جان کری به یافت راه حل دیپلماتیک خوش بین است

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه پس از دیدار با همتای اروپایی خود، کاترین اشتون، که مذاکرات ژنو را انجام خواهد داد، نسبت به یافت راه حل دیپلماتیک با ایران بر سر پرونده اتمی ابراز خوش بینی کرد.

آقای کری طی یک سخنرانی در لندن بدون حضور رسانه ها با حالتی استعاره آمیز گفت: “فعلاً پنجره دیپلماتیک روز به روز بیشتر باز می شود.” این سخنرانی سپس ازطریق کنفرانس تصویری به ایالات متحده مخابره شد و در برابر “کمیته امور عمومی آمریکا و اسراییل”، که یک گروه فشار طرفدار اسراییل است، به نمایش درآمد.

رییس دیپلماسی آمریکا به اعضای این سازمان قدرتمند یهودی-آمریکایی که نشست سالانه خود را با حضور ۱۶۰۰ نفر برگزار می کردند گفت: “ولی می خواهم بدانید که چشمان ما کاملاً باز است.”

آقای کری در اشاره به خواست ایران برای گشایش دیپلماتیک که از یک ماه پیش آغاز شده و ایالات متحده نیز از این موضع جدید استقبال کرده، افزود: ما به دنبال یک راه حل مسالمت آمیز برای برنامه اتمی ایران هستیم، ولی حرف باید با عمل همراه باشد.”

درحالی که نزدیک شدن واشنگتن و تهران باعث نگرانی دولت یهود شده، وزیر خارجه آمریکا به اعضای این سازمان گفت: “به هرحال، حتی در صورت توافق با ایران، ما کاملاً به مسأله امنیت اسراییل واقف ایم.”

ایالات متحده و ایران که روابط دیپلماتیک خود را از آوریل ۱۹۸۰ قطع کرده اند، در ماه سپتامبر پس از تماس تلفنی تاریخی میان باراک اوباما و همتای ایرانی اش، حسن روحانی، به طور رسمی ارتباط خود را ازسر گرفتند.

آقای کری همچنین با همتای ایرانی خود، محمد جواد ظریف، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرد.

یکی از مسؤولان عالی رتبه وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته گفت که ایالات متحده “آماده مذاکره و آماده شنیدن” پیشنهادات ایران برای حل و فصل مسأله اتمی مناقشه آمیزش است. او در ادامه گفت که ایران باید قدر “فرصت های تاریخی” را بداند و در یافت راه حل دیپلماتیک برای بحران به وجود آمده گام بردارد.

گروه ۱+۵ و ایران روز سه شنبه و چهارشنبه برای آغاز دور جدید مذاکرات اتمی در ژنو گردهم خواهند آمد.

منبع: نوول ابزرواتور، ۱۴ اکتبر