حزب احمدی‌نژادی‌ها؛ تایید یا تکذیب؟

نویسنده
حسین محمدی

» در پی بازداشت بقایی مطرح شد:

تنها چند روز بیشتر از خبر تشکیل حزب “یکتا” با حضور نزدیکان محمود احمدی‌نژاد نگذشته است که در بحبوحه بازداشت حمیدبقایی، معاون اجرائی دولت دهم، برخی از اعضای سابق کابینه محمود احمدی‌نژاد نیز عضویت خود در این حزب را تکذیب کرده‌اند. برخی اما تشکیل چنین حزبی را تایید کرده و گفته اند که “برای بررسی و گزارش مشکلات کشور به‌صورت شفاف تشکیل شده است”.  

حسین صفار هرندی٬ پرویز فتاح و کامران باقری لنکرانی سه عضو کابینه احمدی‌نژاد هستند که حضور خود در این حزب جدید را تکذیب کرده‌اند. “یکتا” نام اختصاریِ حزبی با نام “جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی” است که با حضور “جمعی از وزیران و معاونان رئیس جمهور در دولت نهم و دهم” تشکیل شده بود.  

 خبر تاسیس این حزب نخستین بار توسط وب‌سایت جماران - نزدیک به خانواده آیت‌الله خمینی ـ- منتشر شد. سپس روزنامه شرق در گزارش مفصلی، به بحث تاسیس این حزب پرداخت.  

 وب‌سایت جماران به نقل از “یک فرد نزدیک به رئیس دولت‌های نهم و دهم” نوشت که برای تاسیس این حزب “استمزاج ونظرخواهی از احمدی نژاد صورت نگرفته” است. جماران نوشت که این حزب ۱۷ عضو دولت احمدی‌نژاد با ریاست مصطفی محمدنجار هستند. به نوشته جماران “طریقت منفرد، فریدون عباسی، مسعود زریبافان، حمیدرضا حاجی بابایی، کامراندانشجو، کامران باقری لنکرانی و…” دیگر اعضای این حزب هستند.  

 روزنامه شرق در گزارش خود از “پرویز فتاح و حسین صفارهرندی” به عنوان دیگر اعضای این مجموعه نام برد و نوشت که محمود احمدی‌نژاد “امروز نیاز به تشکیلات دارد. حزب یکتا می‌تواند بخشی از این فقدان را برای محمود جبران کند. احتمالااگر امروز دوستان یکتای احمدی‌نژاد بخواهند به صورت علنی از نزدیکی خود با او سخن بگویند، از سوی اصولگرایان رانده خواهند شد، لذا فعلا تصمیم به حرکت با چراغ خاموش گرفته‌اند”.

 عبدالرضا داوری، از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، در گفت‌وگو با خبرگزاری اصول‌گرای آریا از یکتا با عنوان “وجه تکنوکراتیک جبهه پایداری” یاد کرد و گفت: “جریان«یکتا»وجه تکنوکراتیک جبهه پایداری است که از لحاظ گفتمانی به این جبهه نزدیک است و حتی آقای فریدون عباسی که در شورای مرکزی این حزب است در بسیاری از برنامه های جبهه پایداری شرکت میکند لذا بنده معتقدم قرابت های ایدئولوژیک گفتمانی بین آنها وجود دارد البته «یکتا »به دلیل سابقه مدیریتی اعضای آن وجه تکنوکراتیک برجسته تری دارد اینها عمدتا کسانی هستند که در دولت گذشته وزیر یا معاون رییس جمهور بوده اند طبیعتانسبت به جبهه پایداری که عمدتا سوابق پارلمانی و غیراجرایی دارند در امور اجرایی کارآمدترند”.

 با این حال چند تن از افرادی که نام آن‌ها به عنوان اعضای این حزب ذکر شده بود٬ این خبر را تکذیب کردند. پرویز فتاح، وزیرسابق نیرو و رئیس فعلی کمیته امداد،‌ نوشت که به دلیل مسئولیت فعلی خود، از حضور در گروه‌های سیاسی خودداری می‌کند. صفارهرندی نیز تاکید کرد که هرگز عضو هیچ حزب و گروه سیاسی نبوده٬ گرچه اضافه کرد:” اکثر افراد نامبرده شده همکاران من در دولت نهم و یا عضو دولت دهم بوده اند [و آنها را] با ویژگی کارآمدی و شایستگی‌های گوناگون می‌شناسم و به ایشان احترام می‌گذارم”.

 کامران باقری‌لنکرانی نیزکه به عنوان کاندیدای اصلی جبهه پایداری در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته مطرح بود،‌تاکید کردکه در حال حاضر عضو جبهه پایداری است و حضور خود در یکتا را تکذیب کرد.  

 فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی نیز در گفت‌و‌گو با فارس، خبر تشکیل چنین حزبی را تایید کرد که به گفته وی”برای بررسی و گزارش مشکلات کشور به‌صورت شفاف در موضوعات سیاست خارجی، داخلی، اقتصادی و آسیب‌هایاجتماعی به مسوولان” تشکیل شده. اما به گفته عباسی “این‌که گفته می‌شود آقای نجار رئیس آن بوده اشتباه است، چون ایشان به دلیل داشتن درجه نظامی نمی‌توانند مسوولیت یک جبهه سیاسی را بر عهده بگیرند و این جبهه تنها سخنگو دارد”.