معاون پارلمانی دولت: بنا نبود همه تخلفات احمدی نژاد رو شود

نویسنده
نازنین کامدار

» "شکایات از دولت پیشین را بایگانی کردند گفتند سیاسی است"

واکنش مردان محمود احمدی نژاد به افشای بخشی از فساد بی سابقه دولت های نهم و دهم از طریق شکایت متقابل از مقامات دولت فعلی، با واکنش اطرافیان حسن روحانی مواجه شده به طوری که پس از تاکید چندباره اسحاق جهانگیری به ادامه افشاگری، مجید انصاری، معاون پارلمانی دولت نیز از لزوم افشای حقایق درباره خود محمود احمدی نژاد سخن گفته است.

مجید انصاری که در واکنش به شکایت های متقابل از اعضای دولت یازدهم سخن می گفت، با تاکید بر اینکه “بنا نبود خیلی از مسائل و تخلف های دولت احمدی نژادروشود” به سایت “خانه ملت” گفته: “تصور می‌کنم اقدام آقای احمدی‌نژاد و تیمشان فرار رو به جلو است چون به‌خوبی می‌دانند چه حجمی از تخلفات و شکایات در راه است و دولت بنا ندارد کوچک‌ترین اغماضی نسبت به حقوق مردم کند. دولت اعتقاد داشت که با طرح و بازگوکردن تخلف‌ها ممکن بود بحث سیاه‌نمایی مطرح شود اما حالا که آقای احمدی‌نژاد و دوستانشان این فرصت را فراهم کردند، دولت و آقای جهانگیری استقبال کردند.شکایت احمدی‌نژاد از جهانگیری فرصت مناسبی برای بیان حقایق در مورد خود احمدی‌نژاد است”.

او افزوده است: “بلافاصله بعد از استقرار دولت تدبیر و امید به دستور آقای رئیس‌جمهوری در اجرای موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی که از شعارها و وعده‌های روحانی بود، ستاد ویژه‌ای تشکیل شد و جهانگیری معاون اول مسئول این ستاد انتخاب شد. این در حالی است که ستاد مبارزه با فساد اقتصادی مدت‌ها در گذشته تعطیل شده بود، در این دولت با حضور نمایندگان سایر قوا و مسئولان ذی‌ربط تشکیل جلسه دادند و رسیدگی کردند و گام‌به‌گام در هر موضوعی اگر به فسادی برمی‌خوردند، اقدام قانونی را انجام می‌دادند. این اقدام قانونی در بعضی موارد پیگیری برای بازگرداندن اموال یا وجوه مطلق به بیت‌المال مردم است، در برخی مواقع لازم باشد از طریق قوه قضائیه و طرح شکایت اقدام کنند، که این کار را انجام داده‌اند”.

محمدرضا خباز، معاون تقنینی مجید انصاری در معاونت پارلمانی ریاست جمهوری هم گفته است: “دولت‌های نهم و دهم قانون‌شکن‌ترین دولت‌ها در طول تاریخ بودند. قانون‌شکنی‌های آنها هم در همه جا ثبت شده است، اما متاسفانه گویا آقایان قانون‌شکنی را جرم نمی‌دانند؛ چراکه قانون‌گریزی و قانون‌شکنی برای آنها یک امر روزمره و عادی شده بود. آنها می‌خواهند به این وسیله هواداران خود را که از عملکرد نادرست دولت‌های نهم و دهم به تازگی مطلع شدند، همچنان در صحنه نگه دارند و از طرف دیگر تلاش می‌کنند تا دامنه انتقادهای نسبت به مفاسد گذشته آنها را کم‌تر کنند. تا امروز مسئولان دولت یازهم تلاش کردن با احتیاط در مورد تخلفات دولت‌ گذشته صحبت کنند اما خوشبختانه این شکایت‌ها باعث می‌شود حقایق تخلفات دولت گذشته روشن‌تر شود. امیدوار هستیم که در این میان قوه قضاییه نیز تمام توان خود را برای رسیدگی هرچه سریع‌تر و دقیق‌تر به این پرونده‌ها به کار گیرد تا مشخص شود حق با مدعیان امروز و مجریان دیروز است است یا خیر”.

این اظهارات که واکنشی به شکایت های فله اعضای دولت دهم از مقامات  دولت فعلی است، دیروز در حالی مطرح شد که ماجرای شکایت مشایی از مصطفی پورمحمدی که وی را یکی از عوامل اختلاس ۳ هزار میلیارد تومان معرفی کرده، داغ است و واکنش علی اکبر جوانفکر، از اعضای حلقه نزدیک به احمدی نژاد را نیز در پی داشته است.

او گفته است: “اظهارات آقای پورمحمدی، بیش از آنکه بیان یک اتهام علیه آقای مشایی باشد، به وضوح حاکی از اعلام جرم علیه ایشان است. بنابراین با فرض مجرم بودن آقای مشایی، اعلام نام مجرم از تریبون های عمومی، هم خلاف قانون و هم مغایر با بیانات صریح رهبر معظم انقلاب است، حال آنکه آقای مشایی حتی در جایگاه متهم نیز قرار ندارد زیرا دستگاه قضایی به پرونده مزبور رسیدگی کرده و در فرایند رسیدگی نیز هیچ اتهامی را متوجه ایشان نکرده است. بنابراین اظهارات وزیر محترم دادگستری به نوبه خود نوعی دخالت در کار قضا محسوب می شود و کارکرد دستگاه قضایی را در پرونده مورد اشاره به چالش می کشد. آقای پورمحمدی در حالی به طرح اتهام بی اساس علیه آقای مشایی پرداخته است که در بیست و هشتم آذرماه سال ۱۳۹۱ یعنی زمانی که مسئولیت سازمان بازرسی کل کشور را برعهده داشت، در جمع دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان چنین گفته بود: به موجب قانون، تا جرم اثبات نشده حق انتشار اسامی را نداریم”.

او به عقب نشینی اصولگرایان برای پیگیری پرونده اسفندیار رحیم مشایی که روز قبل از آن در اظهارات غلامحسین محسنی اژه ای بازتاب یافته بود نیز واکنش نشان داده و خطاب به پورمحمدی و اعضای دولت یازدهم گفته است: “اظهارات روز یکشنبه جناب آقای محسنی اژه ای سخنگوی محترم دستگاه قضا مبنی بر عدم اثبات نقش آقای مشایی در پرونده سه هزار میلیاردی، مهر تاییدی بر بی اساس بودن اظهارات غیرمسئولانه آقای پورمحمدی و سوء استفاده وی از موقعیت دولتی برای انتقام گیری شخصی علیه آقای مشایی است. به این ترتیب انتظار نمی رود نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی در برابر این موضوع نگران کننده، از خود بی تفاوتی نشان ندهند”.

محسنی اژه ای در واکنش به سوالی درباره مصاحبه وزیر دادگستری و اشاره به نقش مشایی در پرونده سه هزار میلیاردی گفته بود: “در پرونده سه هزار میلیاردی تا آنجا که من حضور داشتم همیشه مطرح بود که ایشان اعمال نفوذ کرده ولی چیزی در این خصوص تا آن زمان به اثبات نرسید”.