خاطره هاشمی، فرزندانش را به دادگاه کشاند

نویسنده
فیروزه متین

» ادامه حملات به رئیس مجمع تشخیص مصلحت

به دنبال افزایش فشار ها بر هاشمی رفسنجانی به دلیل انتشار خاطره ای از آیت الله خمینی مبنی برمخالفت بنیانگذار جمهوری اسلامی با سر دادن شعار “مرگ بر آمریکا”، وی اعلام کرد انتشار این خاطره به دلیل خطای مدیر سایت اش روی داده است؛توضیحی که پس از احضار فرزندانش به دادگاه منتشر شده است.

هاشمی در حالی از این “خطا” خبر داده که مرکز تنظیم و نشر آثار آیت اله خمینی دو روز قبل خاطره نقل شده از هاشمی را تایید کرده بود؛ اقدامی که منجر به کاهش حملات به هاشمی نشد و به فرمانده سپاه نیز رسید که در مقام اعتراض گفت: “چرا افرادی به خودشان اجازه می‌دهند که در بیانات رهبری و امام راحل خدشه ایجاد کنند؟امام هرگز چنین چیزی را مطرح نکرده و نگاه سازشکارانه‌ به آمریکا نداشتند”.

همزمان با این حملات لفظی، فشار بر خانواده هاشمی هم به عنوان یکی از اهرم های مقابله با وی از سوی اصولگرایان فعال شد و روز گذشته دو فرزند وی به دادگاه احضار شدند تا وی ناچار شود از موضع خود کوتاه بیاید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت دیروز، پس از انتشار خبر ارسال پرونده فاطمه هاشمی به دادگاه و حضور مهدی هاشمی در دادگستری، در سخنانی که روزنامه جمهوری اسلامی آن را بازتاب داده، از انتشار متن خاطره اش در سایت خود ابراز نارضایتی کرده است.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است: “آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤال روزنامه جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه طرح موضوع امکان حذف شعار مرگ بر آمریکا در شرایط کنونی آیا اقدامی غیرلازم و در زمان نامناسب نبود؟ گفتند: این خاطره مربوط به سال‌ها قبل است و مسئول سایت بدون هماهنگی اقدام به انتشار آن در این زمان نمود که اقدامی نادرست بود. علاوه بر این، ایشان گفتند به دفتر تأکید کرده‌ام افراد بدون هماهنگی و اطلاع قبلی از انتشار مطالب منتسب به من خودداری نمایند”.

همزمان با این خبراما سیدمحمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع فاطمه هاشمی از ارسال پرونده موکلش به دادگاه خبر داد.

به نوشته ایسنا، وی گفته است: “هنوز مشخص نیست پرونده خانم هاشمی به کدام دادگاه ارسال شده اما به احتمال زیاد این پرونده در دادگاه کارکنان دولت رسیدگی خواهد شد. پرونده خانم هاشمی پس از صدور کیفرخواست از سوی دادستانی تهران، به دادگاه ارسال شده اما هنوز در دادگاه واصل نشده است. دادستانی تهران به اتهام نشر اکاذیب علیه موکلش در این پرونده اعلام جرم کرده است”.

ایسنا افزوده: “علیزاده طباطبایی پیش از این، اقدام دادستانی تهران در این پرونده را خلاف قانون اعلام و عنوان کرده بود با توجه به اینکه این پرونده شاکی خصوصی ندارد، قابل تعقیب نیست.به گفته وکیل مدافع فاطمه هاشمی نشر اکاذیب جرم عمومی نیست و مدعی العموم فقط در جرایم عمومی می تواند وارد شود بنابراین مدعی العموم حق ورود در این مساله را نداشته است.فاطمه هاشمی رفسنجانی اواخر مرداد ماه امسال به دلیل اظهاراتش درباره اتفاقات مجلس شورای اسلامی در یکی از رسانه ها به شعبه ۱۲ دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و هفته گذشته پس از صدور کیفرخواست از سوی دادستانی تهران این پرونده به دادگاه ارسال شد”.

دقایقی پس از انتشار این خبر، احضار مهدی هاشمی، دیگر فرزند هاشمی رفسنجانی نیز در صدر گزارش ها قرار گرفت.

بر اساس خبر سایت آفتاب، به نقل از وکیل وی اعلام شده است: “در هفته اخیر چندین بار همراه با موکلم برای ارایه توضیحات به دادسرا مراجعه کردیم و آقای مهدی هاشمی به سئوالات بازپرس پرونده پاسخ داد. بازپرس پرونده هنوز تصمیمی در مورد این پرونده اتخاذ نکرده است. بازپرس همچنان در حال انجام تحقیقات و رفع نواقص پرونده است”.

گفتنی ست اولین جلسه رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی، ۱۵ اردیبهشت ۹۲ در دادگاه انقلاب برگزار شد ولی به دلیل موافقت دادگاه با استمهال مهدی هاشمی و همچنین وجود نقص در کیفرخواست، این پرونده به دادسرا بازگشت.

حال اما این پرونده همزمان با نقل خاطره پدر او به علاوه پرونده خواهرش به جریان افتاده و فشار ها را از سطح حملات لفظی به هاشمی رفسنجانی به سمت برخورد های قضایی با وی سوق داده است.

به روال چند سال گذشته هر گاه اصولگرایان از موضع گیری های هاشمی ناخشنود می شوند، پرونده فرزندان وی در دادگاه به جریان می افتد تا از این طریق وی را به عقب نشینی وادار کنند.استفاده از این اهرم در حالیست که حملات لفظی به او نیز کماکان ادامه دارد.

در همین راستا روز گذشته، اسماعیل کوثری نماینده محافظه کار مجلس در اظهاراتی که سایت رجانیوز آن را منتشر کرده، هاشمی را “جفا کار به امام” خوانده و گفته است: “نقل‌قول‌های هاشمی جفا در حق امام است و مردمی که امام را به خوبی‌ می‌شناسند پاسخ رفسنجانی را خواهند داد. امام خمینی در وصیت‌نامه خود فرمودند که اگر نقل‌قولی از ایشان بدون سند منتشر شد، قابل استناد نیست و برهمین اساس اظهارات هاشمی طبق وصیت‌نامه حضرت امام غیرقابل استناد است”.

احمد توکلی هم گفته است: “این سخنان بیشتر از آنکه موجب وحدت ملی شود، تعارضات را افزایش داده و باعث ایجاد تردید در جامعه می‌شود. اگر کسی بخواهد در آستانه مذاکرات ژنو منافع ملی را در نظر بگیرد، هیچگاه چنین اظهارنظری که نشان‌دهنده موضع ضعف باشد را بیان نمی‌کند. چند روزنامه اصلاح‌طلب درباره این موضوع مطالبی نوشتند و موضع غیرملی اتخاذ کردند که همین باعث کاهش قدرت چانه‌زن دولت می‌شود، البته آنها بر اساس منافع و خواستشان حرکت می‌کنند اما از سیاستمدارانی که سال‌ها در انقلاب بوده و زحمت کشیده‌اند، بعید است چنین مواضعی اتخاذ کنند”.