خطر توقیف روزنامه دولت

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» احمدی‌نژاد خاک بر دهان جریان انحرافی بریزد

انتشار ویژه‌نامه‌ای در روزنامه ایران درباره بحث حجاب، موج جدیدی از حملات را علیه اطرافیان احمدی‌نژاد به وجود آورده و از طرفی باعث اعلام جرم دادستان تهران علیه این روزنامه شده است.

روزنامه ایران که از روزنامه‌های وابسته به دولت است، در شماره روز پنج‌شنبه خود ویژه‌نامه‌ای را به طور رایگان و در بیش از 200 صفحه منتشر کرد. این ویژه‌نامه با نام “خاتون”، به بررسی مقوله حجاب می‌پردازد.

بسیاری از نزدیکان و حامیان محمود احمدی‌نژاد، مطالبی را در این ویژه‌نامه منتشر کرده‌اند که با واکنش تند اصول‌گریان مواجه شده است.

 

با این ویژه‌نامه همکاری نکرده‌ایم

علی‌اکبر جوان‌فکر، سرپرست روزنامه ایران و مشاور سابق محمود احمدی‌نژاد، در ابتدای این ویژه‌نامه، چنین نوشته است: “اقدامات پلیسی نه تنها نتیجه مطلوبی از آنها عاید نشده است، بلکه آسیب‌های ناشی از آن به متن جامعه تسری یافته و بر پیچیدگی و دشواری راه حلها خواهد افزود”.

رسانه‌های اصول‌گرا، به شدت به محتوای مطالب این ویژه‌نامه واکنش نشان داده و خواستار برخورد قوه قضاییه با روزنامه ایران و دست‌اندرکاران تهیه این ویژه‌نامه شدند. شاید همین فشارها باعث شد که یک رسانه اصول‌گرا خبر از اعلام جرم دادستان تهران، علیه این روزنامه دهد.

جوان، روزنامه وابسته به دفتر سیاسی سپاه پاسداران، نوشته است که این ویژه‌نامه “ پیش از این قرار بود در خردادماه منتشر شود به علت ضربه ای که این جریان متحمل شد، به تاخیر افتاد و لیکن این جریان کوشیده است تا در ماه مبارک رمضان قاطبه ارزشی و مومن جامعه را به عصبانیت و کنش های هیجانی وادار سازد”. این روزنامه همچنین خبر از آن داده که “تاکنون آیت الله حائری شیرازی و همچنین آیت الله قائم مقامی مصاحبه های خود با این ویژه نامه را تحریف شده اعلام کرده اند”.

رسانه‌های اصول‌گرا همچنین در پی انتشار اخباری مبنی بر تکذیب همکاری برخی افرادبا این ویژه‌نامه هستند. خبرگزاری فارس، به نقل از عباس انسانی، جانشیت سردبیر این ویژه‌نامه، نوشته است: “مطالب حاشیه‌ای و نابجای مندرج در این ویژه‌نامه به هیچ‌وجه مورد تایید بنده نبوده است”.

مجتبی زارعی نیز که نام در ردیف همکاران این ویژه‌نامه بوده، درباره این مساله چنین اظهارنظر کرده است: “اینجانب از روند برنامه ریزی، تهیه، تدوین و انتشار این ویژه نامه کمترین اطلاعی نداشته و تحت هیچ شرایطی از سوی دست اندر کاران آن نشریه ویا خبرگزاری ایرنا طرف مشورت واقع نشده ام و از این حیث حق پیگیری حقوقی را نیز برای خود محفوظ می دانم”.

 

نفوذ جریان انحرافی در ایران

در همین حال شخصیت‌های اصول‌گرا نیز به موضع‌گیری درباره این ویژه‌نامه پرداخته‌اند. حمید رسایی، از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد، روزنامه ایران را تریبون جریان انحرافی دانست و گفت: “جریان انحرافی با پیروی از رویکرد کارگزاران سازندگی در سال‌های 74 و 75 می‌کوشد که برای انحراف افکار عمومی از مسائل اقتصادی‌اش، خود را طرفدار آزادی و… نشان داده و اینگونه وانمود کند که بر سر این مسائل با مخالفینش اختلاف دارد، این در حالی است که نقد اصلی منتقدان جریان انحرافی متوجه مسائل و مفاسد اقتصادی این جریان است”.

وی همچنین با اشاره به این نکته که “ آقای جوانفکر تیمی را در این روزنامه فعال کرد که به لحاظ فکری و فرهنگی دچار آسیب‌های جریان انحرافی بودند”، اضافه کرده است: “این قبیل اقدامات روزنامه ایران در راستای همان دیدارهای مشایی با هنرپیشه‌های آنچنانی تحلیل می‌شود”.

در همین حال تقی رهبر، رییس فراکسیون روحانیان و عضو کمیسیون قضایی مجلس نیز، با “موهن” خواندن ویژه‌نامه روزنامه ایران، گفته است: “در این زمینه اقداماتی انجام خواهیم داد. این مسئله فردا، توسط نمایندگان در مجلس طرح می‌شود و مجلس شورای اسلامی قطعاً نسبت به این حرکت مذموم واکنش نشان خواهد داد”.

این اعتراضات باعث آن شد که دادستان تهران با اعلام این‌که مطالب روزنامه ایران “ترویج اباحه‌گری در حوزه پوشش اسلامی… است که جریحه‌دار کننده عفت و اخلاق عمومی است”، علیه این روزنامه اعلام جرم کرده و پرونده آن‌را به دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع دهد.

 

سایت‌ها علیه روزنامه ایران

علاوه بر این شخصیت‌ها، سایت‌های اصول‌گرا نیز دست‌اندرکاران روزنامه ایران را مورد حمله قرار داده‌اند. سایت رجانیوز، که توسط برخی نزدیکان فاطمه رجبی اداره می‌شود، مطالب این ویژه‌نامه را “ساختارشکنانه” توصیف کرد و از “توهین مستقیم به حجاب برتر” در آن خبر داده است.

سایت جهان‌نیوز – نزدیک به علی‌رضا زاکانی – نیز در مطلبی با اشاره به این نکته که “روزنامه ایران دوران اصلاحات نیز چنین گستاخی نکرد”، مطالب این ویژه‌نامه را “حمله به حکم قرآنی قصاص و حجاب زنان مسلمان” دانسته و افزوده است: “در نتیجه این رویکرد خطرناک روزنامه رسمی دولت است که بسیاری از فعالان فرهنگی و دلسوزان انقلاب نسبت به آن هشدا داده و خواستار رسیدگی نهادهای قانونی از جمله قوه قضائیه به این اهانت‌ها هستند”.

سایت شفاف‌نیوز که توسط برخی از نزدیکان محمدباقر قالیباف اداره می‌شود، مطالب روزنامه ایران را “دست‌پخت جدید جریان انحرافی” دانسته است.

پیکان تیز انتقادات بسیاری از این رسانه‌ها، به مصاحبه مهدی کلهر، مشاور سابق احمدی‌نژاد بر می‌گردد. وی در این ویژه‌نامه رنگ مشکی برای چادر را تقبیح و اعلام کرده است که این رنگ توسط ناصرالدین شاه وارد ایران شده است.

جوان نیز درباره این ویژه‌نامه نوشته است: “این ویژه نامه که پیش از این قرار بود در خردادماه منتشر شود به علت ضربه ای که به جریان انحرافی در ماجرای تحصن خانگی ۱۱ روزه متحمل شد، به تاخیر افتاد و لیکن این جریان کوشیده است تا در ماه مبارک رمضان قاطبه ارزشی و مومن جامعه را به عصبانیت و کنش های هیجانی وادار سازد”.

 

 شکایت متقابل  روزنامه ایران

در حالی که بسیاری از شخصیت‌ها و راسنه‌های اصول‌گرا از طرفی خواستار برخورد قوه قضاییه با روزنامه ایران شده و از طرف دیگر، خواستار آن شده‌اند که نیروهای حامی اصول‌گرایان از “واکنش‌های تند و عصبی” و  افتادن در دام “برخوردهای تند و دوقطبی شدن فضا” جلوگیری ککنند، مسوولان روزنامه ایران، جوابیه‌ای را خطاب به معترضان منتشر کرده‌اند.

آنان در این جوابیه با بر شمردن برخی موارد تحریف شده در نقل مطالب این ویژه‌نامه از سوی برخی سایت‌ها، هم‌چون رجانیوز، خبر از آن داده‌اند که: “روزنامه ایران با مراجعه به دستگاه‌ قضایی، از سایت‌های هتاک و کینه‌توزی که با انتشار مطالب تحریف‌آمیز، سعی در تخریب اعتبار و جایگاه روزنامه وزین ایران کرده‌اند شکایت خواهد کرد”.

در جوابیه روزنامه ایران همچنین آمده: “روزنامه ایران مراتب تنفر و انزجار خود را از این اقدام انحرافی سایت‌های خبری وابسته به یک طیف خاص سیاسی ابراز می‌دارد و بر این نکته تاکید می‌کند که دستگاة های مسئول با دقت و وسواس لازم بر امور نظارت دارند و سایت‌های خبری مزبور با جنجال‌آفرینی و هوچی‌گری قادر به قلب حقایق و وارونه نشان دادن واقعیت‌های پیش‌روی مردم و مسئولان نخواهند بود”.

روزنامه ایران پیش از این نیز چندین بار مورد حمله اصول‌گرایان قرار گرفته و آن‌ها خواستار توقف انتشار این روزنامه شده بودند. آیا انتشار این ویژه‌نامه، می‌تواند تعطیلی این نشریه را موجب شود؟