۳۵ ثانیه برای تکرار دو کلمه: تقلب نشده

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» یک روز پس از بازگشت تاجزاده به اوین

ساعاتی پس از بازگشت مصطفی تاجزاده به زندان، ویدئویی سی و پنج ثانیه ای در سایت یوتیوب به نمایش گذاشته شد که در آن، این عضو ارشد جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، تقلب در انتخابات را انکار می کند. دراین ویدئو که بلافاصله و با متنی مشابه، روی خروجی سایت های داخلی وابسته به دولت و نهادهای امنیتی ـ نظامی قرار گرفت، تاج زاده همراه با محسن صفایی فراهانی و عبدالله رمضان زاده، دو چهره دیگر اصلاح طلب، به همراه شخصی ناشناس در یکی از سلول های زندان اوین دیده می شوند. در این سلول مبله، تاج زاده به بقیه می گوید: “در انتخابات تقلب نشده!“جمله ای که چند بار تکرار می شود.

این در حالی ست که تاج زاده صبح روز دوشنبه، یعنی تنها بیست و چهار ساعت قبل از بازگشت به زندان و انتشار این ویدئو سی و پنج ثانیه ای، در میان جمع کثیری از دوستان، آشنایان و فعالان سیاسی گفته بود: “اکنون به جای آنکه هرچه سریع تر به شکایات رسیدگی شود تا تخلف و تقلب در انتخابات ریشه کن شود فرماندهان نظامی که به نظر می آید در این پروژه شرکت داشته اند برای ما خط و نشان می کشند، غافل از آنکه ورود هریک از فرماندهان نظامی به این وادی و توجیه اقدام سردار مشفق و تیم کودتاچی و محکوم کردن شاکیان، خود بهترین دلیل بر مداخله گسترده نظامیان در امر انتخابات است.”

به دنبال طرح شکایت هفت تن از چهره های سرشناس از فرماندهان سپاه پاسداران به اتهام مشارکت در کودتا و تقلب در انتخابات، علاوه بر فراخواندن آنان به زندان، رسانه های وابسته به محافل امنیتی و نظامی دور دیگری از تخریب، توهین و افترا علیه اصلاح طلبان را شروع کردند.ارسال این فیلم به یوتیوب، توسط کاربری گمنام که تنها 24 ساعت قبل از آن عضو یوتیوب شده، در راستای همین اقدامات ارزیابی شده است.در این ویدئو تاج زاده می گوید: “برای بنده که تجربه انتخابات رو دارم می دونم که در انتخابات تقلب نشده.ممکنه که یکی دومیلیون عقب جلو شده باشه ولی ما نتیجه انتخابات رو باختیم.حالا به جای 25 میلیون و 14 میلیون شده باشه 24 میلیون و 15 میلیون مثلا.”

سایت ندای سبز آزادی، به قلم یکی از دوستان تاج زاده، در مورد این فیلم که ظاهرا سایت “جوان آنلاین” ـ وابسته به سپاه پاسداران ـ آن را کارگردانی کرده، می نویسد: “زمان فیلمبرداری مشخص نیست ولی این فیلم همان طور که جوان نوشته و بر روی خود فیلم هم نوشته شده است در سلولی در زندان اوین فیلم برداری شده، که در آن سه نفر در اتاقی در کنار تاج زاده نشسته اند. روی فیلم نوشته که آقایان رمضان زاده و صفایی فراهانی دو نفر از آن سه نفر هستند اما از نفر سوم نامی برده نشده است. معلوم است که دوربین در کنج اتاق نصب شده بوده، اما اینکه به صورت رسمی فیلمبرداری می کردند یا یواشکی این را نمی دانم فقط این واضح است که خود زندانی ها این فیلم را نگرفته اند و لذا منتشر کنندگان آن بر روی سایت فیلتر شده ی یوتیوب هم از جنس بازداشت شدگان نبوده اند، قطعا از درون سیستم بوده است. اما از کجا؟”

نویسنده در ادامه با پیش کشیدن چند نکته فنی در باب نحوه انتشار این نوع ویدئو ها در سایت هایی نظیر یوتیوپ، به نکات ظریف و در خور توجهی اشاره دارد، از جمله اینکه: “اولین کسانی که از وجود فیلم مطلع شده اند چه کسانی هستند؟ خود کسانی که فیلم را آپلود می کنند! سایت روزنامه ی جوان، یعنی جوان آنلاین و خبرگزاری فارس صبح همان روزی که فیلم روی یوتیوب رفته(امروز 26 مرداد 1389) آن فیلم را گزارش کرده اند و لذا بیشترین شک ها به آنها می رود. از نوع تدوین این فیلم 35 ثانیه ای هم اینطور بر می آید که تدوین کنندگان همفکر جوان آنلاین هستند. به سایت یوتیوب مراجعه کردم، اولین بار این فیلم ساعت حدود 9 صبح 26 مرداد 1389 آپلود شده و ساعت 10 سایت جوان آنلاین و خبرگزاری فارس گزارش آن را بر روی سایت خودشان فرستاده اند. بالاخره آماده کردن آن خبرها هم زمانبر است بنابر این تقریبا همزمان با ارسال فیلم روی یوتیوب، گزارش آن در حال تهیه از سوی این دو رسانه بوده است.”

این اولین بار نیست که منابع خبری وابسته به دولت و محافل امنیتی سپاه و بسیج اقدام به انتشار فایل های تصویری، صوتی و نوشتاری از این دست می کنند. با این همه تاج زاده تاکنون بارها قاطعانه بر تقلب گسترده در انتخابات تاکید کرده است؛ علاوه بر این وی در یک سال گذشته، هم در داخل زندان و هم در مرخصی چهل روزه اخیرش، بر مواضع سیاسی خود و بر پیگیری شکایت ده سال پیش خود از آیت الله جنتی پافشاری کرد.

وی صبح روز دوشنبه پیش از مراجعه به اوین نیز ضمن تاکید مجدد بر همه دیدگاه های خود در خصوص حوادث یک سال گذشته، از مردم خواست شکایت از فرماندهان سپاه را پیگیری کنند.به نوشته سایت کلمه تاج زاده دقایقی پیش از عزیمت به زندان هم به خبرنگار این سایت گفته: “مقامات نظام بارها اعلام کرده اند که شکایت خود را از راه قانونی پیگیری کنید. اکنون ۷ نفر از قربانیان انتخابات سال ۸۸ که در سه دهه گذشته سمت های دولتی داشته اند و به لحاظ زندگی شخصی و اخلاقی از پاک ترین مدیران کشور بوده اند علیه یک گروه مداخله گر در انتخابات که نهادهای نظامی و امنیتی را به خدمت گرفته است شکایتی تسلیم قوه قضاییه کردند.”

 معاون سیاسی وزارت کشور دوره خاتمی افزوده: “سخنرانی مقام نظامی ـ امنیتی که مستند شکایت ما است بیانگر یک کودتای انتخاباتی است. در آمریکا شنود گذاری رییس جمهور در ستاد رقیب در نهایت منجر به استعفای نیکسون شد اما در ایران یک گروه کودتا گر رسما اعتراف می کنند که ستاد انتخاباتی رقیب، ستاد دشمن است و نحوه از کار انداختن نظارت آن بر انتخابات را با افتخارشرح می دهند.”

تاج زاده درهمین گفتگو از شکل گیری یک مافیای جدیدی از قدرت و ثروت سخن به میان آورده و خاطر نشان کرده است: “در اینجا از فرصت استفاده می کنم تا توجه جامعه را به مافیای قدرت و ثروت جدید و خطرناکی که محور و مدار آن نظامیان هستند جمع کنم و از همین جا آقای حسین شریعتمداری را به یک مناظره ولو در کیهان دعوت می کنم تا معلوم شود آنچه در ۲۲ خرداد ۸۸ اتفاق افتاد انقلاب مخملی بود و یا کودتای یک اقلیت استبداد طلب در درون حکومت و با استفاده غیر قانونی از همه ابزارهای اطلاعاتی و امنیتی و قضایی علیه رقبای قانون گرای خود بود”.

گفتنی ست منابع امنیتی و نظامی تاکنون بارها در خصوص اینکه تاج زاده و دیگر زندانیان حوادث بعد از انتخابات به انجام اعترافاتی در مورد نتیجه انتخابات و حوادث پس از آن تن داده اند، مطالبی منتشر کرده اند؛ در برخی موارد نیز اقدام به انتشار گزارشاتی در این زمینه کرده اند که هر بار از طرف زندانیان و یا خانواده ها آنان تکذیب شده است.