جیسون رضائیان خسته و ناتوان شده

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصطفی عزیزی اتهامات و حکم ۸ ساله زندان را قبول ندارد

“او بسیار خسته و ناتوان شده است” این توصیف مری رضائیان است مادر جیسون رضائیان از وضعیت این روزنامه نگار زندانی که روز گذشته دومین جلسه دادگاه اش به صورت غیرعلنی برگزار شده؛ خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در ایران که بیش از ۱۱ ماه است در بازداشت به سر می برد و با اتهامات سنگینی چون “جاسوسی به نفع دولت های متخاصم” روبروست. همزمان آرش عزیزی، فرزند مصطفی عزیزی از صدور حکم ۸ سال زندان برای این نویسنده و تهیه کننده تلویزیونی خبر داده است. او در مصاحبه با روز می گویدانتظار دارند دادگاه تجدید نظر این حکم را نقض کند.

مصطفی عزیزی که ۱۲ بهمن سال گذشته پس از بازگشت به ایران دستگیر شده بود و در بند ۸ سالن ۷ زندان اوین به سر می برد، از وضعیت جسمانی خوبی برخوردار نیست. ۱۱ خرداد ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهامات منتسب به او رسیدگی شد؛ اتهاماتی که ۸ سال زندان را در دادگاه بدوی برای او به ارمغان آورده است. آرش عزیزی می گوید: تلفنی با پدرم صحبت کردم حال روحی اش خوب است، او اتهامات اش را اصلا قبول ندارد و می گوید که به هیچ وجه قصد تبانی یا توهین نداشته. پدرم اتهامات را متوجه خودش نمی داند و رد می کند.

او توضیح می دهد: به اتهام اجتماع و تبانی به پدرم ۵ سال حکم زندان داده اند، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در فضای مجازی یک سال و به اتهام توهین به رهبر جمهوری اسلامی هم ۲ سال حکم زندان که در مجموع شده ۸ سال. اما ما انتظار چنین حکمی را نداشتیم و امیدواریم در دادگاه تجدیدنظر فرجی شود.

به گفته وی در حال حاضر خواسته پدرش آزادی با قرار وثیقه است: پدرم می خواهد تا رسیدگی به حکم توسط دادگاه تجدیدنظر با قرار وثیقه آزاد شود، پیش از این هم خواسته اش همین بوده و تاکنون این مساله عملی نشده.

مصطفی عزیزی ساکن کشور کانادا بود و فرزندش پیشتر در مصاحبه با روز گفته بود که وقتی آقای قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه اعلام کرد الان فضایی است که می شود برگشت و کسانی که جرمی مرتکب نشده اند مورد تعقیب قرار نمی‌گیرند، پدرم فکر می کرد مشکلی پیش نمی آید واگر سوالی هم باشد آمادگی پاسخ دادن دارد. اعتقاد داشت کار خلاف قانون نمی خواهد بکند و نکرده است، فکر نمی کرد با چنین چیزی مواجه شود. ما هم امیدوار بودیم.می دانید در شرایط این چنینی آدم بین بیم و امید است، ماهم امیدوار بودیم چنین اتفاقی نیفتد. اگر اینطور فکر نمی کردیم نمی گذاشتیم برود. فکر می‌کردیم با چند بازجویی در نهایت حل می شود فکر نمی کردیم بازداشت کنند.

مادر جیسون رضائیان اما که بیش از یک ماه است به ایران سفر کرده وضعیت فرزندش را خسته و ناتوان توصیف کرده است. او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که تاکنون ۲ بار با این روزنامه نگار دیدار داشته و او را خسته و ناتوان دیده. جیسون رضائیان بیش از ۱۱ ماه است که در بازداشت به سر می برد و روز گذشته دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات او در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به صورت غیرعلنی برگزار شد. اتهام او در کیفرخواست “جاسوسی از طریق جمع‌آوری تصمیمات کشور در خصوص مسائل سیاست داخلی و خارجی و همکاری با دول متخاصم” عنوان شده؛ اتهامی که خانواده او و همچنین مسولان روزنامه واشنگتن پست و دولت امریکا رد می کنند.

تاکنون از جزئیات دادگاه جیسون رضائیان به دلیل غیرعلنی بودن آن چیزی منتشر نشده و به حداقل خبرهایی هم که بیرون منتشر شده سخنگوی قوه قضائیه واکنش نشان داده است. محسنی اژه ای با غیرقانونی خواندن انتشار اطلاعات مربوط به دادگاه گفته که عاملان آن تحت تعقیب قرار خواهند گرفت. پیشتر و پس از برگزاری جلسه اول دادگاه، خبرگزاری مهر گزارش داده بود که جیسون رضائیان متهم شده است که پیش از دستگیری در نامه ای به باراک اوباما عنوان کرده که در ایران با کارگران ساده تا روحانیون پرنفوذ ارتباط دارد. هرچند این مساله از سوی سردبیر واشنگتن پست تکذیب شد و او اعلام کرد که جیسون رضائیان هیچ مکاتبه مستقیمی با رئیس جمهور امریکا نداشته است.

جیسون رضائیان ۲۲ ماه پیش به اتفاق همسرش یگانه صالحی و دو روزنامه نگار دیگر که نام شان اعلام نشده بازداشت شد، سه ماه بعد همسر او با قرار وثیقه آزاد شد اما او همچنان در زندان ماند.