه های معاند بازداشت شدند.

جام نیوز و مشرق نیوز هیچ توضیحی درباره این خبر کوتاه که منتشر کرده اند نداده اند هرچند هر دو مدعی بازداشت “بازداشت ۱۲ خبرنگار و مدیرمسول رسانه های اصلاح طلب به جرم ارتباط با بی بی سی و رسانه های معاند” شده بود.

هنوز مشخص نیست بازداشت شدگان چه کسانی هستند و آیا ادعای جام نیوز و مشرق نیوز در خصوص بازداشت ها واقعیت دارد یا نه اما انتشار این خبر بعد از تذکر ۱۲ نماینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در خصوص فعالیت رسانه ها صورت گرفته است.

روز گذشته، ۱۲ نماینده نزدیک یا وابسته به جبهه پایداری مدعی فعالیت یک باند و جریان مخرب صدها نفری در رسانه های داخل ایران شده و ادعا کرده بودند که آنها وابسته به سرویس‌های جاسوسی غربی و با کشورهایی از جمله نروژ ـ هنلد و انگلیس مرتبط هستند و سرپل ارتباطات آنها در خارج از کشور افرادی از سران فتنه ۸۸ و فراریان و پناهنده شدگان به کشورهای غربی هستند.

مهدی کوچک‌زاده، سیدمحمود نبویان، احمد سالک، مرتضی آقاتهرانی، سیدمرتضی حسینی، محمدرضا آشتیانی، جواد کریمی قدوسی، نصرالله پژمان‌فر، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، بهرام بیرانوند، حسین ذوالانوارو بیژن نوباوه وطن، ۱۲ نماینده نزدیک یا وابسته به جبهه پایداری هستند که در تذکر خود در صحن علنی مجلس مدعی شده بودند این جریانات در روزنامه‌های زنجیره‌ای و رسانه‌های فضای مجازی با هدایت سرویس‌های انگلیسی و غربی و با دادن عنوان به این نفوذی‌ها و القاء مواضع خواسته شده از طرف بیگانگان را عملیاتی می‌کردند.

این نمایندگان که مهم ترین مشخصه شان این است که از پیروان آیت الله مصباح یزدی هستند از وزارت اطلاعات خواسته اند که “سریعا با جریان وابسته به دشمنان انقلاب برخورد و پرونده آنها را تسلیم قوه قضائیه بنماید”.

انتخاب این زمان برای تذکر از سوی نمایندگان پایداری از آن روست که چند روز پیش خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی با هشدار درباره نفوذ فرهنگی غرب در ایران بعد از توافق هسته ای گفته بود: بیگانگان به دنبال نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و اگر نشد، نفوذ در مراکز تصمیم‌سازی هستند که در صورت تحقق این توطئه، جهت‌گیری‌ها، تصمیمات و حرکت عمومی کشور، بر اساس خواست و اراده بیگانگان، تنظیم و اجرایی خواهد شد.

به گفته یک روزنامه نگار قدیمی جناح تندرو مخالف دولت که نتوانست مانع از حرکت دولت در برجام شود اینک در صدد برآمده که رهبر را همانند اوایل دوران اصلاحات که دستور بازداشت فله ای روزنامه ها را با عنوان “پایگاه دشمن” صادر کرد به تکرار آن ماجرا بکشانند.

 روزنامه کم تیراژ وطن امروز که سخنگوی جناح مصباح یزدی است، طی هفته ها و ماههای گذشته با انتشار مطالبی حاوی اتهامات سخیف خصوصی و امنیتی به روزنامه نگاران و رسانه های اصلاح طلب در داخل ایران، تلاش های زیادی برای فضاسازی علیه این روزنامه نگاران به کار گرفت. این روزنامه ۲۱ مرداد ماه در مطلبی با عنوان “رمزگشایی از شبکه داخلی کارگزاران رسانه‌ای غرب-خانه تیمی-سرشبکه‌های اتاق مشترک بی‌بی‌سی و زنجیره‌‌ای‌ها چگونه قربانی می‌گیرند؟” مدعی شده بود: اغلب مهره‌های میانی فعال در رسانه‌های زنجیره‌ای به‌رغم بروز استعدادهای‌مقطعی اپوزیسیونی در تقابل با ارزش‌های‌ایرانی – اسلامی، افرادی با استعداد اما عادی محسوب می‌شوند که سرشاخه‌ها می‌کوشند با اجبار سیستمی، آنها را به سمت انتحار اجتماعی- سیاسی سوق دهند. پرواضح است که حاکمیت در قبال آینده همه این افراد مسؤول است و هدررفت اپوزیسیون داخلی و جاگیری آنها در جبهه دشمن، هزینه‌ساز خواهد بود. ما از عواملی صحبت می‌کنیم که در دوره اصلاحات در شرایطی به عنوان آلت‌دست مهره‌های بلند‌مرتبه، دسته دسته از کشور متواری شدند که خاتمی و مهاجرانی در تایید گزارشات دستگاه‌های امنیتی آنها را افراطی و غیر‌قابل کنترل لقب دادند!

سه روز بعد از این ادعاهای وطن امروز، خبرگزاری امنیتی فارس به بهانه اعطای مجوز ۲ هفته ای به خبرنگار بی بی سی انگلیسی برای تهیه گزارش از ایران و در مطلبی با عنوان “حرکت آزاد مهره های بی بی سی در ایران، پشت پلک مسولان” مدعی شده بود: بررسی برنامه های پخش شده از بخش فارسی زبان این شبکه نشان می دهد که همکاران بی بی سی فارسی بیش از دو سال است که در سایه غفلت مسئولان اقدام به تولید سوژه های ارسالی از مقر این شبکه در لندن برای سیاه نمایی و تبلیغ علیه کشورمان می‌کنند و ورود خبرنگاران بخش انگلیسی آن زیاد تعجب آور نیست!

این خبرگزاری در ادامه نوشته بود: “اگر چه در سال‌های گذشته در چند نوبت نسبت به دستگیری همکاران این شبکه در داخل کشور اقدامات مناسبی صورت گرفت، اما با غفلت نهادهای مسئول در این قضیه، در دو سال اخیر دوباره برخی افراد با نادیده گرفتن هشدارهای داده شده درباره همکاری با این شبکه، به ساخت مستند، فیلم و تهیه خبر جهت ارسال به این شبکه اقدام کرده‌اند”.

طی سالهای گذشته روزنامه نگاران و مستندسازان زیادی در ایران به اتهام ارتباط با رسانه های خارج از کشور بازداشت و زندانی شده اند.