نظر خامنه ای عبور از برجام است

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» سعیدی: دوران بحث به پایان رسید

پس از تایید توافق هسته ای با گروه ۵+۱ از سوی رهبر جمهوری اسلامی که البته با ارایه شرط هایی به دولت همراه و موجب تنش هایی میان دولت و مخالفانش شده، نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران در اظهاراتی به صراحت اعلام کرد نظر او در این ارتباط عبور از مساله هسته ای و برجام است.

حجت الاسلام علی سعیدی در جریان سخنرانی در یک مراسم عزاداری ماه محرم درمجتمع دانشگاهی امیرالمومنین نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت: “نظر ایشان(آیت الله علی خامنه ای) عبور از موضوع هسته‌ای و وحدت و مقاومت در برابر خواسته‌های نامشروع دشمن در موضوعات فرا هسته‌ای است.”

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران اضافه کرده: “آمریکا از تعامل با ایران ۵ هدف را دنبال می‌کند: اول، حرکت به سمت مذاکرات فرا هسته‌ای و دخالت در موضوعات موشکی، نظامی و…؛ دوم، حل مشکلات اقتصادی اروپا و استفاده از پتانسیل بازار ایران؛ سوم، قطع محوریت و ارتباط ایران در غرب آسیا با سوریه، لبنان، یمن و حزب‌الله؛ چهارم، تقویت جریان سازش و قربانی کردن جریان مقاومت در فلسطین و حزب‌الله در لبنان و پنجم، ایجاد فاصله بین ایران و عراق.”

او با گفتن اینکه “حضرت آقا ظرف مدت ۶ ماه ۷۰ بار از واژه نفوذ استفاده کردند” همچنین مدعی شده: “نفوذ آمریکا چند جنبه دارد؛ اول جنبه اقتصادی و اشباع بازار ایران از کالاهای لوکس و مصرفی، دوم نفوذ سیاسی و سوم نفوذ فرهنگی است که با اهمیت‌ترین اقدام دشمن علیه ایران است.از دید مقام معظم رهبری، نفوذ فرهنگی آمریکا در ایران قابل تحمل نیست و دولت و آحاد ملت باید با کار فرهنگی خودجوش جلوی نفوذ فرهنگی دشمن را بگیرند.”

آیت الله علی خامنه ای ۲۹ مهرماه در نامه ای به حسن روحانی رییس دولت جمهوری اسلامی مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره توافق هسته ای جمهوری اسلامی با گروه ۵+۱ که به برجام معروف شده است را تایید و در عین حال شروطی درباره این توافق مطرح کرد که جنبه توصیه و هشدار داشت.

به نظر می رسد اظهارات اخیر رهبر جمهوری اسلامی درسپاه پاسداران بیشتر خطاب به منتقدان توافق هسته ای و مخالفان دولت باشد که در ماه های اخیر ابتدا در پی سکوت رهبر جمهوری اسلامی، سپس واگذاری تصویب این توافق به مجلس و بعد تصویب ناگهانی آن درمجلس و شورای عالی امنیتی ملی دچار اختلاف و چند دستگی شده اند و درحالی که تا پیش از این تنها پیکان حملات خود را علیه دولت نشانه می رفتند هم اکنون پس از تصویب برجام، رییس مجلس و همچنین شورای عالی امنیت ملی را نیز آماج انتقادهای خود قرار می دهند.

از دیگر سو همزمان با اظهارات حجت الاسلام علی سعیدی، سرتیپ پاسدار رسول سنایی راد در سرمقاله شماره اخیر هفته نامه داخلی صبح صادق نیز به موضوع تصویب توافق هسته ای توسط رهبر جمهوری اسلامی پرداخته و تاکید کرده است که “دوران مجادله نسبت به متن برجام” به پایان رسیده است.

رییس اداره سیاسی سپاه پاسداران در مقاله خود تاکید کرده: “حال که با تأیید مصوبه شورای عالی امنیت ملی و ملاحظات آن و همچنین تدابیر تصریحی رهبر فرزانه انقلاب حضرت امام خامنه‌ای در نامه به رئیس محترم جمهور، به دوره اجرای برجام رسیده‌ایم، دوران هرگونه بحث و مجادله نسبت به متن برجام به پایان آمده و برای متقاعد کردن دشمن برای خودداری از هرگونه سوءاستفاده و نقض عهد از یک‌سو و جلوگیری از موفقیت احتمالی او در نفوذ، از نخبگان و نیروهای فکری انتظار می‌رود در سد نفوذ احتمالی، یا هرگونه فرصت‌طلبی و سوءاستفاده در نحوه اجرا و تحمیل خسارت‌های احتمالی از ناحیه آن در این جنگ سیاسی و حقوقی نقش مؤثر و تاریخی خود را فراموش نکنند.”

معاون سیاسی سپاه در عین حال در مقاله خود مدعی شده است که “دشمن در پسابرجام نه‌تنها به حل مسائل اقتصادی و معیشتی کمک نخواهد کرد، بلکه به دنبال باز کردن مجاری نفوذ به بازار اقتصادی و وابسته‌سازی کشور به خود و گشودن مسیر رابطه و اعمال جنگ نرم و تغییر باورهای انقلابی برای بازگرداندن کشور به دوران پیش از انقلاب به‌مثابه یک ژاندارم همراه خواهد بود.”

رهبر جمهوری اسلامی در پی از توافق هسته ای با گروه ۵+۱ در اظهارات مختلف خود نسبت به شرایط دوران پس از این توافق و “نفوذ ” در جمهوری اسلامی هشدار داده است.

 خامنه ای ۲۶ مردادماه امسال برای نخستین بار پس از توافق هسته ای جمهوری اسلامی با گروه ۵+۱مدعی “نقشه دشمن” برای نفوذ به جمهوری اسلامی شد و گفت: “در این جریان مذاکرات هسته‌ای -این توافقی که حالا نه در اینجا هنوز تکلیفش معلوم است، نه در آمریکا؛ هم اینجا معلوم نیست که رد بشود یا قبول، هم آنجا معلوم نیست که رد بشود یا قبول- نیّت آنها این بود که از این مذاکرات و از این توافق، وسیله‌ای پیدا کنند برای نفوذ در داخل کشور. ما این راه را بستیم و این راه را به طور قاطع خواهیم بست؛ نه نفوذ اقتصادی آمریکایی‌ها را در کشورمان اجازه خواهیم داد، نه نفوذ سیاسی آنها را، نه حضور سیاسی آنها را، نه نفوذ فرهنگی آنها را؛ با همه‌ی توان -که این توان هم بحمدالله امروز توان زیادی است- مقابله خواهیم کرد؛ اجازه نخواهیم داد.”

این گفته های رهبر جمهوری اسلامی یک هفته پس از آن مطرح شد که باراک اوباما رییس دولت ایالات متحده امریکا در گفت و گویی با وبسایت مایک و در پاسخ به پرسش های جوانان ایرانی، امریکایی و اسراییلی، بر لزوم تغییر رفتار و سیاست ها در جمهوری اسلامی پس از توافق هسته ای تاکید کرده بود.

او گفته بود: “باید در داخل ایران گذار صورت بگیرد، حتی اگر تدریجی باشد. گذاری که در آن درک شود که شعار مرگ بر آمریکا و انکار هولوکاست توسط رهبران ایران و تهدید اسرائیل به نابودی و دادن اسلحه به حزب‌الله، گروهی که در فهرست تروریستی قرار دارد و کارهایی از این دست از ایران در چشم بخش اعظم جهانیان، کشوری طردشده می‌سازد.”

باراک اوباما همچنین تاکید کرده بود: “در لحظه‌ای که رژیم ایران از این نوع گفتار و رفتار دست بردارد، ایران به خاطر وسعت، استعداد و منابعی که دارد بلافاصله در چشم جهانیان نفوذ و قدرت بیشتری پیدا خواهد کرد. امید من این است که چنین اتفاقی بیفتد. چنین امری نیازمند تغییر در سیاست و رهبری ایران است. تغییر طرز فکر در زمینه رویکرد ایران به بقیه جهان و رویکردشان به کشورهایی مثل ایالات متحده.”

رهبر جمهوری اسلامی در دوماه اخیر بارها بر موضوع “نفوذ دشمن” پس از توافق هسته ای اشاره کرده است. او از جمله۲۵ شهریورماه در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران از تلاش عده ای برای “تبدیل انقلاب به جمهوری اسلامی” انتقاد کرد.

آیت الله علی خامنه ای گفته بود برخی “جوری حرف میزنند که معنایش این است که انقلاب تمام شد؛ تبدیل انقلاب به جمهوری اسلامی. اصلاً قابل تبدیل نیست؛ جمهوری اسلامی باید مظهر انقلاب باشد. یعنی همان حالت تجدیدپذیری، همان حالت تحوّل دائمی، همان حالت باید در جمهوری اسلامی وجود داشته باشد والّا جمهوری اسلامی نیست؛ حکومت اسلامی نیست؛ انقلاب یک امر مستمر است.”

او با تاکید بر اینکه “امروز نفوذ دشمن یکی از تهدیدهای بزرگ است برای این کشور” از “نفوذ اقتصادی، امنیتی” به عنوان نفوذهایی کم اهمیت تر از “نفوذ سیاسی و نفوذ فرهنگی” یاد کرده بود.

آیت الله علی خامنه ای خطاب به فرماندهان سپاه چنین هشدار داده بود: “نفوذ سیاسی هم این است که در مراکز تصمیم‌گیری و اگر نشد تصمیم‌سازی، نفوذ بکنند. وقتی دستگاه‌های سیاسی و دستگاه‌های مدیریّتی یک کشور تحت‌تأثیر دشمنان مستکبر قرار گرفت، آن‌وقت همه‌ی تصمیم‌گیری‌ها در این کشور بر طبقِ خواست و میل و اراده‌ی مستکبرین انجام خواهد گرفت؛ یعنی مجبور میشوند. وقتی یک کشوری تحت نفوذ سیاسی قرار گرفت، حرکت آن کشور، جهت‌گیری آن کشور در دستگاه‌های مدیریّتی، بر طبق اراده‌ی آنها است؛ آنها هم همین را میخواهند.”

وی همچنین برای نخستین بار بصورت تلویحی از آینده جمهوری اسلامی پس از ۱۰ سال و یا دوران پس از خود سخن گفته و تاکید کرده بود: “چنانچه ما بیدار باشیم، امید آنها (دشمنان) ناامید خواهد شد. آنها منتظر نشسته‌اند که یک روزی ملّت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران خوابش ببرد؛ منتظر این هستند. «وعده میدهند که ده سال بعد، ایران آن ایران نیست و دیگران هم که دیگر کاری نمیکنند!» تصوّرشان این است. نباید گذاشت این فکر و این امید شیطانی در دل دشمن پا بگیرد؛ باید آن‌چنان پایه‌های انقلاب و فکر انقلابی در اینجا مستحکم باشد که مُردن و زنده بودن این و آن و زید و عمرو، تأثیری در حرکت انقلابی این کشور نگذارد؛ این وظیفه‌ی اساسی نخبگان سپاه و همه‌ی نخبگان انقلابی این کشور است.”

اخیرا فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در اظهاراتی از بی توجهی به موضوع “نفوذ دشمن” که توسط آیت الله خامنه ای مطرح شد انتقاد کرده و گفته: “همه تلاش دشمنان ازجمله آمریکا و اصحاب منطقه‌ای و داخلی آن‌ها بر این است تا ما را به عقب یعنی دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برگردانند؛ به همین خاطر چنانچه فکر کنیم دشمن خیرخواه ما است، قطعا از زیان‌کاران خواهیم بود.”

او نیز بدون نام بردن از شخصی گفته بود: “به غیر دشمنان بیرونی که چنین تفکری دارند، متأسفانه «بعضی افراد داخلی» هم به اصول اساسی انقلاب اسلامی که همان پایداری در برابر زورگویان است، توجهی ندارند؛ لذا مردم را به سازش در برابر دشمنان توصیه می‌کنند؛ در حالی که به عواقب شوم آن هیچ توجهی ندارند.”

سرلشکرپاسدار عزیز جعفری همچنین برای نخستین بار از مناقشه و مذاکرات درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به عنوان “فتنه هسته ای” یاد کرده و مدعی شده بود که “در این فتنه دشمنان به بهانه هسته‌ای بیشترین فشارهای اقتصادی، امنیتی، سیاسی و نظامی را وارد کردند و بدین شکل فتنه بزرگی را علیه مردم کشورمان رقم زدند. نکته مهم این است که اگر توافق هسته‌ای تصویب شود، وارد فضای جدیدی می‌شویم که طی آن دشمنان در داخل و خارج به دنبال سوء استفاده خواهند بود؛ تا مسیر انقلاب را به انحراف بکشانند.”