جنجال رسانه ای دستگیری مراد کاریلان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» خبر بازداشت رهبر پ ک ک جعلی است

“مراد کاریلان رهبر پ ک ک توسط ایران دستگیر شد”. این خبر روز گذشته بعد از پخش از تلویزیون سراسری ترکیه TRT– و انتشار در سایت اینترنتی روزنامه زمان به خبر اول رسانه های ترکیه تبدیل شد.

ساعاتی بعد از بازنشر این خبر در برخی از رسانه های جمهوری اسلامی از جمله خبرگزاری فارس، حزب کاگران کردستان- پ ک ک این خبر بازداشت رهبر خود را تکذیب کرد. مقامات رسمی دو کشور تا کنون واکنشی به انتشار این خبر نداشته اند، اما برخی از منابع خبری کردستان به استناد اعلام چند روز پیش خبرگزاری های حکومتی جمهوری اسلامی، دلیل این اشتباه رسانه های ترکیه را “تشابه اسمی” اعلام کرده اند.

همزمان پ ک ک مسولیت انفجار خط لوله صادراتی گاز به ترکیه را در روز جمعه 21 مرداد به عهده گرفت.

 

ابهام در خبر  دستگیری رهبر پ ک ک

تی آی آر، تلویزیون سراسری ترکیه و سایت اینترنتی روزنامه زمان ترکیه روز شنبه، 22 مرداد ماه با انتشار خبری مدعی شدند که “مراد کارایلان” مرد شماره 2 حزب کارگران کردستان بعد از عبدالله اوجالان رهبر زندانی این حزب، توسط ایران دستگیر شده است.

ساعاتی بعد از انتشار این خبر، کاروان آزادی، یکی از اعضای کنفدراسیون دمکراتیک کردستان این خبر را تکذیب کرد.

حزب کارگران کردستان - پ ک ک – یکی از اعضای اصلی کنفدراسیون دموکراتیک کردستان است که حزب حیات آزاد کردستان - پژاک نیز در آن عضویت دارد.

آقای آزادی به در مصاحبه با وبسایت کردی زبان، روداو، که از رسانه های مستقل کردستان عراق محسوب می شود، گفته است: “این خبر یک دروغ بی اساس است. در حال حاضر ترکیه توطئه جدیدی در را در دستور کار قرار داده که بر اساس آن رهبران پ ک ک هدف قرار گرفته اند.”

همزمان دوزدار حمو، سخنگوی شاخه نظامی پ ک ک نیز در گفتگو با همین وبسایت ضمن تکذیب خبر گفت: “دشمان می خواهند با انتشار این خبر یک جنگ روانی ایجاد کنند.”

فارس، خبرگزاری نزدیک به نیروهای امنیتی نظامی در ایران با اضافه کردن اینکه پژاک شاخه ایرانی پ ک ک است و بر علیه منافع جمهوری اسلامی”در حال اجرای عملیات خونین است” خبر بازداشت مراد کاریلان را به نقل از رسانه های ترکیه باز نشر کرده است.

مقامات رسمی ترکیه و جمهوری اسلامی تاکنون به صورت رسمی نسبت به انتشار این خبر واکنش نشان نداده اند، اما چند روز پیش همزمان با انفجار خط لوله گاز صادراتی ایران به ترکیه در هفتم مرداد ماه، بعضی از خبرگزاری های حکومتی با انتساب این انفجار به  پژاک از دستیگری فردی به اسم مراد کاراساچ با نام سازمانی جمیل و از اهالی ترکیه که از وی به عنوان یکی از رهبران حزب حیات آزاد کردستان نام برده شده بود، خبر دادند.

مراد کارایلان که رسانه های ترکیه مدعی دستیگری او توسط جمهوری اسلامی شده اند، دارای اسم سازمانی جمیل بایک  و متولد ۱۹۵۴ است که در سال ۱۹۷۹ به پ ک ک پیوسته است.

او بعد از عبدالله اوجالان، رهبر زندانی این حزب، به  عنوان رهبر فعلی پ ک ک انتخاب شده است.

وبسایت کردیش پرسکپکتیو که اخبار کردستان را پوشش می دهد، نوشته است: “ تشابه اسامی مراد کاراساچ دستگیر شده با مراد کارایلان که اسم سازمانی او نیز جمیل است می‌تواند این شبهه‌ را ایجاد کرده باشد.”

رسانه های ترکیه پیش از این دو بار دیگر خبر بازداشت و کشته شدن مراد کاریلان را منتشر کرده اند. یک بار در نوامبر سال 2007 اعلام کردند که مراد کاریلان موسوم به جمیل بایاک دستگیر شده و به ترکیه بازگردانده شده است. یک بار دیگر نیز در جولای 2006 اعلام کردند که این رهبر حزب کارگران ترکیه بر اثر حملات توپخانه ای جمهوری اسلامی کشته شده است.

در ساعات پایانی دیروز خبرگزاری فرات، ارگان نزدیک به پ ک ک، در اطلاعیه از سوی این حزب، خبر دستگیری مراد کارایلان که همزمان رئیس کمیته اجرایی کنفدراسیون دموکراتیک کردستان هم است را تکذیب کرده است.

 

انفجار خط لوله گاز صادراتی

اما همزمان با جنجال رسانه ای روز گذشته، شاخه نظامی پ ک ک، حزب کارگران کردستان، مسولیت انفجار خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه، در خاک ترکیه را به عهده گرفت.

خبرگزاری مهر، به نقل از جواد اوجی، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران  در مورد این انفجار نوشته است: “این خط لوله در ۶۰ کیلومتری خاک ترکیه و در نزدیکی تأسیسات اندازه‌گیری گاز بازرگان ایران ساعت یک و۱۰ دقیقه بامداد امروز ۲۱ مرداد ماه منفجر شده است.”

شرکت ملی گاز ایران پس از این رویداد با ارسال نامه‌ای به شرکت بوتاش ترکیه، توزیع‌کننده انحصاری گاز طبیعی در این کشور، آمادگی خود را برای مشارکت در بازسازی این خط لوله گاز و اعزام تیم‌های پشتیبانی، فنی و عملیاتی اعلام کرده است.

به گفته جواد اوجی، معاون وزیر نفت “این سومین بار است که در دو سال گذشته خط لوله صادرات گاز ایران در خاک ترکیه منفجر شده است.”

خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه، در روز جمعه هفتم مردادماه جاری، ساعت دو و ۱۰ دقیقه بامداد نیز منفجر شده بود.

این انفجرا در خاک ایران و در حوالی روستای دنالو شهرستان ماکو رخ داده بود.

چند روز پس از انفجار هفتم مردادماه، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مدعی شد که عاملان این انفجار از اعضای پژاک بوده اند  و هفت نفر از آنان کشته و دستگیر شدند.

به گزارش روابط عمومی وزارت اطلاعات، بر اساس اسناد درون‌گروهی به‌دست آمده افراد بازداشت شده، “مأموریت‌های خرابکارانه متعددی” در دستور کار داشتند که انفجار خط لوله گاز صادراتی ایران به ترکیه در منطقه مرز بازرگان از جمله این اقدامات بوده است.

پس از انتشار این خبر پژاک، حزب حیات آزاد کردستان در اطلاعیه ای که در وبسایت خود منتشر کرد، انفجار خط لوله انتقال لوله گاز ایران به ترکیه را به عهده گرفت.

این انفجارها در شرایطی رخ می دهد که در هفته های گذشته درگیری های “شدیدی” بین نیروهای نظامی پژاک و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مرزهای مشترک با کردستان عراق روی داد.