کمپین نجات سکینه محمدی فراگیرتر می شود

نویسنده

» گزارش لو پاریزین:

جنبش دولت های اروپایی و شخصیت های بزرگ ادبی و سینمایی برای نجات سکینه محمدی آشتیانی از مرگ فراگیرتر شده. او که مادر یک خانواده است به جرم زنای محصنه و همکاری در قتل به سنگسار مجازات شده است.

کریستین فاژس، معاون سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، در این ارتباط اظهار داشت: “درحال حاضر فرانسه و متحدان اروپایی اش کلیه تدابیری که می تواند منجر به جلوگیری از اجرای سنگسار سکینه محمدی آشتیانی شوند را اتخاذ کرده اند.”

ازطرف دیگر، ۱۷ شخصیت بین المللی، ازجمله برخی از بزرگان جهان هنر و ادب، روز دوشنبه در فرانسه به تلاش برنارد هنری لوی،فیلسوف فرانسوی، متنی دایر بر حمایت از سکینه محمدی آشتیانی به چاپ رساندند.

خورخه سمپرون، نویسنده اسپانیایی، میلان کوندرا، نویسنده فرانسوی، وول سوینیکا، نویسنده نیجریه ای، باب جلدوف، خواننده، جودی ویلیامز، برنده جایزه صلح نوبل، و همچنین ژولیت بینوش و میا فارو، از بازیگران فرانسوی نیز این متن را امضاء کرده اند.

در میان اسامی امضاء کنندگان، شخصیت های سیاسی ای چون سگولن رویال، نامزد سوسیالیست در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، و سیمون ویل، از وزرای سابق این کشور نیز به چشم می خورد.

افشای سنگسار این مادر ایرانی ۴۳ ساله که دو فرزند دارد، باعث برانگیختن موجی از اعتراضات در سراسر جهان شده به طوری که ابعاد آن هر روز گسترده تر می شود. قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز ۱۱ ژوئیه اعلام کرده بود که “حکم او بنا به دلایل انسان دوستانه به تعویق افتاده است”.

چهارشنبه گذشته سکینه محمدی آشتیانی که صورتش کاملاً پوشیده بود در تلویزیون دولتی ظاهر شد و اعتراف کرد به همراه مردی که با او رابطه داشته شوهرش را به قتل رسانده است.

دو وکیل او معتقدند این اعترافات به اجبار از او گرفته شده؛ جاوید کیان، یکی از وکلا، می گوید«او به شدت شکنجه شده تا اعتراف در برابر دوربین را بپذیرد». آقای کیان که نتوانسته موکل خود را ببیند می گوید منتظر است تا دادگاه عالی طی چند روز آینده حکم نهایی را در مورد موکلش صادر کند. سازمان دیده بان حقوق بشر روز شنبه اعلام کرد: “این اعترافات نگرانی های ما را در مورد اینکه جمهوری اسلامی بزودی این زن را اعدام می کند تشدید کرده است.”

محمد مصطفایی، دیگر وکیل او که به نروژ پناهنده شده، در مصاحبه ای که از طریق برنارد هنری لوی در روزنامه لیبراسیون به چاپ رسیده گفته است: “ما به هر شیوه ممکن در تلاشیم تا او را از مرگ نجات دهیم.”

او همچنین می افزاید: “ابتدا محکومیت به سنگسار بود […] اکنون جمهوری اسلامی که از جنبش بین المللی مدافعان حقوق بشر به حیرت افتاده، در اجرای حکم مردد است و در این فکر است که سنگسار را با اعدام جایگزین کند. سکینه انتظار می کشد و این نیز نوع دیگری از شکنجه  است.”

سازمان عفو بین الملل تأکید می کند که خانم محمدی آشتیانی ابتدا به جرم داشتن “رابطه غیرشرعی” با دو مرد پس از مرگ شوهرش محکوم شد و اتهام قتل بعداً به آن اضافه شد تا صدور این حکم سنگین را توجیه کند.

به گفته محمد مصطفایی، “این کمپین ها چندان خوشایند دولتمردان جمهوری اسلامی نیست، ولی نمی توانند آنها را نادیده بگیرند”.

 

منبع: پاریزین، ۱۶ اوت