اعلان جنگ مداحان به دولت احمدی نژاد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» حامیان و همکاران سابق هم به منتقدان پیوستند

عبدالرضا هلالی،  مداح مشهور  تهران نیز به جمع  مداحانی پیوست که در روزهای اخیر دولت احمدی نژاد را مورد تهدید و انتقادات شدید قرار داده اند. او به نوحه خوانان و وعاظی اضافه  شد  که از همکاران سابق محمود احمدی نژاد هستند و در جریان دو انتخابات ریاست جمهوری هم به عنوان همکار از وی حمایت کردند.

هلالی  دیروز با انتشاریادداشتی در سایت “الف”، با محکوم کردن “هرگونه جسارت و تعرض” به “اساتید” خود مانند منصور ارضی و سعید حدادیان، ابراز امیدواری کرد: “کسانیکه از سر جهل و غفلت دست به این خطای بزرگ زده اند هدایت و سریعا درصدد جبران برآیند شاید که رستگار شوند.”

اودر ادامه این مطلب نوشته است: “صد افسوس که این روزها، پیر غلامان موی سپید کرده اهل بیت که عمری در روشنگری و زنده نگاه داشتن اسلام  نفس زده اند و شیره جان خرج نموده اند، در معرض جسارت ها و نا مرادی ها قرار گرفته اند. به چه جرمی؟!… به جرم اینکه در دفاع از ارزش ها و خون شهیدان گلگون کفن و اطاعت از فرامین ارزشمند مقام عظمای ولایت (حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای) جریان نفوذی و فتنه گر را رصد نموده و در صدد خنثی نمودن فتنه آنان برآمده اند و صد اسف که در این میان عده ای که این روشنگری ها را در تضاد با مطامع خود می بینند برآشفته و اقدام به شکایت نموده اند.”

محمود احمدی نژاد در جریان مبارزات انتخاباتی سال 1348 فاش کرد که نوحه خوان مسجدی در بازار تهران بوده و برخی از منابع داخلی فاش کردند که او در جلسات هیات موتلفه نوحه خوانی می کرده است.

یادداشت هلالی دو روز پس از آن منتشر شد که غلامحسین الهام، مشاور حقوقی محمود احمدی نژاد در یادداشتی که آن را در رجانیوز منتشر کرد، حملات اطرافیان رئیس دولت علیه هیات های مذهبی و مداحان را باعث ایجاد “شکاف و شقاق” بین “نیروهای مومن” خواند.

الهام که به طور آشکار، اسفندیار رحیم مشایی [جانشین خود در مقام رییس دفتر رییس جمهور] و حامیان او در دولت احمدی نژاد را هدف انتقادات تند خود قرار داده، با توصیف این مجموعه به “جریان انحرافی و حاشیه ساز” و “شیاطینی” که به گفته او “ولایت را و نصرت مومنین را حقیر می شمرند و ممکن است دولت مقتدر اسلامی را از این ظرفیت عظیم دور کنند” افزوده است: “با القای این اباطیل، جامعه را از نیاز به نصرت مومنان تهی کند. نتیجه این رفتار تردید و تشکیک مومنان در نقش و اراده خود در مسائل اساسی جامعه اسلامی خواهد بود.”

مشاور حقوقی احمدی نژاد با اشاره مجدد به این “جریان انحرافی” آورده که “گاهی می گویند هیات مذهبی چه تأثیری بر رأی و اراده مردم دارند؟ این گروه موجب ریزش آراء مردم می شوند! به تدریج کار را به شکایت و تقابل می رسانند، و «حاج منصور»ی که هیأت او کانون ارادت ورزان فاطمی و حسینی است و مداحی که همیشه پیشتاز فتنه شکنی است، متهم می شود.”

مداحان، وعاظ  و هیات های مذهبی که نفوذ زیادی در اقشار تهی دست دارند از اصلی ترین منابع آرای محمود احمدی نژاد در دو انتخابات گذشته ریاست جمهوری بوده اند.

به نوشته الهام: “کار می رسد به اینجا که القا می کنند نه تنها بی نیاز از مثل او هستیم که وجودشان مزاحم است. خواص، عالمان و بزرگان را که پیوسته وجودشان روشنگر و حامی ارزش‌های متعالی و عدالت و دولت عدالت محور بوده اند، بی حاصل در موفقیت های دولت دانسته و در هیچ مرحله ای خود را رهین حمایت منت آنان نمی دانند. گاهی حزب الله را ناچیز و بی مقدار می شمرند.”

مشاور حقوقی احمدی نژاد و وزیر سابق دادگستری این اظهارات را “اباطیل” توصیف کرده است.

 

دوستان سابق، دشمنان امروز

تنش‌ها میان مداحان سرشناس تهران و دولت محمود احمدی نژاد در هفته‌های اخیر به طور بی سابقه ای افزایش یافته، تاجایی که دولت دهم در هفته گذشته از منصور ارضی و سعید حدادیان دو مداح مشهور تهران به خاطر حملات لفظی و انتقادات تند علیه نزدیکان احمدی‌نژاد٬ شکایت کرده است.

ارضی و حدادیان از جمله مداحانی هستند که در ماه‌های اخیر اعتراضات زیادی علیه نزدیکان رئیس دولت و بخصوص اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر احمدی نژاد داشته‌اند که این حملات بازتاب‌های فراوانی داشته است.

حدادیان از رحیم‌مشایی با عنوان “عورت” احمدی‌نژاد یاد کرده و منصور ارضی او را “یهودی صفت” خوانده‌ است.

در برابر محرمانه‌نیوز سعید حدادیان را “دلقکی وقیح” و “مداح زر و زور” نامیده و به محافظه‌کاران منتقد احمدی‌نژاد هشدار داده اگر به تخریب‌ها علیه دولت ادامه دهند “خانمان و دودمان” آن‌ها به باد خواهد رفت.

از حدادیان اخیرا فایلی صوتی در اینترنت منتشر شده که اسفندیار رحیم‌مشایی را “عورت” محمود احمدی‌نژاد معرفی و آرزوی مرگ او را کرده است.

پیش از این، معاون حقوقی محمود احمدی نژاد از جدی‌تر شدن پیگیری‌های قضایی دولت درباره پرونده‌های “توهین، افترا و نشر اکاذیب” علیه رئیس جمهوری و دیگر مسئولان اجرایی خبر داده بود.

فاطمه بداغی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا)، با اشاره به مطالب مطرح شده توسط گروهی از مطبوعات و اشخاص علیه دولت، گفته بود که توهین به مسئولان اجرایی و حتی “کارکنان وزارتخانه‌ها در حال انجام وظیفه” جرم است.

او در پاسخ به پرسش این خبرگزاری در مورد “احتمال شکایت از کسانی که سابقه موافقت با دولت دارند”، بر “مساوی بودن افراد در برابر قانون” تاکید کرده بود.

 

هشدار حامیان احمدی نژاد

در واکنشی متفاوت به حملات اخیر علیه همکاران دولت، محرمانه نیوز که به اسفندیار رحیم مشایی نزدیک است، این حملات را نشان دهنده “آغاز برخورد علنی و بی‌حجاب با رئیس جمهوری و معتمدان او” از سوی یک “جریان طرد شده از سوی ملت” دانسته است.

محرمانه نیوز هشدار داده است که “ملت با فرهنگ و اصیل ایران به خوبی و در زمان مقتضی پاسخ این بی‌حرمتی‌ها و اهانت‌ها را خواهند داد”.

این سایت در مطلبی جداگانه، به منتقدان اصولگرای احمدی‌نژاد هم هشدار داده است که “اگر ۲۵ میلیون مدافع آقای احمدی‌نژاد بر روی آنها آب دهان بیندازند غرق می‌شوند”.

این سایت همچنین از آغاز “فتنه‌ای جدید” از سوی “سازمان‌های جاسوسی غرب علی الخصوص موساد علیه دولت” خبر داده و افزوده است: “در مانیفست و پکیج امنیتی سرویس‌جاسوسی موساد، نفوذ به بدنه جریان اصولگرایی و هجمه و تخریب دولت توسط این جریان با نام حمایت از ولایت و مولای مسلمین در دست طراحی و اجرا می‌باشد.”

این سایت حتی با اعتراض به انتقادات اخیر محمدتقی مصباح یزدی علیه اسفندیار رحیم مشایی، پرسیده است: “وقتی افراد با بصیرتی مانند ایشان بدون اصلی و فرعی کردن ماجرا که چند بار مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته، فتنه درون دولت را خطرناک‌ترین از فتنه های صدر اسلام می‌دانند، از شاگردانشان چه انتظاری می‌توان داشت؟”

سه چهره ای که اقدامات آنها اکنون قرار است مورد رسیدگی قضایی قرار گیرد همگی از چهره هایی هستند که در محافل و هیات های سیاسی و مذهبی حزب اللهی ها شناخته شده و صاحب نفوذ هستند.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، در باره رسیدگی به اتهامات یکی از این مداحان گفته است: “اینکه عده ای بخواهند به مسئولان توهین کنند پذیرفتنی نیست.”

دادستان تهران از فردی که از منبر برای توهین استفاده کرده نام نبرده، اما به نظر می رسد این فرد سعید حدادیان است که در یکی از سخنرانی های خود، که نوار آن هفته گذشته در اینترنت منتشر شد، به اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر احمدی نژاد حمله کرد و به رییس جمهور هشدار داد.

در واکنش به این مسائل، حدادیان به خبرآنلاین گفت که “حرف زشتی نزده ام” و افزود: “پس از اینکه تلویزیون های بیگانه ادبیات من را ادبیات جنوب شهری عنوان کردند گروهی از بچه های جنوب شهر از این اظهار نظر گله مند شدند و به من گفتند تمایل دارند تا در صورت حضور مشایی در انتخابات مجلس من هم به عنوان نماینده آنان در انتخابات شرکت کنم. البته این در شرایطی است که شورای نگهبان مشایی را تایید صلاحیت کند.”

این مداح مشهور تهران ادامه داد: “در صورت حضور در مجلس شک نداشته باشید همواره در صندلی پشت سر او خواهم نشست که باید منتظر ماند و دید در آینده آقای مشایی در انتخابات مجلس شرکت خواهد کرد یا خیر و همچنین او می تواند تایید صلاحیت شورای نگهبان را کسب کند یا خیر.”

این در حالی است که سایت “شبکه ایران” وابسته به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی به نقل از یک استاد دانشگاه اعلام کرده “آلودگی‌های اخلاقی” برخی مداحان باعث نارضایتی همسر و خانواده آن‌ها شده است.

این سایت به نقل از مجید غفرانی استاد دانشگاه تهران نوشته: “این دسته از افراد که می‌خواهند مروج اسلام باشند خود دچار آلودگی‌های اخلاقی هستند.”

چهار سال پیش انتشار فیلمی از عبدالرضا هلالی، مداح مشهور که او را در وضعیتی نامناسب در کنار یک خانم نمایش می داد، بازتاب های گسترده ای در محافل خبری و سیاسی و جامعه ایران به دنبال داشت.