علی اصغر غروی: وقتی ماه در مکه رویت می شود،عید فطر است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» بازداشت و بازجویی برای گذشتن وقت نماز

به علی اصغر غروی،اجازه اقامه نماز عید فطر را ندادند، او را به اتفاق همسر و دخترش بازداشت و پس از ۵ ساعت بازجویی زمانی آزاد کردند؛زمانی که وقت نماز گذشته بود. 

عید فطر در ایران با یک روز اختلاف با سایر کشورهای مسلمان برگزار می شود، علت هم این است که پایان ماه رمضان و اعلام عید فطر در ایران منوط به اعلام رویت ماه شوال از سوی رهبر جمهوری اسلامی است؛ امری که علی اصغر غروی بدان انتقاد دارد و در مصاحبه با روز می گوید  این مرزبندی ها سیاسی است و امکان ندارد که ماه در عربستان یک روز رویت شود و در ایران یک روز دیگر.

سیدعلی اصغر غروی، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران و مسئول شاخه اصفهان این تشکل سیاسی است.به گزارش وب سایت میزان خبر او علاوه بر تحصیلات آکادمیک، تحصیلات حوزوی  در سطح اجتهاد نیز دارد و در برخی از مسائل فتاوی متفاوت وی و پدرش (آیت‌الله غروی)، موجب بارها بازداشت و برخوردهای امنیتی و قضایی با وی در سال‌های گذشته شده است.

او درباره بازداشت و بازجویی های خود و عدم اجازه اقامه نماز عید فطر در مصاحبه با روز توضیح می دهد: «می گویند در ایران همان روزی که رهبری اعلام می کند همه باید نماز بخوانند و نمی توانند با سایر مسلمان ها هماهنگ باشند.ما می گوییم ماه در کره زمین طلوع می کند و اکثریت مسلمان ها هم یک روز را عید می گیرند. فقط در ایران است که  شیعیان روز جداگانه ای را عید می گیرند. شما همین دیشب هم در ایران به ماه نگاه می کردید می دیدید ارتفاع اش آنقدر است که بیش از شب دوم باشد و درواقع شب سوم بود».

آقای غروی می افزاید: “ما می گوییم وقتی قبله ما مکه است و به سوی مکه نماز می خوانیم و حج ما مکه است. وقتی در مکه رویت می شود برای همه مسلمان ها حجت است. جاهای دیگر هم رویت و اعلام می کنند. ما می گوییم وقتی اکثریت اعلام می کنند اجماع اکثریت بر دروغ، امکان پذیر نیست، بنابراین ما هم باید برای ایجاد وحدت بین مسلمان ها همان روزی را که دیگر مسلمان ها اعلام می کنند عید فطر بدانیم و نماز بخوانیم. ولی آقایان حرف شان این بود که نه خیر ما نمی توانیم این کار را بکنیم.”

سوال می کنم: این امکان وجود دارد که ماه شوال در عربستان یک روز رویت شود و در ایران یک روز دیگر؟

او می گوید: “نه، برای اینکه ماه که مرز نمی شناسد، این یک مرز سیاسی است.  اصلا امکان ندارد. ماه بر کره زمین طلوع می کند و دور زمین می چرخد و حرکت اش دور زمین است. دو روز پیش آقای رفسنجانی هم ابراز تاسف کرده بود از این وضع. ایشان البته حدود ۲۰ سال پیش هم در خطبه های نماز جمعه شان گفته بودند که این اختلاف باید برداشته شود و یک روز بشود.”

از او درباره نحوه بازداشت و بازجویی هایش که سوال می کنم توضیح می دهد: “من و دخترم و خانم از خانه که خارج شدیم، در واقع منزل  ما از دو طرف راه دارد،تقریبا محاصره بود با چند اتوموبیل. خود ما ۳ اتوموبیل را دیدیم که هر اتوموبیل ۴ نفر بودند. ما را تعقیب کردند و ۱۰۰ متر که از خانه دور شدیم یکی از اتوموبیل ها جلوی ماشین پیچید و ماشین را متوقف کردند. از من خواستند پیاده شوم، امتناع کردم. دختر من رانندگی می کرد او را پیاده کردند و عقب کنار من نشاندند. یک جوان دیگر هم که مامور اطلاعات بود پهلوی من نشست و ما را به ستاد خبری اصفهان منتقل و ۵ ساعت و نیم بازجویی کردند.”

آقای غروی توضیح می دهد: “بازجویی ها درباره همه چیز بود. ارتباط با شخصیت ها و بهائیت و انجمن حجتیه و… از هر چیزی پرسیدند. یک مقدار وقت گذرانی بود که زمان نماز بگذرد. ساعت ۱۲ که شد گفتند بروید. البته خیلی مودب بودند و بی احترامی نکردند و سوال و جواب ها هم مودبانه بود. اما به هرحال در این روز خاص چیزی جز این نبود که بخواهند جلوی نماز را بگیرند. من آنجا خودم گفتم که قصد شما این نیست که فقط نماز خوانده نشود قصد شما این است که شادی که برای توافق هسته ای به وجود آمده یک طوری به هم بخورد و برای دولت مشکل ایجاد شود. گفتند نه اینطور نیست.”

علی اصغر غروی آبان ۹۲ هم بعد از انتشار مقاله اش در روزنامه بهار با عنوان “امام پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟” بازداشت شده بود. او با قرار وثیقه آزاد و به ۶ ماه زندان محکوم و روزنامه بهار هم به دلیل انتشار این مقاله توقیف شد. او پیش از آن هم ۵ بار بازداشت شده بود.