شکست اصولگرایان در استانداری فارس

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» استیضاح و استعفا منتفی شد

هم‌زمان با برگزاری مراسم معارفه استان‌دار جدید فارس، به نظر می‌رسد که هم استعفای نمایندگان این استان و هم استیضاح وزیر کشورمنتفی شده است. مساله‌ای که می‌توان در چند ماه منتهی به انتخابات مجلس، آن را یک پیروزی برای دولت روحانی توصیف کرد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، روز گذشته در مراسم معارفه استان‌دار جدید فارس شرکت کرد و گفت که دلیل عدم انتخاب گزینه‌های پیشنهادی نمایندگان مجلس برای استان‌داری فارس “وجود برخی محدودیت‌ها” در گزینه‌ها بوده. او گرچه اضافه کرد که همه پیشنهادهای نمایندگان “دلسوزانه و از سر خیرخواهی” بوده، اما ادامه داد که دولت برای انتخاب استان‌دار جدید به مواردی نظیر “قبول برنامه‌های دولت، مشی اعتدال، تجربه و کار جمعی” توجه کرده است.

با این حال این مراسم با حاشیه‌هایی همراه بود. از جمله برخی حاضران در مجلس با سر دادن شعارهایی خواستار استعفای نمایندگان استان فارس شدند. برخی از نمایندگان استان فارس پس از معرفی افشانی به عنوان استان‌دار جدید فارس و عدم پذیرش نامه استیضاح وزیر کشور توسط هیات رئیسه مجلس، از سمت خود کنار رفته بودند. خبرگزاری‌های مختلف تعداد این نمایندگان را ۱۸، ۱۶ و ۱۰ نفر ذکر کرده بودند. اما پس از آن‌که استیضاح وزیر کشور توسط هیات رئیسه دریافت شد، استعفای نمایندگان نیز منتفی شد.

اکنون رضایی‌کوجی، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس، با اشاره به این‌که “با استاندار جدید فارس مشکلی نداریم”، گفت: “ما در استان فارس به تنوع سیاسی احترام می گذاریم و تا جایی که استاندار فارس در مسیر پیشرفت استان تلاش کند ما نیز حمایت می کنیم”.

اصول‌گرایان مدعی‌اند که ۱۸ نماینده این استان در مجلس شورای اسلامی و ۴ نماینده فارس در مجلس خبرگان، خواستار تغییر افشانی بوده اند، مساله‌ای که با بی‌توجهی دولت روحانی مواجه شده.

محمد احمدی، استان‌دار پیشین فارس، چند هفته پیش “برای حضور در انتخابات مجلس” از سمت خود کناره‌گیری کرد. وزارت کشور ابتدا خلیل رضاییان، معاونت هماهنگی عمرانی و توسعه وبرنامه استانداری فارس را به عنوان سرپرست استانداری فارس منصوب کرد و سرانجام محمدعلی افشانی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در دولت محمد خاتمی به عنوان استاندار جدید فارس به هیات دولت معرفی شد.

افشانی از جمله نیروهای نزدیک به اصلاح طلبان است که در دولت خاتمی نشان درجه دوم سازندگی را دریافت کرده بود. وی همچنین پس از استعفای نمایندگان مجلس ششم در اعتراض به ردصلاحیت‌های کاندیداهای انتخابات مجلس هفتم، از آن‌ها حمایت کرده بود؛ سابقه‌ای که مورد اشاره اصول‌گرایان قرار گرفته است.

پیش از این اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز و نماینده ولی‌فقیه، با صدور اطلاعیه‌ای گزینه مورد نظر وزارت کشور را برای استانداری، حامی “فتنه گران” خوانده و خواستار مخالفت نمایندگان این استان با تصمیم وزارت کشور شده بود. او از نمایندگان فارس در مجلس خواسته بود که “مصوبات جلسه مورخه دوازدهم تیرماه ۱۳۹۴ را که در محضر برخی نمایندگان معزز مجلس خبرگان رهبری در فارس برگزار کردند تعقیب و پیگیری کنند”. او البته به جزییات این جلسه یا تصمیم‌هایی که در آن گرفته شده، اشاره‌ای نکرده بود.