سلیمانی به دنبال شهادت در دشت و کوه

نویسنده
شیرین کریمی

» تکذیب مرگ و جراحت سردار در مصاحبه بی عکس‎

به فاصله چند روز پس از اعلام اخباری درباره کشته یا زخمی شدن قاسم سلیمانی و تکذیب آن توسط سپاه پاسداران، فرمانده سپاه قدس در مصاحبه‌ای گفت که او دشت‌ها و کوه‌ها را برای پیدا کردن شهادت پیموده است.

وب‌سایت “الوقت” مصاحبه‌ای با قاسم سلیمانی منتشر کرده که به گفته این رسانه روز یک‌شنبه (۸ آذر) و در دفتر کار سلیمانی در تهران با او انجام شده است. فرمانده نیروی قدس سپاه در پاسخ به سوالی پیرامون اخباری که درباره کشته یا مجروح شدن او طی هفته‌های گذشته در سوریه و عراق منتشر شده، چنین پاسخ داده است: “این‌ها چیزهایی است که دشت‌ها و کوه‌هایی را برای پیداکردنش پیموده‌ام”.

او همچنین در این گفت‌وگو از غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان، که در جریان مراسم حج و حادثه منا در عربستان سعودی کشته شد، تجلیل کرد.

در نزدیک دو هفته گذشته اخبار مختلفی درباره مرگ و سپس مجروح شدن قاسم سلیمانی منتشر شده بود. ابتدا وب‌سایت دبکا - نزدیک به منابع امنیتی اسراییل - مدعی شد که قاسم سلیمانی در جریان درگیری‌ها در سوریه کشته شده است. سپس برخی رسانه‌ها به نقل از رئیس سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه - مستقر در لندن - نوشتند که سلیمانی در جریان درگیری‌ها در سوریه دچار جراحات سطحی شده است.

با این حال سپاه پاسداران این اخبار را تکذیب کرد. رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران، گفته بود که سلیمانی در “سلامتی کامل” به سر می‌برد و ؛شاداب، پرانرژی و پرقدرت در حال کمک به مقاومت اسلامی سوریه و عراق برای مقابله با تروریستی‌های تکفیری است”. به گفته شریف اخبار مربوط به مجروح شدن سلیمانی “کذب و دروغی در راستای تأثیرگذاری بر افکار عمومی و جبهه مقاومت” است.

وب‌سایت نسیم نیز اقدام به انتشار فیلمی از قاسیم سلیمانی در کنار “شیخ اکرم الکعبی، دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی عراق (حرکه النجباء)” کرده که به نوشته این وب‌سایت “مربوط به چند روز اخیر در سوریه است”. یک حساب کاربری در شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز که اقدام به انتشار عکس و فیلم‌های سلیمانی می‌کند، چند روز پیش و پس از انتشار این اخبار، عکسی جدید از او به اشتراک گذاشت.

اخبار مربوط به مجروح شدن سلیمانی پس از آن منتشر شد که طی ماه‌های اخیر تعداد کشته‌شدگان ایرانی در سوریه افزایش یافته است. مساله‌ای که به عقیده منتقدان و مخالفان حکومت، نشانی بر دخالت‌های نظامی جمهوری‌اسلامی در سوریه است. از جمله این افراد می‌توان به حسین همدانی اشاره کرد. او بلندپایه‌ترین مقام سپاه پاسداران است که تاکنون در سوریه کشته شده است.

 به نوشته رسانه‌های ایران در این مدت بیش از ۵۰ نفر در درگیری‌های سوریه کشته شده‌اند. گرچه مخالفان بشار اسد ایران را به دخالت نظامی در سوریه متهم می‌کنند، اما مقام‌های سپاه‌ پاسداران می‌گویند که حضور ایران در سوریه “مستشاری” است.

برخی از منابع ادعا کرده بودند که مجروح شدنش باعث شد که وی همراه سردار همدانی نباشد و کشته نشود.