اعتراض کیهان به کودتای مشایی

نویسنده
نازنین کامدار

» صف بندی جدید راستگرایان در برابر هم

برکناری مدیرمسئول روزنامه ایران و واگذاری سرپرستی این مجموعه دولتی به علی اکبر جوانفکر که طی دو روز گذشته این روزنامه را با عکس های درشت اسفندیار رحیم مشایی در صفحه اول منتشر کرده، کیهان و دیگر اصولگرایان مخالف مشایی را به واکنش واداشت. کیهان در این مورد نوشته: “رئیس دفتر رئیس جمهور و مدیرعامل ایرنا در روزنامه رسمی دولت کودتا کردند!”

روزنامه کیهان منظورش از آنچه را که “کودتا” نامیده،چنین تشریح کرده است: “روزنامه ایران که طی چند روز اخیر با سفید گذاشتن نام مدیر مسئول (کاوه اشتهاردی) منتشر می شد، روز گذشته در حالی منتشر شد که نام علی اکبر جوانفکر به عنوان «سرپرست» (به جای مدیرمسئول) درج شده و نام اعضای شورای سردبیری نیز به کلی حذف شده بود. همزمان تصویر و اخبار اسفندیار رحیم مشایی نیز بر صفحه اول و صفحات داخلی روزنامه مذکور نقش بست. ماجرای بی سابقه اخیر از چهارشنبه هفته گذشته در روزنامه ایران رخ داده اما با وجود سپری شدن 5 روز، هنوز هیچ خبر رسمی درباره برکناری بی سرو صدای مدیرمسئول (کاوه اشتهاردی)، شورای سردبیری و شورای سیاستگذاری روزنامه ایران منتشر نشده است. این در حالی است که معمولا در تغییراتی از این دست، جایگزینی مدیرمسئول به صورت رسمی و با انتشار حکم مقام ذی ربط صورت می گیرد”.

کیهان می افزاید: “برکناری مدیرمسئول روزنامه ایران، صرفا با ارسال یک پیامک انجام گرفته و نکته جالب ماجرا این است که وی از حامیان رئیس جمهور محسوب می شد و بیشترین همراهی را با دولت داشت. پیش از این برخی خبرها از تجمیع ایرنا و روزنامه ایران و بردن این مجموعه زیرنظر اسفندیار رحیم مشایی به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور حکایت می کرد اما فارغ از تغییر جایگاه حقوقی خبرگزاری جمهوری اسلامی و روزنامه ایران، نحوه برکناری خاموش مدیریت روزنامه و معرفی نکردن فاعل این اقدام در نوع خود بی سابقه است”.

سایت جهان نیوز هم در واکنش به انتشار عکس مشایی در صفحه اول ایران و با یاداوری این گفته وی که “یک روزنامه ایران داریم که در 4 سال گذشته جرات نداشته عکس من را در صفحه اول خود منتشر کند” نوشت: “پس از آنکه با انتصاب علی اکبر جوانفکر به سرپرستی موسسه و روزنامه ایران، عکسهای مختلف اسفندیار رحیم مشایی در شماره روز یکشنبه روزنامه ایران ظهور کرد، امروز نیز تیتر 1 و عکس بزرگ صفحه اول این روزنامه به رئیس دفتر جنجالی رئیس جمهور اختصاص یافته است.این روزنامه در صفحه نخست خود بدون توجه به مخالفت مقام معظم رهبری با استعفای وزیر اطلاعات، خبر استعفای حیدر مصلحی را نیز در کنار عکس بزرگ مشایی منتشر کرده است”.

جهان نیوز می افزاید: “بعلت اختلاف های متعدد درباره عکس مشایی و خبر استعفای وزیر اطلاعات، صفحات این روزنامه در ساعات پایانی شب و دیرتر از روال عادی برای چاپ ارسال شده است ولی باز هم جوانفکر ارادت ویژه و تمام قد خود به مکتب مشایی را به کرسی نشاند و عکس بزرگ جنجالی ترین عضو دولت برای دومین روز پیاپی در روزنامه رسمی دولت نقش بست”.

 تکذیب مخالفت آیت الله خامنه ای با برکناری حیدر مصلحی نیز بخش دیگری از اقداماتی بود که خشم راستگرایان را متوجه جوانفکر و مشایی کرد.

بنا به نوشته فارس، جوانفکر روز گذشته در متنی که در وبلاگ خود منتشر کرده درباره ماجرای استعفای وزیر اطلاعات نوشته است: “پس از استعفای وزیر اطلاعات و موافقت رئیس‌جمهور محترم با آن، به نظر می‌رسد رسانه‌های دروغ‌پرداز و اقتدارگرا با جعل خبری منتسب به رهبر معظم انقلاب مبنی بر مخالفت ایشان با تغییر وزیر اطلاعات آن هم در ساعات پایانی شب، در حال طراحی و اجرای سناریوی جدیدی علیه دولت برای وانمود‌سازی عدم ولایت‌پذیری رئیس‌جمهور و همچنین قرار دادن رهبر عزیز انقلاب در مقابل خبر دروغ منتشر شده از قول ایشان هستند. کاری که همین رسانه‌ها در سال ۱۳۸۸ و در جریان نامه خصوصی مقام معظم رهبری خطاب به رئیس‌جمهور در باره معاون اولی مهندس اسفندیار رحیم مشایی، انجام دادند و البته به شدت مورد عتاب رهبر معظم انقلاب قرار گرفتند، هر چند تاحدود زیادی به اهداف خود رسیدند و رئیس‌جمهور و پیش از وی آقای مشایی مظلوم واقع شدند”.

 متن منتشرشده از سوی وی که بلافاصله با واکنش رسانه های مخالف مشایی مواجه شد،موجب شد تا ایرنا، خبرگزاری تحت مدیریت جوانفکر، گفته های او را تکذیب کند.