احمدی نژاد به دنبال بهار است

نویسنده

» تحلیل اشتاندارد

محمود احمدی نژاد به طور آشکار برخلاف خواسته های علی خامنه ای عمل می کند.

به نظر می رسد که او قصد ندارد بدون سر و صدا صحنه سیاسی ایران را ترک کند. او در انتخابات بعدی ریاست جمهوری نمی تواند نامزد شود، ولی با جدیت درتلاش است تا پروژه خود دایر بر نامزدی رحیم مشایی را عملی سازد. اردوگاه محافظه کاران با سمت او به عنوان معاون رییس جمهور به مخالف برخاستند و وی را به “سحر و جادو” متهم کردند. او به شدت مورد تنفر آنهاست.

احمدی نژاد در مراسم سالگرد انقلاب به کرات از شعار “زنده باد بهار” استفاده کرد. استعاره “بهار” از زبان مشایی گرفته شده و نشان از بازگشت مهدی، امام دوزادهم شیعیان دارد که ده قرن است گفته می شود از نظرها پنهان شده. احمدی نژاد علی رغم انتقادات، از نامزدی مشایی حمایت می کند.

اگر احمدی نژاد را در غرب به عنوان نماینده حکومت آیت الله ها می شناسند، ولی در واقعیت او و مشایی طی سال های اخیر بارها نسبت به عملکرد حاکمیت جمهوری اسلامی اعتراض کرده اند و به عنوان مثال شعارهایی مانند “مکتب ایرانی” سر داده اند؛ برعکس جمهوری اسلامی اعتقاد به “مکتب اسلامی” دارد. واژه “بهار” در شعار او احتمالاً به بهار عربی مربوط نمی شود، زیرا احمدی نژاد، که انتخاب خودش نیز در سال ۲۰۰۹ بسیار جنجال آفرین شد، در سخنانش گفت: “مردم حق دارند که خود رهبران شان را انتخاب کنند.” سیستم انتخاباتی که صرفاً روی کاغذ باشد کافی نیست.

احمدی نژاد همچنین اظهار داشت که شاید در انتخابات آتی علیه انتخاب اردوگاه او مهندسی شود. اشاره او به سخنان علی سعیدی، نماینده علی خامنه ای در سپاه پاسداران بود که گفته بود “وظیفه سپاه مهندسی معقول انتخابات است”.

ولی در دیگر اظهارات احمدی نژاد می توان به خوبی دید که او نسبت به نظام جمهوری اسلامی نیز انتقادات اساسی دارد و در نظر او، انتخاب رهبری به صورت دموکراتیک انجام نمی شود. اولین رییس جمهور “ضدآیت الله ها” در جمهوری اسلامی به طور آشکار نصایح خامنه ای دایر بر کنار گذاشتن اختلافات را زیر پا گذاشت. درهمین راستا، اختلافات میان او و برادران لاریجانی به شدت بالا گرفته.  

همه می دانند که منظور احمدی نژاد از جمله انقلاب متعلق به “یک گروه خاص” نیست چه بود. منظور او به برادران لاریجانی بود که یکی رییس مجلس، یکی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و دیگری رییس قوه قضاییه است.

او در آخرین جلسه اش در مجلس، فاضل لاریجانی، دیگر برادر رییس مجلس ایران را به فساد مالی متهم کرد و غیرمستقیم اتهاماتی را نیز به علی لاریجانی و صادق لاریجانی وارد نمود. رییس مجلس نیز پاسخ تندی به او داد.

تمامی این رویدادها در فضایی بسیار متشنج اتفاق افتاد. اینکه رییس جمهور به میل خود مجلس را ترک کرد یا او را از مجلس بیرون کردند به طور دقیق مشخص نیست. 

احمدی نژاد نیز بیکار ننشست: علی لاریجانی مجبور شد سخنرانی خود را در قم قطع کند، زیرا عده ای فریاد “بهار” سرمی دادند.

شاید احمدی نژاد قبل از اتمام دوره ریاست جمهوری اش برکنار شود، ولی عقیده براین است که خامنه ای با این کار بیش از همه به خود ضربه خواهد زد. احمدی نژاد در ایران تحریم زده همواره براساس دیدگاه های محافظه کاران عمل کرده که به هرحال می توان اذعان داشت در جهت منافع “دشمنان ایران” بوده است.

منبع: اشتانداردhttp://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran، ۱۹ فوریه