عکس: ده مکان دیدنی افغانستان

نویسنده

باغ بابر

باغ بابر از قدیمی ترین باغهای کابل است که بخشی از تاریخ این شهر را با خود دارد. این باغ را ظهیرالدین محمد بابر، بنیانگذار امپراطوری گورگانیان هند، پس از آن که کابل را در ۱۵۰۴ (۹۱۰ هجری قمری) به تصرف خود در آورد، احداث کرد.

این باغ، برای حدود چهارصد سال تفرجگاه فرمانروایان و شاهان مختلف بود. برخی از این فرمانروایان ساختمانهای جدید به این باغ افزودند.

باغ بابر مانند دیگر ساختمانهای سلطنتی، برای صدها سال رازناک و مرموز بود و کسی اجازه ورود به آن را نداشت. دروازه های باغ بابر در سال ۱۹۳۰، در زمان حکومت نادر خان، به روی مردم گشوده شد و به تفریحگاه عمومی تبدیل شد.

منار جام

منارجام در مناطق کوهستانی ولایت غور قرار دارد.

این منار در قرن دوازدهم میلادی ساخته شده و ۶۵ متر ارتفاع دارد و در سال ۲۰۰۲ مرکز حفظ میراث جهانی یونسکو خواستار ثبت این منار در فهرست میراث فرهنگی جهان شد.این بنا بعد از قطب منار در دهلی نو، هندوستان بلندترین مناره خشتی جهان است. یونسکو می‌گوید به دلیل جریان آب در رودخانه‌ای که در نزدیکی منار جام قرار دارد، این منار بزرگ، در حال فرسایش است.

مسجد عیدگاه

مسجد عیدگاه در باغ علیمردان در شهر کابل افغانستان قرار دارد. این مسجد درسال ۱۳۱۱ ه. ق. بنا نهاده‌شده و کار تعمیر آن در سال ۱۳۱۵ ه. ق. پایان یافت. دراین مسجد غیر از ادای نماز، اجتماعات و جرگه‌های رسمی نیز برگزار می‌شد مثلاً جنگ با بریتانیا جهت استرداد استقلال افغانستان از منبر سنگی همین مسجد اعلان شد.

دریاچه غرقا

دریاچه غرقا در نزدیکی کابل یک محل تفریحی است.

باغ وحش کابل

باغ وحش کابل در سال ۱۳۴۶ توسط خانواده محمدظاهرشاه تاسیس شده و سردار نادر، فرزند محمدظاهرشاه رئیس افتخاری این باغ وحش بوده است. باغ وحش کابل با داشتن فضایی زیبا و حیوانات مختلف، در روزهای رخصتی، به خصوص جمعه ها یکی از تفریحگاه های افغانستان است.

در این باغ وحش حیواناتی از قبیل: شیر، خرس، گاو وحشی، شتر، روباه، کفتار، میمون، آهو و… و پرندگانی همچون: طاووس، کرکس، طوطی، عقاب، بوم، کبوتر، کبک، پرندگان صحرایی و… یافت می شود که بعضاً نسل آنها رو به انقراض است.

مسجد جامع هرات

مسجد جامع هرات یا مسجد جمعه هرات از مسجدهای کهن و با معماری باارزش در شهر هرات است که بیشتر گسترش آن در دورهٔ طلایی عهد تیموریان است. این مسجد را سلطان غیاث الدین غوری در سال ۵۹۷ ق. طرح ریزی کرد اما موفق به تکمیل آن نشد. جسد وی در سال ۱۲۰۲ میلادی در زیر گنبد در عقب ایوان شمالی مسجد دفن شد.

غارهای تورا بورا

این مجموعه غار در کوهستانی بین مرز افغانستان و پاکستان قرار دارد. درون غارها شبیه با ساختمان های چند طبقه است. غارهای تورا بورا در زمان حملات تروریستی ۱۱سپتامبر بسیار مشهور شد زیرا گفته می شد که بن لادن در آنجا مخفی شده است. در گزارش ارتش آمریکا آمده است که غارهای تورا بورا پایگاه طالبان بوده است که گنجایش ۲۰۰۰ نفر را داشته است.

موستاق اتا

موستاق آتا دومین کوه مرتفع منطقه کولان شان بوده و در ضلع شمالی آن واقع شده است  این رشته کوه در غرب ایالت سین کیانگ ودر نزدیکی مرز چین و تاجیکستان قراردارد. موستاق آتا حدود ۴ کیلومتر بالاتر از دره کولان شان و در جنوب کونگور واقع است. زیبایی موستاق آتا که یکی از ۵۰ کوه مرتفع دنیا به شمار می رود آنرا به یکی از اغوا کننده ترین کوههای ۷۰۰۰ متری دنیا تبدیل کرده است.

فلات پامیر

فلات رشته کوه های پامیر که بخشی از آن در افغانستان است، زیباترین بهار را دارد. رودخانه زیبای پامیر نیز از این رشته کوه جاری شده است.

تنگه خیبر

تنگه خیبر یا گردنه خیبر دره و گذرگاهی معروف در رشته کوه هندوکش است که در مرز میان افغانستان و پاکستان قرار دارد. این گردنه که قرنها راه داد و ستد و هجوم از آسیای مرکزی بوده اینک حلقه عمدهٔ ارتباطی بین پیشاور (پاکستان) و کابل (افغانستان) است. این گردنه ارتفاعش از ۱۰۷۰ متر تجاوز نمی‌کند.