برای اولین بار، با تانک در مقابل مردم

نویسنده

» گزارشی فایننشال تایمز از دمشق

ابیگیل فیدینگ اسمیت

سوریه با استفاده از تانک برای اولین بار در مقابل معترضان، سرکوب ها را گسترش داد. طبق گزارش ها، نیروهای امنیتی سوریه در جریان سرکوب شورش های مردمی علیه حکومت پنج نفر را در شهر درعا کشتند و هیچ نشانه ای مبنی بر مدارا وجود ندارد.

طبق گزارش شاهدان و فعالان حقوق بشر، روز دوشنبه تانک ها نیروهای زمینی را در شهر درعا همراهی می کردند که در دوران اعتراضات آنان بی سابقه بوده است و همچنین روی بام خانه ها تیربار نصب شده بود. گفته می شود که کشته شدگان و زخمی ها را در خیابان ها خوابانده بودند.

درعا هم مرز با اردن است که این مرز از روز دوشنبه بسته شده است. مقامات می گویند دلیل بسته شدن مرز، عملیات مهمی است که در حال حاضر توسط نیروهای امنیتی انجام می شود.

همچنین گزارش هایی مبنی بر اعزام نیروهای امنیتی به حومه دمشق و شهر ساحلی جبله ارسال شده است.

تشخیص صحت خبر هایی که از دمشق می رسد به دلیل ممنوعیت هایی که حکومت در مورد رسانه های بین المللی اعمال می کند، دشوار است.

سوریه یک ماه است که دستخوش اعتراضات مردمی علیه فساد و سرکوب حکومت دیکتاتوری بشار اسد شده  است. برخلاف انتظار و به دلیل حکومت بسته نظامی سوریه، هزاران نفر به خیابان ها آمدند و خواستار سقوط حکومت شدند و مثل مردم مصر و تونس فریاد زدند: مردم خواهان سقوط حکومت هستند.

در روز دوشنیه 102 نویسنده و روزنامه نگار و اعضای اقلیت مذهبی علوی که بشار اسد به آن تعلق دارد، نامه های منتشر کردند و از کسانی که هنوز دیوار ترس را نشکسته اند خواستند علیه حکومت رعب آور و خشن و سرکوبگر سوریه بپا خیزند.

از زمان آغاز اعترضات در حدود 300 نفر کشته شده اند که 100 نفرشان در چند روز گذشته کشته شده اند و این خونین ترین پاسخ حکومت تا به امروز بوده است. حکومت هفته گذشته توافق کرده بود که قانون 48 ساله وضعیت اضطرار در کشور را ملغی کند تا بتواند با معترضان به توافق برسد.

تحلیلگران هر دو طرف معتقدند که وضعیت دو طرف به گونه ای نیست که این ماجرا با گفتگو و راه حل های اصلاح طلبانه، برطرف شود.

فایننشال تایمز، 25 آوریل