نگاه♦ کتاب

نویسنده
مرضیه حسینی

کتاب خواندنی نقد بی غش که حاصل گفت وگوی دو استاد نامدار ادب معاصر ایران در باره 5 استوانه فرهنگ ایران است، منتشر شد.

naghdbieshghb.jpg

2 استاد و 5 چهره

نقد بی غش

مجموعه گفت وگوهای صدرالدین الهی با دکتر پرویز ناتل خانلری

در باره: صادق هدایت ف بزرگ علوی، ملک الشعرای بهار، نیما یوشیج و صادق چوبک

نشر تاک – کالیفرنیا

درست بعد از چهل سال، مجموعه گفت و گوهای دکتر صدر الدین الهی با دکتر پرویز ناتل خانلری در باره 5 چهره بزرگ ادبیات معاصر ایران بصورت کتاب انتشار یافته و چون حاصل کار 2 استاد سخت خواندنی و آموزنده است.

صد رالدین الهی – استاد مسلم چند نسل روزنامه نگار ایرانی – که اکنون در غربت می زید، چهل سال پیش در وطنش مثل امروز می نوشت و می سرود و می ساخت. در شعر دستی داشت که راهیش کرد، پاورقی نویسی را رونقی دو چندان داد، اولین و مهمترین مجله ورزشی ایران را پایه ریخت، ا زمهمترین رویدادهای جهان گزارش تهیه کرد و البته مصاحبه که روح زندگی هر روزنامه نگا راست.

در این مسیر بود که به شرح مقدمه خواندنی کتابی به خانه دکتر پرویز ناتل خانلری رسید و پای حرف های استاد بی بدیل ادب معاصر ا یران نشست. حاصل مجموعه گفت وگوهائی بود که در سال 1346 د رمجله “ سپید و سیاه” انتشار یافت.

این مجموعه اکنون بعد از چهل سال که استاد خانلری – به تعبیر کتاب: یکی ا زخا دمان فرهنگ ایران در چند قرن اخیر – رو د رنقاب خاک کشیده و استاد الهی – که عمر پر برکتش دراز باد- دور از میهن است، در دسترس عاشقان فرهنگ و ادب ایران است.

کتاب با مقدمه استادانه وخواندنی دکترالهی در باره سا بقه آشنائی با “خانلر خان” – چنانکه صادق هدایت می نامیدش – آغاز می شود. بعد از آن گفت و گوپیرامون استوانه های ادب معاصر ایران است.

naghdbieshgh.jpg

مفصل ترین و جذاب ترین بخش به” صادق هدایت” اختصاص دارد. د راین گفت و گو که در فاصله یک دهه از مرگ هدایت انجام شده، استادخانلری که از نزدیک و بسیار نزدیک هدایت را می شناخت، تصویری گویا و حقیقی از زندگی و مرگ او ارائه کرده است. نقدی است بی غش از مهمترین نویسنده معاصر ایران. حسن و عیب زندگی و آثار او بر شمرده شده است. بویژه نگاه اجتماعی خانلری که خودکشی هدایت را در پرتو شکست تاریخی وسیاسی آن روزگار تحلیل می کند بسیا رخواندنی و بعد از چها ردهه هنوز تازه است.

اگر دکتر ماشا اله آجوادنی در این عصر تصویر طرفه ای از دنیای هدایت بدست می دهد، 2 استاد دیگر چهل سال پیش طرح متفاوت وواقعگرایا نه ای از سیمای او ارائه کرده اند؛ بویژه بحث وطن پرستی هدایت در هر دو مطرح است.

چهره های دیگر هم شرحی متفاوت از بقیه خوانده ها وشنیده ها د راین کتاب دارند، کاری که فقط از دواستاد بزرگ ساخته است.

کتاب را فقط می توان از طریق پر کردن فرم زیر خرید.